ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ ΟΙ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΟΙ ΚΟΝΔΟΡΕΣ ΚΑΤΕΒΡΟΧΘΗΣΑΝ ΤΟΝ ΑΛΛΙΕΝΤΕ


Ο  Αλέξης Ν. Δερμεντζόγλου  αναλύει ,προσφέρει στοιχεία και  υποδεικνύει ταινίες για τον ρόλο του Πινοσέτ.

Σαλβατόρ Αλλιέντε

Σαλβατόρ Αλλιέντε

Η πολιτική δεν είναι μόνον η τέχνη του εφικτού αλλά και η επιβολή των συμφερόντων κάθε χώρας. Όταν γλιστρήσεις μέσα από τις ισορροπίες θα συναντήσεις  είτε κάποιο συμβιβασμό  ή μια συνδιαμόρφωση κοινής άποψης. ΄Οποιος δεν καταλαβαίνει αυτή την αρχή  δεν είναι ικανός να διαχειρίζεται πολιτικές μεταβολές όπου το εύπλαστο και το ευμετάβολο είναι  η μόνη βεβαιότητα. ΄Οσοι αποφασίζουν να δράσουν ενάντια στους κανόνες του παιγνιδιού, είτε χρίζονται γραφικοί ή παραμερίζονται ή και εξοντώνονται. Παρόλο ότι στο σημερινό σημείωμα θα διαχειριστώ  καταστάσεις που αφορούν σε πραγματικά γεγονότα, πάντα το σινεμά ,μέσω των μυθοπλασιών του, μας προσφέρει πολύ ενδιαφέρουσες υποδείξεις .Η δεκαετία του ΄80 χαρακτηρίζεται κινηματογραφικά και από μια πολύ ενδιαφέρουσα γαλλική ταινία τον Επαγγελματία με τον Μπελμοντό: Πράκτορας μυστικών υπηρεσιών παίρνει εντολή από την γαλλική κυβέρνηση  να δολοφονήσει έναν Αφρικανό ηγέτη. Εν τω μεταξύ η κυβέρνηση της χώρας μετατρέπει  τις σχέσεις της σε φιλικές με τον συγκεκριμένο ηγέτη.

ΜΟΝΙΜΗ ΠΡΑΚΤΙΚΗ

Ξαφνικά ο Γάλλος ειδικός θεωρείται ότι παράνομος και τον κυνηγούν πλέον και οι δικοί του εξαιτίας της εμμονής του να εκτελέσει την αρχική αποστολή. Με την ίδια συλλογιστική οι σχέσεις των ΗΠΑ με διάφορες χώρες της Λατινικής Αμερικής ήταν σφραγισμένες πάντα  με την έγκριση των γεωπολιτικών συμφερόντων της χώρας.( Ο κύριος Μπίλ Κλίντον ζήτησε επίσημα συγνώμη  από την χώρα μας  για την δικτατορίας του ΄67).Κάποιες φορές βοηθήθηκε και από συμμάχους της. Η λογική των δεκαετιών  ΄50,΄60,΄70 και αρχών  80 (μετά καταφθάνει η ύφεση)ήταν ,επεμβαίνουμε με κάθε τρόπο εκεί που κλονίζονται οι ισορροπίες(Μην ξεχνάμε και την κρυφή αποστολή όπλων στο Αφγανιστάν ,όταν εκεί είχαν εισβάλει οι  Σοβιετικοί. Δείτε και την ταινία Παιγνίδια εξουσίας)

Φλόγες πάνω από το Σαντιάγκο

Φλόγες πάνω από το Σαντιάγκο

ΟΤΑΝ ΗΡΘΕ Ο ΑΛΛΙΕΝΤΕ

Στις αρχές της δεκαετίας του ΄70  η άνοδος του καλλιεργημένου σοσιαλιστή στην εξουσία της Χιλής  Σαλβαντόρ Αλλιέντε ενόχλησε βαθύτατα  γεωπολιτικά αλλά και οικονομικά συμφέροντα (π.χ. ο χαλκός) των ΗΠΑ αλλά και της Δυτικής Γερμανίας και κάποιων μονοπωλίων της, ιδίως φαρμακευτικών. Επί Αλλιέντε έγιναν μεγάλες αλλαγές  στην χώρα και η εργατική τάξη άρχισε  να δικαιώνεται. Το Σαντιάγκο, η πρωτεύουσα της Χιλής ,περνάει από διάφορες  εποχικές αλλαγές του καιρού ,όπως βροχές κ.λ.π. Ωστόσο αυτό που συνέβη  στις 11 Σεπτεμβρίου του 1973 δεν υπήρξε προαναγγελία βροχής.Το Βρέχει στο Σαντιάγκο λοιπόν ήταν το σύνθημα για το πραξικόπημα  κατά του Αλλιέντε. Στρατεύματα υπό τις οδηγίες του Πινοσέτ  έκαμαν δυναμική επέμβαση. Ο Σαλβαντόρ ,με όπλο στο χέρι, αντιστάθηκε για λίγο στο προεδρικό μέγαρο ,ώσπου αναγκάστηκε να αυτοκτονήσει.

