BADLANDS


badlandsΤης Πόπης Μανωλίδου

Ο Τέρενς Μάλικ είναι ο Αμερικάνος σκηνοθέτης που ενέπνευσε πολλούς νέους δημιουργούς. Για πολλά χρόνια ήταν σην αφάνεια μέχρι το 1998 όταν σκηνοθετεί τη “Λεπτή Κόκκινη Γραμμή”, μια πολεμική περιπέτεια του ‘Β Παγκοσμίου Πολέμου. Ακολούθησαν ο “Άγνωστος Κόσμος”, “το δέντρο της ζωής” κα. Μπήκε στον κόσμο του κινηματογράφου με το “Badlands” το 1973 και με τις “Μέρες Ευτυχίας” το 1978. Στη συνέχεια, ακολούθησε μια εικοσάχρονη σιωπή μέχρι τη “Λεπτή Κόκκινη Γραμμή”. Στο σημείωμα θα ασχοληθούμε με την πρώτη του ταινία, άπαιχτη στην Ελλάδα επειδή κόπηκε από τη λογοκρισία της εποχής. Δεν ήταν κατάλληλη στιγμή για μηνύματα βίας κατά την αναζήτηση ενός προσωπικού ονείρου που, αν γενικευόταν, θα προκαλούσε ανατροπές.

Λίγα λόγια για την ιστορία. Ο Κιτ, ένας νεαρός χωρίς ιδιαίτερη μόρφωση και κοινωνικότητα, εργάζεται στη συγκομιδή σκουπιδιών από το δρόμο. Ζωή χωρίς προοπτική και όχι φυγή από τα αδιέξοδα. Όταν απολυεται, γνωρίζει τη Χόλυ, μια αφελή νεαρή χωρίςε ιδιαίτερη ομορφιά και πνευματικό επίπεδο, που ζει με τον ζωγράφο πατέρα της. Οι δύο νέοι συνδέονται στενά και κάποτε ο Κιτ της ζητά να φύγουν για να αναζητήσουν μια άλλη ζωή. Τι είδους ζωή; Κανένας από τους δύο δεν έχει σχηματοποιήσει το περίγραμμα της νέας ζωής. Μόνο τους εφόδιο τα αισθήματα που τρέφουν ο ένας για τον άλλο και τα προσωπικά αδιέξοδα. Τίποτε, λοιπόν, το θετικό δεν προμηνύεται γι’αυτούς.

Η αρχή, η κακή αρχή γίνεται με την εν ψυχρώ δολοφονία του πατέρα της Χόλυ όταν εκείνος δεν δίνει την άδεια φυγής στην κόρη του. Αρχίζει, λοιπόν, ένα ταξίδι στο άγνωστο, μια πορεία χωρίς σχέδιο και προοπτική. Απ’όπου περνούν αφήνουν θύματα πίσω τους. Σκοτώνουν χωρίς φόβο και τύψεις, εντελώς φυσικά σα να είναι κάτι απολύτως λογικό. Είναι φανερό ότι κινούνται σε άνυδρο δρόμο που δεν οδηγεί πουθενά, όπως ακριβώς και η χώρα στην οποία κινούνται. Έρημος, ξηρός τόπος χωρίς βλάστηση. Δρόμος που το μόνο ασφαλές του μέρος είναι τα βουνά, άφιλος χώρος κατάλληλος για να υποδεχθεί μόνο παρανόμους και άτομα που κινούνται εκτός πολιτισμού. Ωστόσο, κάποια στιγμή η κόπωση της πορείας τούς βάζει σε έναν αναστοχασμό που θα φέρει το ρήγμα στη σχέση τους. Η νοσταλγία για επιστροφή στην κανονική ζωή γίνεται πιεστική. Συγκινητική η στιγμή του χορού υπό τους ήχους τραγουδιού του Νατ Κινγκ Κόουλ, που μοιραία τους συνδέει με τις αναμνήσεις της προηγούμενης ζωής τους.

Πρώτη η Χόλυ αποφασίζει να εγκαταλείψει τη ζωή στην οποία νιώθει ότι έχει παγιδευτεί και παραδίδεται στην αστυνομία. Δεν αργεί και η σύλληψη του Κιτ. Η κατάληξη γνωστή: καταδίκη του Κιτ σε θάνατο και η Χόλυ στα μαλακά. Για να αποδειχθεί πως τα άτομα δε μπορούν να έχουν το δικό τους στεγανό χώρο μέσα στην κοινωνία. Μπορεί να ανέχεται την αντισυμβατική ζωή κοντά στη φύση αλλά εκδικείται όταν παραβιάζεται η ορθολογική οργάνωσή της. Αίσθηση, ωστόσο, προκαλεί και ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζονται από τους διώκτες τους. Χαμογελαστοί, σχεδόν με σεβασμό, κάτι σαν τρυφερότητα απέναντι σε ένα παιδί που κάνει μια αταξία, συμπάθεια, ίσως και κάποιος αδιόρατος θαυμασμός. Ή μήπως θύματα της εικόνας που διοχετεύεται στα ΜΜΕ από την κοινωνία; Ποτέ δε μπορείς να ξέρεις. Η ομοιότητα με τον Τζέιμς Ντιν, τον “επαναστάτη χωρίς αιτία”, μπορεί να απάλυνε τις εντυπώσεις για τα εγκλήματα, δε στάθηκε όμως ικανή για να του σώσει τη ζωή.

Road movie που μας γνωρίζει μια άλλη Αμερική, την Αμερική του Βορρά, τη σκληρότητα της ζωής της. Αβίαστη αφήγηση, κυρίαρχα τα γκρίζα χρώματα που υποβάλλουν το αδιέξοδο. Πολύ καλές οι ερμηνείες του Μάρτιν Σιν και της Σίσι Σπέισεκ. Μια ταινία που τρέφει τη σκέψη. Σαφής η αναφορά στο “Μπόνι και Κλάιντ” του Άρθουρ Πεν καθώς και τους “Γεννημένους δολοφόνους” του Όλιβερ Στόουν.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s