ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΟ “ΑΝΤΙΟ, ΦΙΛΕ”


Ο ΠΟΛΥΔΙΑΣΤΑΤΟΣ ΡΟΜΑΝΤΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΑΛΕΝ ΝΤΕΛΟΝ%ce%b1%ce%bb%ce%ad%ce%bd-%ce%bd%cf%84%ce%b5%ce%bb%cf%8c%ce%bdΤου Κώστα Τσιναρίδη

Είναι ένα χαρακτηριστικό που φαίνεται ήδη από το βλέμμα του. Άλλοτε σκληρό, άλλοτε ονειροπόλο, κι άλλοτε αισιόδοξο. Ο Ντελόν ξεδίπλωσε αυτόν τον ρομαντισμό σε πολλές ταινίες, προσαρμοζόμενος κάθε φορά στις ανάγκες του θέματος. Η αναφορά που θα γίνει θα είναι αρκετά μικρή και αντικειμενικά δε θα αναλύσει σε επαρκές βάθος.

Ήδη στην πρώτη του μεγάλη επιτυχία Γυμνοί στον ήλιο (1960) η γοητεία της περιπέτειας μπλέκεται με τον κυνισμό του κεντρικού ήρωα. Η θητεία του στον ιταλικό κινηματογράφο τα επόμενα χρόνια τον βοήθησε να εμπλουτίσει τη ρομαντική του εικόνα.

Στον Ρόκο και τ’ αδέρφια του (1960) κατάφερε να συνδυάσει την νεανική αισιοδοξία με την πικρία που υπάρχει πάντοτε στον αγώνα για επιβίωση. Στην Έκλειψη (1962) το πάθος για επιβίωση υπερισχύει και καταστρέφει συναισθηματικά τον ήρωα, που δεν μπορεί να ισορροπήσει μέσα σε μια ερωτική σχέση. Ενώ στη Λεοπάρδαλη της Σικελίας (1963) η ελπίδα που γεννάει η νιότη είναι το μοναδικό αισιόδοξο αντίβαρο στις σαρωτικές κοινωνικές αλλαγές. Στις παραπάνω ταινίες, ο Ντελόν δέχτηκε την σκηνοθετική καθοδήγηση των Λουκίνο Βισκόντι και Μικελάντζελο Αντονιόνι.

Εκεί που όμως θα μεγαλουργούσε θα ήταν στα γαλλικά νουάρ της δεκαετίας του ’60. Το πρώτο μεγάλο άνοιγμα θα γινόταν στο Δολοφόνο με το αγγελικό πρόσωπο (1967) του Ζαν-Πιέρ Μελβίλ. Ο εύγλωτος ελληνικός τίτλος μαρτυράει από την αρχή το θέμα της ταινίας: ένας νεαρός, αποπροσανατολισμένος μέσα στη μεγαλούπολη, σχεδόν υπνωτισμένος και αποκομμένος από κάθε δεσμό, βρίσκει το μοναδικό νόημα στη ζωή του μέσα από το φόνο. Ο πρωτότυπος γαλλικός τίτλος Ο Σαμουράι φανερώνει τις ανατολίτικες επιρροές στη σκιαγράφηση της προσωπικότητας του ήρωα και προδιαγράφει την αδυσώπητη πορεία προς το τέλος. Το παραπάνω μοτίβο θα επαναλαμβανόταν και σε πολλές άλλες ταινίες. Στο Αντίο, Φίλε (1968) η απρόθυμη συμμαχία δύο μισθοφόρων χωρίς παρελθόν, αλλά και χωρίς μέλλον, αποτελεί μια παρένθεση γεμάτη ένταση στη ρουτινιάρικα περιπετειώδη ζωή τους. Τελικά, οι κοινές εμπειρίες αξίζουν παραπάνω από την επιτυχία ενός στόχου που αποδεικνύεται μάταιη. Ο Κόκκινος Κύκλος (1970), ίσως η καλύτερη ταινία του Μελβίλ, ξεκινάει ως μία επανάληψη του μοτίβου του Σαμουράι, για να διαφοροποιηθεί στη συνέχεια, μια και ο παραβατικός Ντελόν αποδεικνύει τελικά ότι διαθέτει αίσθηση καθήκοντος και αφοσίωσης στους φίλους του. Ανάλογο είναι και το θέμα της επόμενης ταινίας του Μελβίλ Ο μπάτσος (1972).

Παράλληλα με τα νουάρ, ο Ντελόν διακρίθηκε και στην κοσμοπολίτικη περιπέτεια, αναπαράγωντας τη ρομαντική εικόνα που ξεδίπλωσε στις προηγούμενες ταινίες του. Ξεχωρίζουν Ο τυχοδιώκτης του Μόντε Κάρλο (1965), που είναι υπό προβολή από την Κινηματογραφική Λέσχη των εργαζομένων της ΕΡΤ3, καθώς και η Συμμορία των Σικελών (1969) του Ανρί Βερνέιγ, δύο μεγάλες επιτυχίες, αντιπροσωπευτικές της κινηματογραφικής περσόνας του.

Αλλά και οι περιπέτειες εποχής δε μπορούσαν να λείπουν από τη φιλμογραφία του Ντελόν. Η μαύρη τουλίπα (1964) διαδραματίζεται στη Γαλλική Επανάσταση, ενώ Ο Ζορό χτυπά κάθε αυγή (1975) έχει ως θέμα τον αγαπητό ήρωα του τίτλου. Η επιλογή του συγκεκριμένου πρωταγωνιστή ήταν ιδανική και στις δύο ταινίες.

Η τάση για περιπέτεια και “κατεργαριά” φαίνεται και σε δύο γουέστερν στα οποία συμπρωταγωνίστησε. Στους Αετούς του Τέξας (1966) οι ευρωπαϊκές συνήθειες δεν ταιριάζουν στην Άγρια Δύση και μπλέκουν τον ήρωα σε πολλές κωμικές περιπέτειες. Στη θρυλική πλέον Μονομαχία στον Κόκκινο Ήλιο (1971) ο δανδισμός δε μπορεί να τον προφυλάξει από το τέλος.

Αναμφίβολα, ο καλύτερος ρόλος του ήταν αυτός του κυνικού εμπόρου έργων τέχνης στο Μίστερ Κλάιν (1976) του Τζόζεφ Λόουζι, που έχει προβληθεί από τη Λέσχη.

Η αλλοτινή λάμψη του ρομαντικού ήρωα είναι εμφανής στο ρόλο του Ιούλιου Καίσαρα στο Ο Αστερίξ στους Ολυμπιακούς Αγώνες (2008). Ο ώριμος πλέον πρωταγωνιστής μπορεί να προσεγγίζει χιουμοριστικά όσο και τρυφερά την κινηματογραφική εικόνα που έπλασε στο παρελθόν και να δηλώνει παρών στη συνείδηση των σινεφίλ.

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s