“ΣΟΝΑΤΑ ΣΕ ΚΛΕΙΣΤΟ ΔΩΜΑΤΙΟ”


(αναδημοσίευση από την ΕΠΟΧΗ, 2/10/2016)

ilegitim

Πληγές του παρελθόντος

Ο σκηνοθέτης Αντριάν Σιτάρου, για την ταινία του

Επιμέλεια – Μετάφραση: Στράτος Κερσανίδης

Στις 22 Μαρτίου 1965, τρεις μέρες μετά από το θάνατο του Γκεόργκε Γκεοργκίου Ντεζ, ο Νικολάε Τσαουσέσκου εξελέγη στη θέση του γενικού γραμματέα του Εργατικού Κόμματος Ρουμανίας.

Ο νέος ηγέτης, ο οποίος αρχικά απολάμβανε μεγάλη δημοφιλίας, κυρίως λόγω της αποστασιοποίησης της χώρας από την ΕΣΣΔ, μετονόμασε το κόμμα σε Κομμουνιστικό και τη Λαϊκή Δημοκρατία, σε Σοσιαλιστική.

Ένα χρόνο περίπου μετά, με το Προεδρικό Διάταγμα, 770, απαγορεύτηκαν σε όλη τη χώρα οι αμβλώσεις με αποτέλεσμα χιλιάδες. Έτσι χιλιάδες γυναίκες κατέφυγαν στην παράνομη διακοπή της εγκυμοσύνης, με αποτέλεσμα πολλές από αυτές είτε να πεθάνουν είτε να αντιμετωπίσουν ανεπανόρθωτες βλάβες στην υγεία τους. Σε συνδυασμό μάλιστα με την απαγόρευση της χρήσης αντισυλληπτικών χαπιών, το πρόβλημα οξύνθηκε ακόμη περισσότερο.

Το θέμα της παράνομης άμβλωσης απασχόλησε το σκηνοθέτη Κριστιάν Μουντζίου, έναν από τους βασικούς εκπροσώπους του λεγόμενου Νέου Κύματος στο ρουμάνικο κινηματογράφο, στην ταινία του “4 μήνες, 3 εβδομάδες και 2 ημέρες”, που γυρίστηκε το 2007 και κέρδισε το Χρυσό Φοίνικα στις Κάνες. Μια κοπέλα, τα τελευταία χρόνια πριν από την πτώση του καθεστώτος, αναγκάζεται να καταφύγει στην παράνομη διακοπή της εγκυμοσύνης της.

Τώρα, με αφετηρία το ίδιο θέμα, ο Αντριάν Σιτάρου, στην ταινία του “Σονάτα σε κλειστό δωμάτιο” (Ilegitim), ανιχνεύει τις πληγές του παρελθόντος και αναδεικνύει ένα θέμα ταμπού, όχι μόνον της ρουμάνικης κοινωνίας.

Ο Βίκτορ, είναι ένας ηλικιωμένος άνδρας ο οποίος απολαμβάνει ένα οικογενειακό δείπνο μαζί με τα τέσσερα παιδιά του και τους συντρόφους τους. Όμως η όμορφη ατμόσφαιρα θα χαλάσει όταν ένας από τους γιους του, ο Κόσμα, θα αναφέρει πως Βίκτορ, πριν από το 1989 και σύμφωνα με στοιχεία που έχουν έρθει στο φως, κατέδιδε στην αστυνομία γυναίκες που ήθελαν να κάνουν έκτρωση. Εκείονος θα προσπαθήσει να υπερασπιστεί τη θέση του, λέγοντας πως η Σάσα και ο Ρόμι, τα δίδυμα παιδιά του, ήρθαν στη ζωή επειδή ο ίδιος ήταν εναντίον των αμβλώσεων. Μετά από λίγο καιρό, η Σάσα θα μείνει έγκυος, η εγκυμοσύνη της μόνον επιθυμητή δεν είναι και ο Βίκτορ θα βρεθεί μπροστά σε ένα μεγάλο δίλημμα που θα τον φέρει αντιμέτωπο με τα πιστεύω του.

Ο λόγος στο σκηνοθέτη

sitaruΟ ρουμανικός τίτλος της ταινίας είναι “Νόθος” ή “Παράνομος” (σημ.: Ilegitim, έχει διπλή σημασία). Ερωτώμενος σχετικά ο σκηνοθέτης, σημειώνει: “Επειδή πρόκειται για τη νομιμότητα και την παρανομία ιδωμένη από πολλές απόψεις. Ακόμη και η ταινία έγινε ‘παράνομα’ δηλαδή χωρίς καμία υποστήριξη”.

Για την επιλογή του θέματος, είπε: “ Ήρθε μια μέρα η Αλίνα Γκριγκόρε (σημ.: πρωταγωνίστρια στην ταινία) και μου πρότεινε να κάνουμε μια ταινία με τους μαθητές της σχολής της. Είχε μαζί της και ένα κείμενο. Εγώ της είπα πως είναι καλύτερα μην κάνουμε μια ταινία με το συνηθισμένο τρόπο αλλά να αρχίσουμε χωρίς σενάριο. Το καλό είναι πως η ίδια είχε στο μυαλό της κάποιους πολύ καλά δομημένους χαρακτήρες. Ξεκινήσαμε και οι ιδέες ήρθαν στην πορεία. Επηρεαστήκαμε μεταξύ μας, δεν βασιστήκαμε σε κάποιο σενάριο. Και γυρίσαμε τις σκηνές μονομιάς, όπως συμβαίνει στην πραγματική ζωή. Ήθελα η ταινία να είναι σαν ντοκιμαντέρ αλλά με φανταστικούς χαρακτήρες”.

Για το άν η ταινία θέλει να μεταδώσει κάποιο μήνυμα, απάντησε : “Το μόνο που θέλω να πω είναι πως ‘πριν πετροβολήσουμε κάποιον, ας δούμε πρώτα τα δικά μας λάθη’. Δεν προσπάθησα να μεταδώσω κανένα μήνυμα, παρά μόνο να μιλήσω για τα δικά μας διλήμματα και τις δικές μας προκαταλήψεις”.

Για το εάν η ταινία αφορά τη Ρουμανία, λέει πως”αγγίζει ένα παγκόσμιο ζήτημα. Μάλιστα, κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, εμπνευστήκαμε και μελετήσαμε παρόμοιες περιπτώσεις στη Γερμανία, δηλαδή με αδέλφια που επιθυμούσαν να ζουν μαζί. Μελέτησα και άλλες περιπτώσεις, σε άλλες χώρες και πιστεύω πως αυτό γίνεται αντιληπτό στην ταινία. Δεν είναι ένα θέμα που αφορά αποκλειστικά τη χώρα μας, δεν είμαστε η μοναδική χώρα στον κόσμο που έχει ταμπού σχετικά με την αιμομιξία”.

Και ο Αντριάν Σιτάρου καταλήγει: “Θέλω το κοινό να δει την ταινία και να βρεθεί απέναντι σε ένα θέμα ταμπού. Και να αναρωτηθεί μαζί μου για το τι είναι σωστό και τι λάθος. Θα δούμε ένα ζήτημα υπό διαφορετικό πρίσμα. Κι ακόμη κάποιους εξαιρετικές ερμηνείες από τους ηθοποιούς”.

strakersan@gmail.com

http://kersanidis.wordpress.com

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s