ΕΝΑ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΜΕ ΜΕΤΡΙΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ


(αναδημοσίευση από την «ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ»,25/7/2016)

ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΤΡΙΜΗΝΟΥ

Γράμμα από το παρελθόν

Γράμμα από το παρελθόν

του Αλέξη Ν. Δερμεντζόγλου

Απογοητευμένοι σε γενικές γραμμές είναι  οι κινηματογραφόφιλοι της Ελλάδας από τις ταινίες της προχωρημένης άνοιξης και του καλοκαιριού. Ελάχιστες εκπλήρωσαν τις προσδοκίες των θεατών. Κι αν μιλάμε για ποιοτικό σινεμά, έχει καλώς. Αλλά ακόμη και να υποθέσει κανείς ότι πάει να δει ένα φιλμ απλά για να περάσει καλά, και πάλι τα πρώτα συνολικά αποτελέσματα είναι αρνητικά. Κάποιοι θεατές – που τους σεβόμαστε -πάνε σινεμά για να περάσουν ευχάριστα την ώρα τους. Αυτό και θεμιτό και απόλυτα νομιμοποιημένο είναι. Ωστόσο, φέτος μέχρι στιγμής απογοήτευσαν και τα λεγόμενα φιλμ blockbusters,  που εκκίνησαν την έξοδό τους από τις 5 Μαΐου. Αν εξαιρέσουμε τον Μεγάλο φιλικό γίγαντα, που διαθέτει το μαγικό άγγιγμα του Σπίλμπεργκ, από τις υπόλοιπες ταινίες μεγάλου θεάματος ξεχώρισε μόνον ο Captain America : Εμφύλιος πόλεμος των Άντονι Ρούσο και Τζόε Ρούσο. Ο γιος του Ντέιβιντ Μπάουι, Ντάνκα Τζόουνς, που εισχώρησε στα μεγέθη της υπερπαραγωγής War Craft: Η σύγκρουση, έμεινε τελικά στα χαμηλά ύψη. Αντιμετώπισε μεν την πρόκληση, αλλά δεν μπόρεσε, πέρα μιας αξιοπρεπούς διαχείρισης, να πιάσει τη μεγάλη επίδοση.

Captain Amerika:εμφύλιος πόλεμος

Captain America:Εμφύλιος πόλεμος

Η ΛΑΓΝΕΙΑ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Από εκεί και μετά οι απογοητεύσεις στο επίπεδο των υπερπαραγωγών υπήρξαν πολλές. Μετριότατοι οι νέοι XMen: Η ημέρα της αποκάλυψης παρά την παρουσία του Μπράιαν Σίνγκερ και των τόσο αξιόλογων ηθοποιών. Η κατασκευή παρέμεινε στα πλαίσια της μετριότητας παρά τις καλές προθέσεις. Όσο για την Ημέρα της ανεξαρτησίας 2 ο Ρόλαντ Έμεριχ μπέρδεψε τους πάντες και τα πάντα. Πέρα από μια μετωνυμία που αναφέρεται στους Μπιλ και Χίλαρι Κλίντον, η δράση δεν έχει αρχή και τέλος, τα πάντα είναι μπερδεμένα. Όσο για την αμφισημία του κινδύνου , όσοι την υποστηρίζουν διαθέτουν απόλυτο δίκιο. Ποια είναι τελικά αυτή η εξωγήινη απειλή; Αυτή η λαγνεία του τρόμου οδηγεί σε αυξημένα μέτρα καταστολής και  είναι λογικό πως μέσω των κινηματογραφικών μυθοπλασιών τα αποδέχεται ο κόσμος. Τελικά μας λένε πως οι δημοκρατικές ελευθερίες κινδυνεύουν;  Τα θέματα είναι πλέον εμφανή. Όσο για το Captain America 2: Εμφύλιος πόλεμος, κάποια επιμέρους στοιχεία βοηθούν ώστε να διακρίνουμε και ορισμένους υπαινιγμούς που διαθέτουν και αξία αλλά και άποψη. Υπάρχει δηλαδή κάτι το ενδιαφέρον. Κάτι, λοιπόν, είναι κι αυτό.

