ΝΟΣΤΑΛΓΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΗΝ ΕΡΤ-3


«ΑΝΤΙΟ ΦΙΛΕ» του Τζην Χέρμαν

antio-fileαπό τον Γιάννη Ν. Γκακίδη

Πρότυπο γραφής, για τον αρχετυπικό άνδρα, τι σήμαινε ανδρικός λόγος, ανδρική τιμή, ανδρικές σχέσεις. Από την άλλη, η γυναίκα ως παρεισφρέουσα μορφή στις ανδρικές υποθέσεις. Η ιδιόμορφη σχέση δύο αντρών,  δύο αυθεντικών σερνικών, γήινων χαρακτήρων, οι οποίοι ωστόσο έχουν πλοηγό τον τυχοδιωκτισμό. Μια σχέση καθόλου φιλική, ωστόσο βασισμένη στις αλήθειες ενός κώδικα, που πάνω απ’  όλα έχει ήθος και αξίες. Μια σχέση ασπίδα απέναντι στην εξουσία, άτρωτη κόντρα σε όλα τα τερτίπια και τις παγίδες της. Δύο άνθρωποι εγωιστές, όσο κανείς άλλος, αλλά ταυτόχρονα συνεργατικοί, απέναντι στον κοινό εχθρό, την αστυνομία και κατ’  επέκταση την εξουσία. Είναι αυτοί που γνωρίζουν πολύ καλά να υπερασπίζονται το εγώ τους, αλλά γνωρίζουν πότε πρέπει να το παρακάμψουν και να προβάλλουν το εμείς. Στην άλλη πλευρά η γυναίκα, ως πλάνητας, ως μοίρα, ως δούρειος ίππος. Η γυναίκα που θέλει να σπάσει την ανδρική φιλία, για ίδιον όφελος, με την πανουργία της, τα θέλγητρά της, τη στεγνή λογική της. Ο σκηνοθέτης Τζην Χέρμαν δίνει βαρύτητα στη σωματική παρουσία, του ανδρικού κορμιού ακροβατώντας στα όρια μιας ενδεχομένως λανθάνουσας ομοφυλοφιλίας. Δύο καλογυμνασμένα ανδρικά κορμιά, ιδρωμένα από τη σωματική δραστηριότητα μιας διάρρηξης, το ένα δίπλα στο άλλο, αγκομαχούν ψάχνοντας τον δρόμο της απόδρασης, που στήθηκε από την μοιραία γυναίκα. Η παγίδα τούτη μοιάζει και με άτυπη εκδίκηση. Καθότι ο Προπ χρησιμοποιεί τη γυναίκα ως εμπόρευμα και μάλιστα προς ικανοποίηση του γούστου βαριεστημένων αστών. Μάλιστα ο Χέρμαν δίνει αρκετό χρόνο στη σκηνή όπου, διαδραματίζεται η παραπάνω οπτική. Ο άλλος, ο Μπαράν, ναι μεν φαίνεται να έχει πέσει θύμα της γυναικείας πανουργίας, ωστόσο είναι ψυλλιασμένος. Εντούτοις θα επιλέξει τον δρόμο, που του υπαγορεύει η τυχοδιωκτική ιδιοσυγκρασία του ως ένα σημείο. Γιατί κυρίως υπάρχει και η παράμετρος της φιλίας, για την οποία βέβαια ως θεατές θα πληροφορηθούμε ετεροχρονισμένα, σύμφωνα με τις επιταγές του σασπένς.antio-file-2Ο Προπ και ο Μπαράν είναι δύο άνδρες αφιχθέντες στην Μασσαλία από τον πόλεμο της Αλγερίας  (1962), κοντολογίς μέλη της Λεγεώνας των Ξένων. Ο πρώτος μισθοφόρος πολεμιστής από τις ΗΠΑ και ο δεύτερος γιατρός. Ο Προπ προτρέπει τον Μπαράν να πάνε στο Κογκό. Τον Μπαράν τον πλησιάζει στο λιμάνι, μια νεαρή γυναίκα, ρωτώντας τον για έναν φίλο του. Ο Μπαράν  αρνείται την πρόταση του Προπ, αλλά και την προσπάθεια της Ιζαμπέλ να τον εντάξει στα σχέδια της. Ήτοι τη διάρρηξη ενός χρηματοκιβωτίου, του οποίου τον κωδικό γνωρίζει κατά το ήμισυ, η Ιζαμπέλ. Τελικά θα βρεθούν και η δύο να ακολουθούν το σχέδιο της Ιζαμπέλ. Βέβαια καταρχήν, ο Μπαράν και κατ’  επέκταση κι ο Προπ, ο οποίος έχει μυριστεί ψητό και τον ακολουθεί κρυφά. Η ταινία σε πρώτο επίπεδο φαίνεται μια απλή αστυνομική περιπέτεια, ωστόσο κάτω από την επιφάνεια αυτή υπάρχει αρκετή σημειολογία, όπως προανέφερα. Πρόκειται για ένα νουάρ με την φαμ φατάλ και τη συνολική εικόνα μιας κοινωνίας της διάψευσης και της ματαίωσης. Στο φόντο ο πόλεμος της Αλγερίας, αλλά και τα υπονοούμενα πραξικοπήματα στο Κονγκό, καθότι μιλάμε για δεκαετία του 1960. Στο προσκήνιο άνθρωποι που γυρίζουνε από έναν ιδιόμορφο πόλεμο με τυχοδιωκτικές διαθέσεις. Μάλιστα ο ένας είναι εξ Αμερικής και δη ΗΠΑ με τα υπονοούμενα σχεδόν αυτονόητα. Ο άλλος, αν και γιατρός δείχνει να φέρει την εμπειρία του πολέμου, ως απογοήτευση και ματαίωση, αν όχι ως τραύμα. Η αστική τάξη φαίνεται παραπαίουσα καθότι μια καθωσπρέπει αστική οικογένεια διαπράττει ληστεία ως λούμπεν. Στην ερμηνευτική συνδρομή η μεγάλη ατραξιόν των Αλεν Ντελόν και Τσαρλς Μπρόνσον, με τους Όλγκα-Ζορς Πικώ, Μπερνάρ Φρεσόν, Μπριγκίτ Φοσσί.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s