Πέθανε η Τζία Γιοβάνη


Και οι γενναίοι πεθαίνουν παίρνοντας μαζί τους τους «δήμιους»giovani_632_355Την τελευταία της πνοή σε ηλικία 61 ετών μετά από πολύχρονη και σκληρή μάχη με τον καρκίνο άφησε η δημοσιογράφος Τζία Γιοβάνη.

Ανακοίνωση για το θάνατο της σ. Τζίας Γιοβάνη εξέδωσε το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ στην οποία αναφέρει:

«Το ΚΚΕ αποχαιρετά την αγαπημένη μας συντρόφισσα Τζία Γιοβάνη, πολύτιμο στέλεχος του Κόμματος στον τομέα του Πολιτισμού και δημοσιογράφο – κριτικό κινηματογράφου στο «Ριζοσπάστη», που «έφυγε» σήμερα μετά από πολύχρονη και σκληρή μάχη με τον καρκίνο.

Η σ. Τζία γεννήθηκε στις 7 Νοέμβρη του 1955 στη Νέα Ιωνία από γονείς δραστήριους οπαδούς του Κόμματος.

Τελείωσε την Ιταλική Σχολή και το 1974 έδωσε εξετάσεις και εισήχθηκε 3η στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου. Ολοκληρώνοντας τις θεατρικές σπουδές της εργάστηκε για λίγα χρόνια στο θέατρο, συμμετέχοντας σε παραστάσεις με αξιόλογους καλλιτέχνες, όπως ο Μ. Κατράκης. Την ίδια χρονιά (1974) οργανώθηκε στην ΚΝΕ.

Το 1981 μετακόμισε στη Σουηδία, έχοντας στο μεταξύ γίνει μέλος του Κόμματος. Παντρεύτηκε και το 1985 απέκτησε την κόρη της Αντονέλλα. Σπούδασε Ιταλική Φιλολογία στο Πανεπιστήμιο της Στοκχόλμης και στη συνέχεια Θεωρία και Κριτική Κινηματογράφου.

Σε όλη τη διάρκεια της 28χρονης παραμονής της στη Σκανδιναβική χώρα υπήρξε μαχητικό μέλος του Κόμματος, συμμετέχοντας ενεργά στη δύσκολη προσπάθεια ανασυγκρότησης των Οργανώσεών του μετά τη διάσπαση.

Την ίδια περίοδο ανάπτυξε πολιτική και πολιτιστική δραστηριότητα στην Ελληνική Κοινότητα της Στοκχόλμης, συμμετέχοντας και στο Θεατρικό της θίασο.

Το 2008 γύρισε μόνιμα στην Ελλάδα και εργάστηκε ως κριτικός κινηματογράφου στο «Ριζοσπάστη». Ξεχώρισε για τη βαθιά επιστημονική γνώση της στο αντικείμενο του κινηματογράφου, γεγονός που εκφραζόταν μέσα από την εβδομαδιαία στήλη της στην εφημερίδα, την οποία αδιάλειπτα, με εξαιρετικό ζήλο, αξιοθαύμαστη αφοσίωση και συνέπεια έγραφε μέχρι την τελευταία βδομάδα.

Παράλληλα έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, ενώ συμμετείχε και στην κριτική επιτροπή στο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Θεσσαλονίκης εκ μέρους της Ελλάδας.

Θα τη θυμόμαστε πάντα σα μία ακούραστη μαχήτρια, παρούσα με το «Ριζοσπάστη» στο χέρι σε κάθε κομματική δραστηριότητα ως το τέλος.

Εκφράζουμε τα θερμά και ειλικρινή μας συλλυπητήρια στην κόρη της Αντονέλλα και τον αδερφό της Νίκο»

Η κηδεία της θα γίνει την ερχόμενη Δευτέρα 1η Αυγούστου.

Η Κινηματογραφική  Λέσχη  των εργαζομένων της ΕΡΤ3 χρησιμοποίησε κριτικές της  Τζίας  Γιοβάνη για ταινίες που πρόβαλε. Ο Αλέξης Δερμεντζόγλου ,μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης  Κριτικών Κινηματογράφου, μας δήλωσε τα εξής: « Όταν φεύγουν  αγωνιστές, και μάλιστα τέτοιου υψηλού επιπέδου συνάδελφοι, που πρόβαλαν στις κριτικές τους ιδίως την ιδεολογία, δεν χρειάζονται κλάματα αλλά απαιτείται, αυτός ο χαμός, να αποτελέσει μια φωτιά πολιτισμού και πολιτικής που θα εξαπλωθεί παντού. ΄Οσοι λοιδορούν αυτά τα κείμενα  ουσιαστικά τρέμουν την αλλαγή που είναι αναπόφευκτη».