Το παιγνίδι του χρήματος

Το παιγνίδι του χρήματος

ΟΙ ΚΟΡΥΦΑΙΟΙ ΣΤΑΡ

Κι όταν ο θεατής απογοητευθεί από τα blockbusters, δεν μένει παρά να επιλέξει από κάποια άλλα φιλμ βοηθούντων και των αξιόλογων σταρ.

Μακράν η καλύτερη ταινία που είδαμε είναι αυτή του Ατόμ Εγκογκιάν Γράμμα από το παρελθόν με τέσσερις εξαιρετικούς παλαίμαχους ηθοποιούς. Με τις δομές των road movie, και φιλμ- νουάρ διαγράφει μια άκρως ανατρεπτική διαδικασία αυτογνωσίας και συνάντησης με την αλήθεια του εαυτού μας και της Ιστορίας.

Βασισμένη σε πραγματικά, ιστορικά  γεγονότα  και πρόσωπα η νέα ταινία του Στίβεν Φρίαρς Florence: Φάλτσο σοπράνο. Η παρουσία μάλιστα της Μέριλ Στρίιπ φαντάζει ως η απόλυτη εγγύηση. Μάζεψε κόσμο το φιλμ, έκαμε και εισιτήρια, όμως είχε προβλήματα και ελλείψεις. Με την Κέιτ Γουίνσλετ ως βασικό όπλο εκκίνησε η αυστραλιανή Μοδίστρα, γυρισμένη μάλιστα από γυναίκα. Η μυθοπλασία απλώνεται σε πολλά επίπεδα, όμως δεν ολοκληρώνεται. Υπάρχουν ελλείψεις σε διάφορες ιστορίες και ειδικά αδυναμίες συνοχής.  Νιώθουμε καλά πού το πάει η σκηνοθέτιδα, το εγκρίνουμε, περνάμε μέσα από διαφορετικά κινηματογραφικά είδη, αλλά δεν διαυγάζει ένα τελικό συμπέρασμα. Η τελική μοναξιά της ανάδελφης ηρωίδας δηλώνει ένα παντοτινό κινηματογραφικό θέμα: Την αδυναμία δηλαδή κάποιων ατόμων να ενταχθούν

Θα σε περιμένω πάντα

Θα σε περιμένω πάντα

ΝΕΕΣ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΕΣ

Φυσικά προβλήθηκαν και φιλμ με εντυπωσιακά θέματα. Ας πούμε, η προσπάθεια της Τζόντι Φόστερ στο πολύ ενδιαφέρον Το παιγνίδι του χρήματος (χαρακτηριστικός ο πραγματικό ξένος τίτλος Τα τέρατα του χρήματος) λέει πολλά για το πώς λειτουργεί το παγκόσμιο χρηματοπιστωτικό σύστημα. Είναι αλήθεια πως είχαμε άφθονες ανάλογες ταινίες τα τελευταία χρόνια, αλλά αυτή είναι πολλαπλά και άκρως ενδιαφέρουσα και διεισδυτική. Κατά τα άλλα, εμφανίστηκαν κορυφαίοι σκηνοθέτες που επιχείρησαν να κάνουν ένα διακριτικό βήμα. Εκτιμώ, λοιπόν,  τις προσπάθειες για μεγάλες ποιοτικές αλλαγές στο στιλ. Το παρατηρήσαμε στο Θα σε περιμένω, πάντα του Τορνατόρε  που σημαίνει επικοινωνία, αλληλογραφία, επαφή, με τον Τζέρεμι Άιρονς στο βασικό ρόλο. Διαπίστωσα μια προσπάθεια να προσεγγιστεί το φιλοσοφικό στιλ και ο διαλογισμός του Ταρκόφσκι αλλά αυτά είναι  δύσκολα εγχειρήματα.

