ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟΝ DEMON


Η ΦΟΡΜΑ ΩΣ …ΝΟΗΜΑ !

Neon demon

Neon demon

του Αλέξη Ν. Δερμεντζόγλου

dermetzo@otenet.gr

Από την περασμένη Πέμπτη  η έξοδος του Neon  demon αποτελεί  ένα γεγονός  που ιδίως καθορίζεται από το όνομα του σκηνοθέτη. Είναι ο 46χρονος  Δανός  Νίκολας  Γουίντινγκ  Ρέφν.Στα 1996 η δανέζικη παραγωγή  του Pusher  (ακολουθήθηκε από δύο άλλα φίλμ) άρεσε πολύ ,ιδίως  στους νέους .Εκείνο που διακρίνει την αισθητική του πρόταση είναι  το  έντονο στυλιζάρισμα, η ακινησία ,η χρήση σκληρών  φανταχτερών χρωμάτων ,η υπνωτική – σχεδόν παραισθητική- αφήγηση ,οι ελλείψεις ,τα έντονα κενά και οι ασυνέχειες.

Pusher

Pusher

Συνεργάστηκε  με τον Ράιαν Γκόσλινγκ στο  Drive .Πρίν μερικά χρόνια  έβαλε την υπογραφή του  στο  Μόνον ο Θεός συγχωρεί και πάλι με τον Ράιαν  Γκόσλινγκ και την Κρίστιν  Σκώτ Τόμας. Το Neon  demon ξεχωρίζει στον βασικό ρόλο η μόλις 18χρονη ΄Ελλε Φάνινγκ.

ΚΡΙΝΟΝΤΑΣ Τα ΣΥΣΤΗΜΑ

Ο τίτλος Neon  demon παραπέμπει στους σκληρούς φωτισμούς του νέον, αλλά και στο νέο, το καινούργιο. Το demon αφορά σ΄ένα δαίμονα ,που μπορεί  να μην είναι  καν καινούργιος αλλά έχει μεταλλαχθεί  σε κάτι  άλλο ,πιο επιθετικό. Η ταινία είναι ένας συνδυασμός ονειρικού θρίλερ ,βαμπιρικής δημιουργίας και έντονης  κριτικής των σόου μπίζνες. Μόντελινγκ στην συγκεκριμένη δημιουργία  όπως σινεμά  σε κάποιες άλλες . Υπάρχει  ένα ολόκληρο κινηματογραφικό  είδος  προς συζήτηση. Είναι το λεγόμενο Hollywood on Hollywood ή Cinema  on Cinema  δηλαδή το Χόλυγουντ ή το σινεμά  σχολιάζουν τα εσωτερικά τους. Να αναφέρω την Λεωφόρο της Δύσεως  του Μπίλυ Γουάιλντερ ,την Αμερικανική νύχτα  του Τρυφφώ ,τον Παίχτη του Ρόμπερτ ΄Ωλντμαν.

Σε άλλους κύκλους θεάματος  η κριτική  του μπαλέτου  υπάρχει στον Μαύρο κύκνο ενώ για τα  παρασκήνια της τηλεόρασης  είχαμε σε πολλά γνωστά φιλμ  (Το δίκτυο ) και φυσικά  στην σπουδαία ταινία  του Γκάς Βαν  Σάντ  ΄Ετοιμη για όλα ,με τους Νικόλ Κίντμαν ,Γιοακίμ  Φήνιξ. Η φιλόδοξη ηρωίδα κάνει το πάν, σκοτώνει για να κρατήσει την θέση που τόσο επιθυμεί.

΄Ετοιμη για όλα

΄Ετοιμη για όλα

Ο ΧΩΡΟΣ ΤΟΥ ΜΟΝΤΕΛΙΝΓΚ

Στο χώρο του μόντελινγκ και της μόδας ,από τα πολλά φίλμ που γυρίστηκαν, αξίζει να  αναφερθώ  στο καναδέζικο του Ντενίς  Αρκάν Stardom  για  τον τρόπο  που χτίζεται ένα είδωλο αλλά και διατηρείται . Στο Neon  demon η βασική ηρωίδα  είναι 16 χρόνων ,μεγάλο ταλέντο  και σαφώς κερδίζει όλες τις άλλες  στον  σκληρό ανταγωνισμό. Ως εδώ το θέμα φαίνεται  τετριμμένο  και το πηγαίνει παραπέρα η προσωπικότητα και οι απόψεις του Ρέφν. Αρχικά ο δημιουργός «μιλάει»  δια της αισθητικής. Οι φωτισμοί νέον  είναι εκτυφλωτικοί ,τα χρώματα έντονα κόκκινα και κάνουν αντίθεση με το αχνό γαλάζιο. Τα ντεκόρ ονειρικά  αλλά και ψυχρά. Τεράστιοι χώροι, λευκά μάρμαρα , λευκές επιφάνειες, διάδρομοι, καλαίσθητα μικροαντικείμενα.

