“ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΤΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΣ”


(αναδημοσίευση από την ΕΠΟΧΗ, 3/7/2016)

money

Οι αυταπάτες του χρηματιστηριακού καπιταλισμού

Επιμέλεια: Στράτος Κερσανίδης

Πριν από μερικά χρόνια η Ελλάδα βρέθηκε μέσα στη δίνη του χρηματιστηριακού πυρετού. Χιλιάδες συμπατριώτες μας έπεσαν θύματα της καθοδηγούμενης από τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα αυταπάτης του εύκολου πλουτισμού βοηθούσης και της τότε κυβέρνησης, τα στελέχη της οποίας εμφανίζονται σήμερα ως άσπιλες κι αμόλυντες παρθένες. Αυτή όμως είναι μια εγχώρια ιστορία που για τους άλλους, συνέβη σε μια μικρή και οικονομικά αδύναμη χώρα της Ν.Α. Ευρώπης.

Όμως η ιστορία που ακολουθεί συνέβη στη μητρόπολη του καπιταλισμού, το παγκόσμιο οικονομικό κέντρο της ελεύθερης αγοράς, σε μία από τις πιο ισχυρές οικονομίες του πλανήτη: τις ΗΠΑ. Και είναι μια ιστορία παραπλάνησης, αυταπάτης, καταστροφής, εκδίκησης και εξιλέωσης. Όλα αυτά μαζί περιέχονται στην ταινία της Τζόντι Φόστερ, “Το παιχνίδι του χρήματος” (Money monster), μια ταινία με θύτες και θύματα, με τηλεοπτικούς αστέρες και απλούς ανθρώπους, μια ακτινογραφία του σύγχρονου, απάνθρωπου και -γιατί όχι- εγκληματικού χρηματοπιστωτικού καπιταλισμού!

Ένας άνδρας, ο Κάιλ Μπάντγουελ, παρακολουθεί στην τηλεόραση μια εκπομπή, οικονομικού περιεχομένου με θέμα το χρηματιστήριο και τις επενδύσεις. Την εκπομπή παρουσιάζει ο Λι Γκέιτς, ο οποίος έχει καταξιωθεί ως ειδικός περί της Γουόλ Στριτ. Στην πραγματικότητα πρόκειται περί ενός τηλεοπτικού σόου, αμερικανικού τύπου, με ό,τι μπορεί αυτό να σημαίνει. Ο Μπάντγουελ ακολουθώντας τις συμβουλές του Γκέιτς, επενδύει σε μια μετοχή που ο τελευταίος προτείνει, η οποία όμως αποδεικνύεται “φούσκα” με όλα τα δραματικά αποτελέσματα για τον εύπιστο επενδυτή. Απελπισμένος αυτός αποφασίζει να εκδικηθεί. Έτσι μια μέρα κατά τη διάρκεια της εκπομπής εισβάλλει στο στούντιο και κρατάει ομήρους τον Λι Γκέιτς και την Πάτι Φεν, την παραγωγό της εκπομπής. Σε ζωντανή μετάδοση οι θεατές παρακολουθούν με κομμένη την ανάσα τα όσα συμβαίνουν. Στην πορεία αποκαλύπτεται μια τεράστια οικονομική απάτη ενώ η αγωνία κορυφώνεται για την τύχη του παρουσιαστή και της παραγωγού της εκπομπής.

Ένα αγωνιώδες θρίλερ στο επίκεντρο του οποίου βρίσκεται η ιστορία ενός καθημερινού ανθρώπου, του οποίου η ζωή διαλύθηκε εξαιτίας μια χρηματιστηριακής “φούσκας” στην οποία καθοδηγήθηκε να επενδύσει. Το σκληρό, απάνθρωπο και εγκληματικό πρόσωπο του καπιταλισμού αναδεικνύεται μέσα από την σκηνοθετική αυτή δουλειά της Τζούντι Φόστερ στην οποία πρωταγωνιστούν ο Τζορτζ Κλούνεϊ (Λι Γκέιτς), η Τζούλια Ρόμπερτς (Πάτι Φεν) και ο Τζακ Ο΄ Κόνελ ( Κάιλ Μπάντγουελ).

Η ταινία είναι γυρισμένη σε πραγματικό χρόνο και σατιρίζει αφενός τη γελοιότητα και την δύναμη χειραγώγησης των ΜΜΕμ αφετέρου τις αυταπάτες που καλλιεργεί το χρηματιστήριο.

Η σκηνοθέτιδα, Τζόντι Φόστερ, λέει: «Μου αρέσει αυτή η ταινία γιατί έχει δύο πράγματα που κάποιος μπορεί να θεωρήσει αντίθετα. Από τη μια είναι ένα καταιγιστικό θρίλερ για το ευρύ κοινό. Από την άλλη, σε συγκινεί μια αληθινή ιστορία και αυτός είναι ο λόγος που πάμε σινεμά. Για μένα, το πιο συναρπαστικό κομμάτι της ιστορίας, εκτός από την αστυνομία, τα ελικόπτερα, τα όπλα, τις βόμβες και την αγωνία είναι το πώς αυτός ο άνθρωπος, αρχίζει ως επιφανειακός, κούφιος τύπος που είναι επιτυχημένος στη δουλειά του, και σε μια δύσκολη στιγμή, με τη βοήθεια της Πάτι, στέκεται στο ύψος των περιστάσεων, βρίσκει την ανθρωπιά του, ωριμάζει, εξελίσσεται και αλλάζει».

Από την πλευρά του, ο Τζορτζ Κλούνεϊ, λέει: «Ο κόσμος του χρήματος έχει χάσει τον έλεγχο. Όταν τα πράγματα πάνε στραβά, δεν καταλαβαίνει τι ακριβώς πήγε λάθος και οι συνηθισμένοι άνθρωποι καταστρέφονται».

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s