ΝΟ

ΝΟ

Οι συνθήκες που ακολούθησαν ξεπερνούν και τα κινηματογραφικά σενάρια. Εκτελέσεις, βασανιστήρια, οι γνωστές εξαφανίσεις, τα μεγάλα στάδια γέμισαν αντιφρονούντες. Ακολούθησαν ανακρίσεις, ξύλο και έλεγχος των πάντων. Βέβαια η δικτατορία είχε προετοιμαστεί πολύ καλά. Η Χιλή,αν την δείτε στον χάρτη, είναι μια μακρόστενη χώρα. Για να φτάσουν τα καταναλωτικά προϊόντα από την μια άκρη στην άλλη απαιτούνται μεταφορικά μέσα.΄Ετσι λοιπόν υποκινήθηκε η μεγάλη απεργία του συνδικάτου των φορτηγατζήδων. Τα αγαθά δεν έφθαναν στον προορισμό τους. Τότε εκίνησαν οι περιβόητες διαδηλώσεις της κατσαρόλας. Καλοντυμένες μεγαλοαστές, γυναίκες της κυρίαρχης τάξης, αλλά και στρατιωτικών, παρήλαυναν και διαδήλωναν στους δρόμους χτυπώντας κατσαρόλες με κουτάλια ζητώντας το αυγό  των…παιδιών τους. Η δικτατορία έπεσε μετά από πολλά χρόνια και τον Πινοσέτ απόλυτα σώο. Είναι από τα παράδοξα  των δημοκρατιών.

ΤΟ ΔΗΜΟΨΗΦΙΣΜΑ ΤΟΥ 88

Το σινεμά όμως πρόλαβε και αποτύπωσε την τραγικότητα εκείνων των καταστάσεων, την δύναμη της βίας των στασιαστών αλλά και το φρόνημα του λαού. Αρχικά ,πρό τετραετίας, γυρίστηκε από τον Χιλιανό Πάμπλο Λαρέν το προταθέν για ξενόγλωσσο όσκαρ  Νο. Αφορά στα γεγονότα του 1988,όταν μετά από 15 χρόνια δικτατορίας και με μεγάλη φθορά της εξουσίας, αποφασίστηκε δημοψήφισμα. Το SI θα σήμαινε ναι στην συνέχιση της δικτατορίας και το   όχι. Την εκστρατεία υπέρ του Όχι ανέλαβε ένας νεαρός διαφημιστής.

ΟΙ ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ ΤΟΥ ΓΚΟΥΣΜΑΝ

΄Οσο για τα άλλα φίλμ το σχετικά  πρόσφατο Machuca,γυρισμένο και πάλι από Χιλιανό Αντρές Γούντ ,αναφέρεται στην ευαίσθητη οπτική ενός παιδιού πάνω στα δραματικά γεγονότα του ΄73.Ο Χιλιανός σκηνοθέτης ΄Ελβιο Σότο, που πρόλαβε να φύγει από την χώρα, στα μέσα της δεκαετίας του ΄70 γύρισε με διεθνή κεφάλαια το Φλόγες πάνω από το Σαντιάγκο ,φίλμ που πάλλεται από ισχυρή συναισθηματική φόρτιση.Να σημειώσω τα εξαιρετικά ντοκιμαντέρ του διακεκριμένου Χιλιανού σκηνοθέτη Πατρίτσιο Γκουσμάν, στην τριλογία Η μάχη της Χιλής (1975,1976,1979)και τον έξοχο Σαλβατόρ Αλλιέντε(2004).Από τα ντοκιμαντέρ των Χαϊνόφσκι και Σόιμαν ,από την Ανατολική Γερμανία, επιλέγω τον Πόλεμο με τις μούμιες.

Machuca

Machuca

΄Αφησα για το τέλος τον δικό μας Γαβρά με τον οσκαρικό (και βραβείο στις Κάννες) Αγνοούμενο. Ο ΄Ελληνας δημιουργός στα 1982 αποδεικνύει με ξεκάθαρο τρόπο πως το πραξικόπημα της Χιλής ήταν Made in USA.Εννέα χρόνια μετά  φτάνει η απόδειξη. Ωστόσο τα έτη σιωπής που προηγήθηκαν ήταν γεμάτα ψιθύρους και σκιές.

Ο αγνοούμενος

Ο αγνοούμενος

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s