Stardom

Stardom

ΜΕ «ΔΑΝΕΙΚΑ» ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Είναι ένα κλίμα ονειρικό, κάτι ως ναρκωτική ουσία που σε υποβάλλει σε μια παραίσθηση, ενώ η ανθρώπινη ομιλία λές και έρχεται από το αλλού.Ο ρεαλισμός καταργείται βαθμιαία, άσχετα αν υπάρχει  στοιχειώδης αφηγηματικός ειρμός  σ΄ένα άρρυθμο και αργό φιλμικό σύμπαν. Όταν λοιπόν έχεις μια  ακύρωση του πραγματικού, προσμένεις την επικράτηση των σημείων και των συμβολισμών. Το πεδίο λοιπόν των  νοημάτων ,σε ένα  προφανές θεματολογικό καμβά ,που όμως  μετατοπίζεται. Ο φορμαλισμός συντελεί  στην μετατόπισή του δανειζόμενος στοιχεία  και από την ψυχιατρική αλλά και την αισθητική  του βαμπιρισμού των σύγχρονων νεανικών ταινιών.Η επικράτηση του λευκού παραπέμπει  στο άκυρο,στο θάνατο ,στην μετατροπή της σεξουαλικότητας σε απώλεια.Το κόκκινο στο αίμα, στην έμμηνο ρύση ,στο δάγκωμα (το βαμπίρ), στον εξαγνισμό μέσα από το χαρακίρι. Εδώ λοιπόν  εμπλέκεται και η ανατολίτικη φιλοσοφία.

ΕΥΡΗΜΑ ΠΟΥ ΑΝΑΤΡΙΧΙΑΖΕΙ

Για να τα λέμε όλα ξεκάθαρα ,μπορείς να απολαύσεις  αλλά όχι και να καταλάβεις το φίλμ. Η «διάρρηξη» του νοήματός  του, απαιτεί μεγάλη επάρκεια  γνώσεων  αλλά και άλλων εργαλείων. Η αισθητική μετατρέπεται  σε είδος «μηνύματος» ή πρόταση  είναι αφεθείτε στις εικόνες. Υπάρχει  ένα ανατριχιαστικό ,αηδιαστικό, απωθητικό εύρημα(που δύσκολα θα βρεθεί θεατής να το αντέξει) που οφείλω να επιχειρήσω  να σημειώσω. Όταν η κοπέλα σχίζει τα σωθικά της ,όταν κάνει εμετό κραυγάζοντας «θέλω να το βγάλω από μέσα μου»  μέσα από το υλικό που αποβάλλλει υπάρχει ένα μάτι.Η άλλη κοπέλα  σπεύδει να καταβροχθίσει  αυτό το ανθρώπινο μάτι.Τι συμβαίνει άραγε;

ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΤΙ

Είναι τελικά τόσο απλοϊκός ο δημιουργός  που παραπέμπει το «θα σου βγάλω το μάτι»ή θα «θα σου φάω το μάτι».Τότε καταλήγουμε  σε νηπιακή υπεραπλούστευση. Είναι μια οπτική αισθητική πρόταση. Αν είναι μετωνυμία του ανταγωνισμού, μιλάμε για αστειότητες. Φυσικά οι απόψεις είναι ανοιχτές για όσους επιθυμούν να θέσουν μια άλλη ερμηνεία. Συνολικά το Neon  demon είναι μια 100% ταινία αίνιγμα.Με μακρινές μνήμες από τους βαμπιρικούς μύθους της Σκανδιναβίας, με φανερό εντυπωσιασμό  από τον σκληρό αμερικάνικο ανταγωνισμό, με ισχυρότατη κριτική (πιθανά και λόγω  προσωπικών βιωμάτων) των κανόνων των σόου μπίζνες, ουσιαστικά εκτελεί ένα  συμβόλαιο θανάτου και κατάρας ,μια μορφή εκτέλεσης με όπλο την υψηλή και ιδιαίτερα αισθητική του. Κάποιος όμως πρέπει να παίξει με ανοιχτά χαρτιά.

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s