« ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΟΝ ΗΛΙΟ»


(αναδημοσίευση από την «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» ,7/8/2016)

ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΨΕΥΔΑΙΣΘΗΣΗ

Κάτω από τον ήλιο

Κάτω από τον ήλιο

Του Αλέξη Ν. Δερμεντζόγλου

dermetzo@otenet.gr

Από την Πέμπτη προβάλλεται η ταινία  « Κάτω από τον ήλιο» (πραγματικός τίτλος «A bigger splash» κάτι που περίπου σημαίνει «΄Ενας μεγαλύτερος παφλασμός» ) του διακεκριμένου Ιταλού σκηνοθέτη Λούκα Γκουαντανίνο. Είναι ελεύθερο ρημέηκ της μυθικής «Πισίνας» του Ζάκ Ντερέ. Το ερώτημα που είναι λογικό να θέσουν οι σινεφίλ , ποιά σχέση  έχουν μεταξύ τους τα δυό φίλμ; Ομοιότητες ,διαφορές  και γιατί τώρα πάλι  επαναφορά της «Πισίνας».Η προσωπική μου  άποψη  είναι πως πρόκειται για δύο τελείως  διαφορετικές μεταξύ τους  δημιουργίες. Ρομαντικό νεονουάρ  η δουλειά του Ντερέ ,ψυχογραφική ιστορία η δεύτερη. Εξάλλου και οι ηθοποιοί στις δύο κατασκευές εμφανίζουν μια χαρακτηριστική, λες εξεπίτηδες ,ανομοιογένεια. Στη θέση της νεότατης τότε Ρόμυ Σνάιντερ  βρίσκεται  η 56χρονη Τίλντα Σουίντον ,σ΄ εκείνη του Αλαίν Ντελόν ο Βέλγος Ματίας Σένερτζ. Αντί  του Μωρίς Ρονέ ο Ρέηκ Φαινς και στη θέση της Τζέην Μπίρκεν η Ντακότα Τζόνσον.

Η  πισίνα

Η πισίνα

Όλα  αρχίζουν από τις μεγάλες διαφορές που έχουν μεταξύ τους ως στυλ και φιλοσοφία  οι Ντερέ και  Γκουαντανίνο.

ΥΠΟΓΕΙΕΣ ΚΑΡΑΜΠΟΛΕΣ

Ο δεύτερος, όπως παρατηρήσαμε και στην μεγάλη –βισκοντικού τύπου – επιτυχία του  «Είμαι ο έρωτας»(2009) πάλι με την Τίλντα Σουίντον ,υιοθετεί μια ταξική ιδεολογική ματιά. Ο Ντερέ είναι πιο « ελεύθερος».Επιχειρεί σε πολλές εξαιρετικές ταινίες του  να συναντήσει την σχέση κατεστημένου –συντήρησης ,πλούτου και εξάρτησης. Είναι καθαρά ιδεολογική η άποψη «Σε κρατώ σε χρυσά δεσμά ,είσαι όμηρος της αλήθειας αλλά και του χρήματός μου».Παράλληλα  ο μέγας Ζάκ  αναπτύσσει  ένα ψυχολογικό πίνγ πόνγκ .Οι ήρωες ανταγωνίζονται μεταξύ τους ,δημιουργούν καραμπόλες ,κάτι το υπόγειο και απειλητικό υπάρχει κάτω από τα πόδια τους. Επίσης ο Ντερέ ,σύμφωνα και με την χιτσκοκική αντίληψη (θυμηθείτε το «Στη σκιά των τεσσάρων γιγάντων») δεν φοβάται την φωτογένεια .Μπορεί να δείξει την απειλή και κάτω από τον ήλιο.

ΕΝΑΣ ΑΛΛΟΣ ΚΟΣΜΟΣ

Αντίθετα ο Ιταλός  επιλέγει σκοτάδια, ημίφωτα, χαμηλούς φωτισμούς  ,σκιές, βροχές. Επιχειρεί λοιπόν να δημιουργήσει μια αντίστιξη με την ψυχική κατάσταση  των ηρώων  του. Ειδικά η Τίλντα Σουίντον, διάσημη τραγουδίστρια, που έχει χάσει την φωνή της από καρκίνο του λάρυγγα, αναμένοντας την ανάνηψη ζεί με τις σκέψεις και τις αναμνήσεις.Παράλληλα δίπλα μας εγγράφεται ένας άλλος κόσμος.Ο Γκουαντανίνο  αναφέρεται στο προσφυγικό και στην Λαμπεντούζα ,χωρίς όμως  όλα αυτά να έχουν μεταξύ τους μια επαρκή συνάφεια. ΄Οσο για την αστυνομία  κάνει την δουλειά της  όσο μπορεί. Και φυσικά και οι διαφορές στη φιλοσοφία των δύο σκηνοθετών είναι σαφείς  όπως και η «διαφορετικότητα» στους ρόλους.  Η Τζέην Μπίρκιν είναι πολύ πειστική  ως νυμφίδιο. Την Ντακότα Τζόνσον  την επιτιμούν ότι  τον ξεγέλασε πως είναι 22 χρόνων ,ενώ είναι 17.