Στη μνήμη της αναδημοσιεύουμε την κριτική της που χρησιμοποίησε η Λέσχη  για το αντιφασιστικό, αντιστασιακό αριστούργημα των Μπέρτολντ Μπρέχτ και Φρίτς Λάνγκ  «Και οι δήμιοι πεθαίνουν»

«Από τις πολλές προπαγανδιστικές αντιφασιστικές παραγωγές που γυρίστηκαν στο Χόλιγουντ όσο διαρκούσε ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος, λίγες ήταν αυτές που πλησίασαν ή ξεπέρασαν τη φήμη της ταινίας «ΚΑΙ ΟΙ ΔΗΜΙΟΙ ΠΕΘΑΙΝΟΥΝ» του Φριτς Λανγκ, με μια ιστορία βασισμένη χαλαρά, στη δολοφονία του «Δήμιου της Πράγας». Ετσι αποκαλούνταν ο διοικητής του Τρίτου Ράιχ στην Πράγα, ο τρομερός Ράινχαρντ Χάιντριχ, στέλεχος των «SS», Νο 2 στην πυραμίδα της χιτλερικής εξουσίας. Ο «Δήμιος της Πράγας» δολοφονήθηκε στις 27 Μάη 1942 με απόφαση της εξόριστης αστικής κυβέρνησης. Τη δολοφονία, ακολούθησε λουτρό αίματος με μαζικές συλλήψεις και εκτελέσεις αμάχων για αντίποινα.

Και μόνο το όνομα του Φριτς Λανγκ θα αρκούσε να προϊδεάσει τους θεατές για ταινία εξαιρετικού ενδιαφέροντος… Πόσο μάλλον που με την ιδιότητα του συν-συγγραφέα και σεναριογράφου προστέθηκε στην παραγωγή και το όνομα του πρόσφατα νεοφερμένου εκείνη την εποχή Μπέρτολτ Μπρεχτ, στους κόλπους της γερμανικής κοινότητας των καλλιτεχνών εμιγκρέδων στη Σάντα Μόνικα. Η παραγωγή του «ΚΑΙ ΟΙ ΔΗΜΙΟΙ ΠΕΘΑΙΝΟΥΝ» προβάλλεται συχνά ως αποτέλεσμα της γενναιοδωρίας του Φριτς Λανγκ. Ο Λανγκ, είχε πρωτοστατήσει στη συλλογή χρημάτων για να φέρει στην Αμερική τον Μπρεχτ από την Φινλανδία που βρισκόταν αυτοεξόριστος με την οικογένειά του από τις αρχές του 1940.

Ο Μπρεχτ στις σημειώσεις του αναφέρει ότι ήδη, από την επομένη της δολοφονίας του «Δημίου της Πράγας», ο ίδιος και ο Λανγκ, προσανατολίστηκαν προς μια ταινία «με ομήρους» που να σχετίζεται με τη δολοφονία του Χάιντριχ που πραγματοποιήθηκε με εντολή της εξόριστης, αστικής κυβέρνησης της Τσεχοσλοβακίας. Το γεγονός αυτό υπήρξε μόνο η αφορμή για τη μυθοπλασία της ταινίας. Μέσα από την ιστορία του σεναρίου της ο Μπρεχτ βάζει στόχο να καταδείξει τη λαϊκή αντίσταση στο τσουνάμι της φασιστικής τρομοκρατίας, αλλά και να θίξει το ζήτημα του αντιφασιστικού αγώνα, ο οποίος για να είναι αποτελεσματικός θα πρέπει να ταυτίζεται με την επαναστατική πάλη – κάτι που η δυτική κινηματογραφία αποφεύγει συστηματικά έστω και να υπαινίσσεται. Ο Μπρεχτ και με αυτόν το σχεδιασμό, προσπαθεί να επέμβει με τον τρόπο του, στο κοινωνικό προτσές της εποχής, παροτρύνοντας τους εργαζόμενους και τους προλετάριους σε στάση αγωνιστική. Αρχικά φαίνεται ότι ο Φριτς Λανγκ δεν είχε διαφωνίες ως προς αυτό. Ωστόσο, κατά την ανάπτυξη του σεναρίου, αναφύησαν ειδοποιείς διαφορές σε ζητήματα αρχών οι οποίες όξυναν περαιτέρω – και ανεπανόρθωτα – την αντίθεση ανάμεσα στον Μπρεχτ και τη βιομηχανία του θεάματος του Χόλιγουντ.

Παρά το γερό «στρογγύλεμα» που υπέστησαν τα «μπρεχτικά» στοιχεία της ταινίας, το ιδεολογικό στίγμα του κομμουνιστή δραματουργού εντοπίζεται ατόφιο σε κάποιες μεμονωμένες σκηνές…»

 

 

 

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s