ΝΟΣΤΑΛΓΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΗΝ ΕΡΤ-3


«Ο ΚΟΚΚΙΝΟΣ ΚΥΚΛΟΣ» του Ζαν-Πιέρ ΜελβίλΚΟΚΚΙΝΟΣ ΚΥΚΛΟΣ 3από τον Γιάννη Ν. Γκακίδη

Στο επίκεντρο η μοίρα, η οποία ανεξάρτητα από τη διαδρομή της δεν αποκλίνει από τον τελικό της στόχο. Αχθοφόρος της, τα «θέλω και τα μπορώ», ανθρώπων του περιθωρίου, αλλά ακόμη και αυτών της καθεστηκυίας τάξης και νομιμότητας. Εργαλείο εφαρμογής της, ο επαγγελματισμός στην καλύτερη εκδοχή του. Ναι, και η μοίρα θέλει τον επαγγελματία της. Γιατί δεν είναι ο αστυνομικός, στη συγκεκριμένη περίπτωση ο διώκτης των παρανόμων, επιθεωρητής Ματέι, αλλά και απέναντί του, οι ίδιοι οι παράνομοι, εξαιρετικοί επαγγελματίες στο είδος τους. Αυτές τις λεπτομέρειες, οργάνωσης και εφαρμογής σχεδίου καταγράφει η κάμερα του Ανρί Ντεκώ με εξαιρετικό τρόπο, με απόλυτη ακρίβεια, με κοντινά και γκρο πλάνα, με απόλυτη συνέχεια.Οι διάλογοι ελάχιστοι, η εικόνα αφηγείται δυναμικά και αψεγάδιαστα, μιλάει με απόλυτη λεπτομέρεια, για τους χαρακτήρες, τις ενέργειές τους, ακόμη και τις σκέψεις τους. Ο Κορέ είναι άρτι αποφυλακισθείς, ο Βογκέλ δραπέτης  στη διάρκεια μεταγωγής μέσα από τα χέρια του επιθεωρητή Ματέι, ο Γιάνσεν περιθωριοποιημένος αλκοολικός και πρώην αστυνομικός. Άγνωστοι μεταξύ τους, θα συνεργαστούν για την εφαρμογή ενός σχεδίου κλοπής κοσμημάτων, με πλήρη επαγγελματισμό, με λεπτομέρεια, με «επιστημονική» ακρίβεια, με δεξιοτεχνία, ο καθένας στον τομέα του. Η όλη επιχείρηση μοιάζει με λεπτή χειρουργική επέμβαση, χωρίς επιπλοκές. Ο καθένας διαπράττει τούτη την παρανομία, για τους δικούς του λόγους. Οι Κορέ και Βογκέλ για το χρήμα και την ελευθερία που αυτό υπόσχεται, αλλά και γιατί βρίσκονται σε δρόμο, όπου δεν έχει επιστροφή. Κι αν έχει, είναι επίπονος και συχνά αδιέξοδος. Η παρανομία και η φυλακή είναι σαν λαβύρινθος, δύσκολα να βγεις χωρίς βοήθεια. Αλλά ποιος να σε βοηθήσει! Ο Γιάνσεν για να πάρει εκδίκηση και μόνον. Εξάλλου δεν είναι λίγες φορές που οι άνθρωποι ζούνε για να εκδικηθούνε. Και ο άλλος, της απέναντι όχθης, ο εκπρόσωπος της νομιμότητας; Και τούτος θα εφαρμόσει αθέμιτα μέσα για να πετύχει τον στόχο του, παραβιάζοντας κανόνες ηθικής. Παραδείγματος χάριν, εκβιασμό και εξαναγκασμό σε χαφιεδισμό. Τα συστήματα εξουσίας έχουν διαχρονικά τον χαφιέ τους. Αλλά ποιος γαμεί ψηλά καπέλα. Παρεμπιπτόντως να αναφέρω και την ουσιαστική απουσία της γυναίκας, παρά σε ένα πλάνο με τη σαφή υπόδειξη της προδοσίας. Ναι, η ταινία θα χαρακτηριζόταν ακραιφνώς ανδρική, αλλά μπορούν να τη δούνε και γυναίκες, περίεργες για τα ανδρικά γούστα. Κλείνει η ειρωνική παρέκβαση. Ο Ζαν-Πιερ Μελβίλ υπήρξε γνωστός για την μαθηματική ακρίβεια στη σκηνοθεσία του και τούτο εφαρμόζεται  και στην προτελευταία ταινία του πριν τον πρόωρο θάνατό του. Για μια ακόμη φορά ο θεατής ταυτίζεται με τους παράνομους, με την αγωνία να τον συνοδεύει για την επιτυχία του εγχειρήματός τους, με την κάμερα και την εικόνα της να λειτουργεί εξαιρετικά στη δημιουργία του σασπένς. Η ταινία ξεκινά με μια ρήση του Βούδα και την προορισμένη από την μοίρα συνάντηση των ανθρώπων, ανεξάρτητα πορείας. Μόνο που τούτη η συνάντηση επιβάλλεται να γίνει μέσα σε έναν κόκκινο κύκλο, έναν κύκλο με το χρώμα του αίματος. Το ιδιότυπο τούτο σμίξιμο των τεσσάρων σχεδόν άγνωστων μεταξύ τους ανδρών, θα σηματοδοτήσει τα γούστα της μοίρας. Κανείς δεν μπορεί να αποδράσει από την μοίρα του; Ατέλειωτη συζήτηση πάνω σ’ αυτό και το αποτέλεσμα, επιλογή κατά ιδία βούληση.  Και κάτι τελευταίο. Η λεία της ληστείας ανέρχεται σε 2 δισεκατομμύρια φράγκα. Πόση αξία δίνουν οι άνθρωποι σε άψυχα πράγματα, όπως τα κοσμήματα. Και όμως, δεν μπορείς να αγοράσεις για παράδειγμα ντομάτα, όταν αυτή δεν υπάρχει, όσα χρήματα και κοσμήματα κι αν έχεις. Πάντως το ήθος, στους παρανόμους υφίσταται με την δική του ιδιαιτερότητα, παρότι συχνότατα απουσιάζει από τους θιασώτες της καθεστηκυίας τάξης. Η ταινία εκτός των άλλων έχει στολίδια πρωταγωνιστές, Αλέν Ντελόν, Τζιαν Μαρία Βολοντέ, Ιβ Μοντάν, Αντρέ Μπουρβίλ, Φρανσουά Περιέ. κ.α. Αξιοσημείωτη και η μουσική του Ερίκ Ντε Μαρσάν.

 

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s