ΝΟΣΤΑΛΓΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΤΗΣ ΕΡΤ-3


2«ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ» του Ανατόλ Λίτβακ

από τον Γιάννη Ν. Γκακίδη

Αναζητείται η τελευταία απόγονος των Ρομανώφ και κόρη του τελευταίου τσάρου της Ρωσίας Νικολάου II, o οποίος εκτελέστηκε με το σύνολο της οικογενείας του, μετά την επανάσταση του 1917. Φήμες θέλουν να έχει επιζήσει, η μικρότερη κόρη Αναστασία, όπως φήμες υποστηρίζουν πως, υπάρχει στην τράπεζα της Αγγλίας ποσό 10 εκατομμυρίων λιρών που περιμένουν την όποια εναπομείνασα κληρονόμο της οικογενείας. Ο στρατηγός Μπούνιν που, είναι στο παιχνίδι της αναζήτησης της πιθανής επιζήσασας κόρης, θα συναντήσει μια κοπέλα με αρκετά στοιχεία ομοιότητας με την Αναστασία. Το ερώτημα που διατρέχει στο σύνολο της αφήγησης είναι: «Είναι ή δεν είναι η φερόμενη ως επιζήσασα της εκτέλεσης, η πραγματική Αναστασία;». Η απάντηση δε θα δοθεί ποτέ. Η προτεινόμενη ως η Δούκισσα Αναστασία, ακούει στο όνομα Άννα Κόρεφ και πρέπει να κερδίσει τα διαπιστευτήρια της αυτοκράτειρας της Δανίας. Καθότι είναι η γιαγιά της και κατά τα φαινόμενα, η μόνη που μπορεί να επιβεβαιώσει την ταυτότητα της. Μια πλούσια παραγωγή γυρισμένη σε σινεμασκόπ, με τη σκηνοθετική καθοδήγηση του Ανατόλ Λίτβακ, με εντυπωσιακά κοστούμια του Ρενέ Χούμπερτ, εξαιρετική έγχρωμη φωτογραφία του Τζακ Χίλγιαρντ και σπουδαίες ερμηνείες από Ίνγκριντ Μπέργκμαν, Γιουλ Μπρίνερ, Χέλεν Χέις, Ακίμ Ταμίροφ, Μαρτίνα Χαντ. Να σημειώσω εδώ το όσκαρ ερμηνείας της Μπέργκμαν το 1957, αλλά και την υποψηφιότητα της όμορφης μουσικής του Άλφρεντ Νιούμαν.6Πέρα από τον αστικό μύθο, της  διασωθείσας από την εκτέλεση της οικογένειας του τσάρου, Αναστασίας στο ταμπλό της αφήγησης, του καταρχήν θεατρικού των Μαρσέλ Μορέτ,  Γκέι Μπόλτον, μπαίνουν και άλλα ερωτήματα. Η ιστορία που διατρέχεται από ένα σασπένς, όπου αφήνεται να αιωρείται η πιθανότητα η υποδυόμενη της Αναστασία, να είναι όντως η Αναστασία, με την προσμονή της διάψευσης ή επαλήθευσης. Ωστόσο υπάρχουν και άλλα ζητήματα, όπως αυτό της ταυτότητας. Η Κόρεφ ή Αναστασία, αναζητά εναγωνίως μια ταυτότητα. Η αγάπη στη ζωή μας, κάτι που είναι ζωτικής σημασίας, για πλούσιους και φτωχούς, γαλαζοαίματους και κοινούς θνητούς. Ακόμη και η σιδηρά αυτοκράτειρα, λυγίζει απέναντι στα συναισθήματα συγκίνησης που, προκαλεί η παρουσία της πιθανής εγγονή της. Η μοναξιά και η καταπολέμησή της. Το κυνήγι του χρήματος, σε συνδυασμό πάντα με την ισχύ και την εξουσία. Το θεαθήναι και οι παραστάσεις στη ζωή, που δίνονται για τους άλλους και όχι για τους συντελεστές-πρωταγωνιστές σκηνής. Για τον απόηχο των γεγονότων και της ίδιας της ζωής, ενώ αυτή καθαυτή διαλανθάνει της προσοχής μας. Ο ρεαλισμός στα όρια του κυνισμού. Τέλος το συναίσθημα και η σύγκρουσή του με το χρήμα, με νικητή το συναίσθημα και τον κορυφαίο εκφραστή τους,  τον έρωτα. Ένα καλογυρισμένο μελόδραμα, που τροφοδοτείται από πολλές παραμέτρους, όπως προανέφερα και που πλουτίζουν την ίδια τη ζωή. Ένα μελόδραμα εμπλουτισμένο με δόσεις μυστηρίου και σασπένς, στην ατμόσφαιρα μιας άλλης εποχής η οποία έχει φύγει, αλλά μας τονίζει την ανάγκη να μεριμνούμε για το μέλλον. Ένα μέλλον που καθορίζεται από το παρόν, το οποίο οφείλουμε να αλλάξουμε, για να προσδοκούμε το καλύτερο στο μέλλον.

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s