“ΠΟΙΟΣ ΚΛΕΒΕΙ ΠΟΙΟΝ:”


(αναδημοσίευση από την ΕΠΟΧΗ, 31/7/2016)

cienanios

Η ληστεία, η διαφθορά και η θυρίδα

του Στράτου Κερσανίδη

Η στενή σχέση ανάμεσα στο πολιτικό και οικονομικό σύστημα είναι γνωστή. Το καθεστώς της διαπλοκής και η σχέση του με το τραπεζικό σύστημα είναι επίσης γνωστό. Οι ισχυροί δεσμοί που υπάρχουν ανάμεσα στους πυλώνες του χρηματοπιστωτικού καπιταλισμού και το κράτος, δεν επιχειρείται πλέον ούτε να κρυφτούν, αφού οι νόμοι φτιάχνονται έτσι ώστε να εξυπηρετούν τα συμφέροντα της ολιγαρχίας. Η διαφθορά και η διαπλοκή ενδύονται το μανδύα της νομιμότητας και το σύστημα πορεύεται, κοιτάζοντας σταθερά μπροστά και ουδέποτε στο πλάι, όπου συνωστίζονται οι δυστυχισμένες ιστορίες των καθημερινών ανθρώπων.

Τελικά, “Ποιος κλέβει ποιον;” (Cien anos de perdon), αναρωτιέται ο ελληνικό τίτλος της ταινίας του Ντάνιελ Καλπαρσόσο. Ένα ερώτημα το οποίο προκύπτει αυθόρμητα. Αλήθεια όταν γίνεται ληστεία σε μια τράπεζα ποιος είναι ο κλέφτης; Ή μήπως ισχύει η ρήση “ο κλέψας του κλέψαντος;”.

Στη Βαλένθια βρέχει, βρέχει πολύ. Τόσο νερό έχει πολλά χρόνια να δει η πόλη. Μέσα στο πανδαιμόνιο που επικρατεί στους δρόμους, η Σάντρα προσπαθεί να πάει στη δουλειά της ενώ μιλά με αγωνία στο τηλέφωνο, Είναι διευθύντρια σε μια τράπεζα και το όνομά της βρίσκεται στη λίστα στελεχών που πρόκειται να απολυθούν. Και σαν να μην της έφθανε το πρόβλημά της, μόλις έχει φτάσει στο γραφείο της, έξι ληστές, ζωσμένοι με εκρηκτικά, εισβάλλουν στην τράπεζα και κρατούν ομήρους τους υπαλλήλους, τους πελάτες και τη διευθύντρια. Αρχηγός των ληστών είναι ένας άνδρας με το παρατσούκλι Ουρουγουανός, αυτός οργάνωσε το κόλπο κι αυτός δίνει εντολή να αδειάσουν όλες οι θυρίδες. Μόνο που κάποια από τις θυρίδες, η 314, ανήκει στον Γκονζάλο Σοριάνο, πρώην κυβερνητικό στέλεχος ο οποίος βρίσκεται στο νοσοκομείο σε κώμα,δεν πρέπει να ανοιχτεί επειδή κρύβει ένα μεγάλο μυστικό το οποίο εάν αποκαλυφθεί θα τινάξει στον αέρα την κυβέρνηση της χώρας! Και ενώ η αστυνομία διαπραγματεύεται με τους ληστές, μπαίνουν στη μέση και στελέχη της κυβέρνησης. Η αστυνομία θέλει να τελειώσουν όλα αναίμακτα ενώ η κυβέρνηση καίγεται να μην αποκαλυφθεί το μυστικό της θυρίδας. Όσο για τους ληστές, το σχέδιο απόδρασης που είχαν σχεδιάσει δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί εξαιτίας της καταιγίδας.

Ο Χόρχε Γκερικατσεβαρία, εμπνεύστηκε το σενάριο από την οικονομική κρίση στην Ισπανία. Δε χωρά καμιά αμφιβολία γι’ αυτό. Το μενού περιλαμβάνει τραπεζικό σύστημα, διαφθορά πολιτικών, σχέσεις κυβέρνησης και τραπεζών, απολύσεις, κατασχέσεις σπιτιών. Η σκηνοθεσία του Ντάνιελ Καλπαρσόσο ακολουθεί τα γνωστά μοτίβα αντίστοιχων ταινιών με ληστείες με τρόπο υποδειγματικό. Η πλοκή της ιστορίας οδηγεί σε μια σκηνοθετική αφήγηση που καθηλώνει. Σε αυτό συντελεί και η δόμηση των χαρακτήρων επάνω στους οποίους οικοδομείται το μωσαϊκό των μεταξύ τους σχέσεων. Και καθώς η αγωνία κορυφώνεται και η βρόμικη εμπλοκή των πολιτικών γίνεται ξεκάθαρη, ο θεατής δε δυσκολεύεται να διαλέξει στρατόπεδο. Ιδίως όταν αρχίζει να φαίνεται η ανθρώπινη πλευρά του χαρακτήρα των ληστών, σε αντίθεση με τους απέξω οι οποίο σκέφτονται με κυνισμό και το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι να εξαφανίσουν τα στοιχεία του “εγκλήματος”.

Τελικά τα υπόγεια θησαυροφυλάκια της τράπεζας κρύβουν πολύ περισσότερα από ό,τι νομίζουμε. Εκεί μέσα χτυπάει η καρδιά του συστήματος και ο μόνος τρόπος γα να το υπονομεύσεις είναι να την ξεριζώσεις. Μόνον τότε το οικοδόμημα θα καταρρεύσει. Βέβαια, στην προκειμένη περίπτωση, η ληστεία δεν είναι επανάσταση. Αυτή είναι κάτι πιο σύνθετο και χρειάζεται πολλές θυρίδες να ανοιχτούν.

«Ίσως ζούμε σε ένα θλιβερό, άδικο κόσμο, αλλά που και που βλέπουμε κάποιο φως στο τούνελ. Έτσι και στην ταινία αυτή έχεις την αίσθηση ότι τελικά μπορεί το δίκιο να υπερισχύσει» λέει ο Ντανιέλ Καλπαρσόρο.

Ένα δυνατό αστυνομικό θρίλερ, με πολιτικό υπόβαθρο, η ταινία της χρονιάς στην Ισπανία

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s