Κάτω από  τον ήλιο

Κάτω από τον ήλιο

ΜΕ ΚΡΙΤΙΚΗ ΜΑΤΙΑ

Η Τζόνσον όμως στην πραγματική της ζωή  είναι 27 πολύ ώριμη ως γυναίκα και δεν μπορεί με τίποτα να πείσει ως ζωηρή μικρούλα.Ο Ματίας  Σένερτζ είναι μεν γλυκούλης  αλλά πολύ κατατονικός ,χαμηλότονος και με τίποτα δεν μπορεί  να συγκριθεί με τον αιλουροειδή Ντελόν.Για την Σουίντον τα είπαμε ,ενώ επίσης Φαινς  και Ρονέ ουδεμία σχέση έχουν μεταξύ τους.

Η σούπερ ανατροπή όμως  υπάρχει στο τέλος  για να καταλάβουμε ίσως πως ο Ιταλός,  μέσω του «Κάτω από τον ήλιο»  κάνει τελικά ένα σχόλιο πάνω στην «Πισίνα».Τα ίδια συνέβησαν και με το «Γυμνοί στον ήλιο» του Ρενέ Κλεμάν και με το ρημέηκ του από τον ΄Αντονυ Μινγκέλα «Ο ταλαντούχος κύριος Ριπλέϋ».Αν λοιπόν υπάρχει μια κριτική ματιά ,μια επανεγγραφή του, δηλαδή πως θα έπρεπε να είναι η «Πισίνα» 45 χρόνια μετά,τότε αξίζει να αποδεχτούμε  το «Κάτω από τον ήλιο» .

Η πισίνα

Η πισίνα

ΚΑΘΟΛΙΚΟΣ ΚΑΡΚΙΝΟΣ

Μας λέει  λοιπόν ο Γκουαντανίνο πως δεν υπάρχει καιρός για κοσμοπολιτισμό. ΄Ενας «καρκίνος»(προσφυγικό, ήρωες, ψυχολογικά) κατατρώει τα πάντα, ο ήλιος έχασε την …λάμψη του και τα κορμιά το μπρούντζο τους.Γιατί όμως αλλάζει τόσο χαρακτηριστικά το τέλος: Πιθανά γιατί θεωρεί πως η εξάρτηση δεν απαιτεί όρους  και υπαινιγμούς.

Ως εκ τούτου  όσοι θα προστρέξετε  για να απολαύσετε την νέα «Πισίνα» καλύτερα να δείτε το νεοκλασικό αριστούργημα σε DVD.΄Οσοι όμως νοιώσετε αυτό το σημείωμα  τότε στο « Κάτω από τον ήλιο» θα δείτε κάτι άλλο.

Η πισίνα

Η πισίνα

ΤΑΡΑΧΗ ΣΤΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ

΄Ισως ο Ιταλός,όπως και ο γράφων, θεωρούν  πως με τα σύγχρονα προβλήματα  να έχουν θεριέψει, είναι μέγιστος κυνισμός να μην αντιμετωπίζεις τις ταινίες του χθές με όρους του σήμερα. Επιθυμεί λοιπόν να γυρίσει μια κοινωνική ψυχολογική ταινία με τους ήρωές του να έχουν την όψη καθημερινών ηρώων και όχι την λάμψη  των κορυφαίων στάρ του ΄70.Ακόμα και οι  αστυνομικοί στο τέλος διαφέρουν τόσο πολύ. Υπαινιχτικός και σκεπτικιστής ο ένας στο κλασικό φίλμ,σχεδόν παλιάτσος  ο δεύτερος στο νέο.Υπάρχει άραγε πιο αιχμηρή κριτική;

Κάτω από τον  ήλιο

Κάτω από τον ήλιο

Είναι φανερό πως επιχειρείται μια σημαντική μετατόπιση ύφους και ουσίας. Ως εκ τούτου οι σινεφίλ,πάντα με σεβασμό στην «Πισίνα»,είναι σωστό να δούν και το ρημέηκ της«A bigger splash» που ως τίτλος δείχνει να υπαινίσσεται ότι εδώ υπάρχει ένας «μεγαλύτερος παφλασμός» σε κοινωνικό πεδίο.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s