Παρίσι- Τέξας

Παρίσι- Τέξας

ΣΚΛΗΡΕΣ ΕΠΙΡΡΟΕΣ

Υπήρχαν κάποια φιλμ δύσκολο να ταξινομηθούν. Ως εκ τούτου θα τα σημειώσω ξεχωριστά. Το ανεξάρτητο αμερικανικό Τσεκούρι  από κόκαλο, που ήδη κέρδισε κάποια βραβεία, συνδυάζει το μεταμοντέρνο γουέστερν, το φανταστικό και τις επιρροές του Ταραντίνο. Στο είδος του πολύ ενδιαφέρον. Το Triple 9 το σκηνοθέτησε ο Αυστραλός σκηνοθέτης Τζον Χίλκόουτ (Ο δρόμος) και διαθέτει σταρ του επιπέδου των  Κέιτ Γουίνσλετ, Κέισι Άφλεκ, Γούντι Χάρελσον. Είναι μια άκρως σκληρή αλλά και σκοτεινή, πυκνή, αστυνομική   ιστορία με καλή ατμόσφαιρα. Το στιλ Σκορσέζε συνδυάζεται με εκείνο των Ταραντίνο, Γκάι Ρίτσι. Αργοί ρυθμοί, φοβερή σκληρότητα, απάτη, ανατροπές και βία σ’ ένα φιλμ που έτσι ή αλλιώς έχει το κοινό του. Κατά τα άλλα, το παιγνίδι των εντυπώσεων αλλά και σε αξία κέρδισε κατά κόρον το ισπανικό σινεμά.

Μς απόκρυψη

Με απόκρυψη

Η ΙΣΠΑΝΙΑ ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ

Η ταινία Truman (βραβείο Γκόγια καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, σεναρίου, και ανδρικού ρόλου) σκηνοθετήθηκε από τον 40χρονο   Σεσκ Γκέι και είναι γεμάτη ευαισθησία, πικρία, μαύρο χιούμορ, ψυχορράγημα και σε δεύτερο επίπεδο ελπίδα. Καλοφτιαγμένη και συγκινητική. Στα Γκόγια (ισπανικά Όσκαρ ήταν  και το Με απόκρυψη, ένα ασθματικό θρίλερ με κοινωνικές σημασίες που μου άρεσε πολύ. Ίσως το σενάριο να διαθέτει κάποια ευρήματα που δεν είναι ρεαλιστικά, αλλά η κοινωνική  διάσταση με αφορμή την οικονομική κρίση στην Ισπανία καταγράφεται εξαιρετικά και μάλιστα με ένα τέλος μη αναμενόμενο, που δείχνει τον πολλαπλό ευνουχισμό της οικογένειας και τα βαρύτατα τραύματά της.

Τρούμαν

Τρούμαν

Έξοχο και το άλλο ισπανικό θρίλερ Το σώμα, που δανείζεται στοιχεία από διάφορα είδη (χίτσκοκ φιλμ, ιταλικό Τζιάλο, σινεμά  του Βερχόφεν, αμερικανικό νουάρ) για να καταλήξει σε μια κατάπικρη δημιουργία μιας απάτης, μιας έρευνας και μιας εκδίκησης. Το φιλμ αποτυπώνει και τη διαδικασία μιας ταξικής πάλης μ’ ένα τέλος που σκιαγραφείται ως το κοινωνικό αδιέξοδο της Ισπανίας. Τα πάντα, λοιπόν, καταλήγουν στην απώλεια, όλοι είναι χαμένοι.

Ο νονός

Ο νονός

ΣΠΟΥΔΑΙΕΣ ΕΠΑΝΕΚΔΟΣΕΙΣ

Από σπουδαίες επανεκδόσεις να σημειώσω τον οσκαρικό πρώτο  Nονό  του Κόπολα, μια εκπληκτική τοιχογραφία με υπέροχη ατμόσφαιρα. Φυσικά και δύο βραβευμένες ταινίες του Βέντερς δεν χρειάζονται τη δική μου πρόταση. Είναι, λοιπόν, το Παρίσι Τέξας αλλά και τα Φτερά του έρωτα. Να σημειώσω ακόμη την επανέκδοση με ευκαιρία τα 80 χρόνια από τότε που γυρίστηκε του  Μια υπέροχη ιστορία. Γυρίστηκε από τον Άλφρεντ Ζάισλερ και διαθέτει ως πρωταγωνιστή τον Κάρι Γκραντ. Αναγγέλθηκαν και άλλες επανεκδόσεις σπουδαίων ταινιών αλλά αυτή  είναι μια  στατιστική   μέχρι το τέλος Ιουνίου. Καλή διασκέδαση,  καλό καλοκαίρι.

 

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s