ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΑΣ, ΑΛΛΑ ΥΠΟΤΙΜΗΜΕΝΟΣ


Γιάννης Ζουμπουλάκης zoumpo@gmail.com

Γιάννης Ζουμπουλάκης

zoumpo@gmail.com

 

Ένα κείμενο του Γιάννη Ζουμπουλάκη για το θάνατο του σκηνοθέτη του “Επιχείρηση Τρόμος” Μπλέικ Έντουαρντς (15-10-2010), που το παραχώρησε ευγένικα στο ΚΕΜΕΣ.

Ο Μπλέικ Εντουαρντς ήταν ένας ακούραστος, αλλά χαμηλού προφίλ σκηνοθέτης του Χόλιγουντ, που ποτέ δεν δικαιώθηκε όπως θα έπρεπε.

Μπλέικ ΈντουαρντςΣτην απονομή των βραβείων Οσκαρ του 2004, ο Μπλέικ Εντουαρντς ήταν το πρόσωπο που η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου είχε επιλέξει να τιμήσει για τη συνολική προσφορά του στον κινηματογράφο. Ο Εντουαρντς ήταν ήδη 82 ετών, αλλά η ηλικία του δεν τον εμπόδισε να κλέψει την παράσταση «πρωταγωνιστώντας» σε μια σκηνή που θύμιζε σκηνή θεότρελης κωμωδίας του, όπως για παράδειγμα το «Πάρτι» (1968) το οποίο πολλοί θεωρούν το αριστούργημά του. Με το πού έγινε η ανακοίνωση του ονόματός του ο Εντουαρντς εισέβαλε στην αίθουσα καθισμένος σε ένα αναπηρικό καροτσάκι που έτρεχε με μεγάλη ταχύτητα. Μόνο που δεν γκρεμίστηκε, αλλά δεν νοιάστηκε γι’ αυτό. Και η αίθουσα σείστηκε από τα γέλια!

Ο Μπλέικ Εντουαρντς ήξερε να προσφέρει γέλιο. Το έκανε με τον ηθοποιό-φετίχ του, τον Πίτερ Σέλερς, με τον οποίο συνεργάστηκε σε επτά ταινίες – έξι της σειράς «Ροζ Πάνθηρας» και το «Πάρτι» – το έκανε και χωρίς αυτόν, σε ταινίες όπως το «Βίκτορ Βικτόρια» (1982) που άφησε ιστορία ως μια από τις εξυπνότερες και πιο δροσερές γκέι κωμωδίες της δεκαετίας του ’80. Το έκανε και με το «10» (1979) όπου ο λιλιπούτειος κωμικός Ντάντλεϊ Μουρ ερωτεύεται τη θεόρατη θεά τοy σεξ Μπο Ντέρεκ.

Η κωμωδία ήταν το φόρτε του Μπλέικ Εντουαρντς, όχι όμως και η μοναδική ενασχόλησή του. Στη φιλμογραφία του θα βρούμε δραματικές ταινίες όπως το «Πρόγευμα στου Τίφανι» (1961) με την Οντρεϊ Χέπμπορν, τις «Μέρες κρασιού και λουλουδιών» (1963) με τη Λι Ρέμικ και τον Τζακ Λέμον ζευγάρι αλκοολικών ή νουάρ όπως η «Επιχείρηση Τρόμος» (1962) με τον Γκλεν Φορντ και τη Ρέμικ. Θα βρούμε αντιπολεμικές κωμωδίες όπως το «Τι έκανες στον πόλεμο μπαμπά;» (1967), γκανγκστερικές περιπέτειες, «Και οι γκάνγκστερ είναι δειλοί» (1968), ή ακόμα και γουέστερν, όπως τα «Δύο άγρια γεράκια» (1971), ένα λυρικό φιλμ περιπλάνησης με τον Γουίλιαμ Χόλντεν και τον Ράιαν Ο’ Νιλ.

Γεννημένος στις 26 Ιουλίου του 1922 στην Τάλσα της Πολιτείας Οκλαχόμα, ο Εντουαρντς, εγγονός του σκηνοθέτη Γκόρντον Εντουαρντς που είχε διαπρέψει στον βωβό κινηματογράφο, μπήκε στον χώρο της σόου μπίζνες κρατώντας μικρούς ρόλους ως ηθοποιός. Αργότερα άρχισε να γράφει σενάρια, αλλά η σκηνοθεσία έμελλε να έρθει πολλά χρόνια αργότερα, αφού την πρώτη ταινία του «Bring your smile alone» (1955) με τον Φράνκι Λέιν υπέγραψε σε ηλικία 33 ετών.

Η συνεργασία του με τον Πίτερ Σέλερς δεν υπήρξε ρόδινη. Ο Εντουαρντς τσακώθηκε ουκ ολίγες φορές με τον «δύσκολο» βρετανό ηθοποιό, ο οποίος σύμφωνα με τον πρώτο «είχε βαρεθεί τον ρόλο του επιθεωρητή Κλουζό στις ταινίες “Ροζ Πάνθηρας” με αποτέλεσμα να γίνεται οξύθυμος και αντιεπαγγελματικός». Αυτό φάνηκε και στη μυθοπλαστική ταινία «The life and death of Peter Sellers» («Πίτερ Σέλερς για πάντα») όπου οι συγκρούσεις των δύο καλλιτεχνών είναι ασταμάτητες.

Ισως το μεγαλύτερο κρίμα όμως για τον Μπλέικ Εντουαρντς, ο οποίος από το 1969 ήταν παντρεμένος με τη βρετανίδα ηθοποιό και μούσα πολλών ταινιών του Τζούλι Αντριους, είναι ότι τα μέλη της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου δεν τον τίμησαν ποτέ, έστω και με μια υποψηφιότητα για το Οσκαρ σκηνοθεσίας. Η μοναδική φορά που βρέθηκε σε πεντάδα υποψηφίων ήταν ως σεναριογράφος του «Βίκτορ Βικτόρια».

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s