ΠΡΙΝ 20 ΧΡΟΝΙΑ Η ΒΕΡΟΝΙΚΑ ΓΚΕΡΙΝ


(αναδημοσίευση από την «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ»,26/6/2016)

ΠΕΘΑΙΝΟΝΤΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ

Βερόνικα Γκέριν

Βερόνικα Γκέριν:Θανάσιμη αποκάλυψη.

του Αλέξη Ν. Δερμεντζόγλου

 Σήμερα είναι μια θλιβερή ημέρα όπως κι αν τη δει κανείς. Όχι μόνον γιατί έτσι ή αλλιώς η απώλεια μετράει, αλλά, όταν σκοτώνεται ένας δικός σου άνθρωπος, τα πράγματα είναι πιο δραματικά. Πριν, λοιπόν, από ακριβώς 20 χρόνια δολοφονήθηκε στο Δουβλίνο μέσα στο αυτοκίνητό της η διακεκριμένη Ιρλανδή δημοσιογράφος Βερόνικα Γκέριν. Κάνοντας μαχητική και έντιμη δημοσιογραφία, δεν υποχώρησε σε πιέσεις, όταν αποκάλυψε ένα κύκλωμα διακίνησης ναρκωτικών σε νέους. Έτσι, πλήρωσε την αξιοπιστία του ρεπορτάζ.  Η ιστορία της είναι αξιοθαύμαστη από κάθε πλευρά. Έτσι, λογικά συγκίνησε και τον κινηματογράφο, διαθέτοντας όλα εκείνα τα γεγονότα που θεωρούνταν θετικά για ένα αγωνιακό θρίλερ μυθοπλασίας.

Υπάρχει η γνωστή ταινία του Τζόελ Σουμάχερ Βερόνικα Γκέριν: Θανάσιμη αποκάλυψη με την Κέιτ Μπλάνσετ έξοχη στο βασικό ρόλο της νεκρής ηρωίδας. Το φιλμ προβλήθηκε και στη χώρα μας, αλλά όχι και μια εξαιρετική δημιουργία του Τζον Μακένζι When the sky falls, που αφηγείται τα ίδια πράγματα, με την Τζόαν Άλεν στο βασικό ρόλο.

Μια γενναία καρδιά

Μια γενναία καρδιά

ΣΚΟΤΩΘΗΚΑΝ ΣΤΟ ΚΑΘΗΚΟΝ

Έτσι καθορίζεται και πάλι το εύρος μιας ιστορίας με τους αμέτρητους δημοσιογράφους, φωτορεπόρτερ και παραγωγούς που σκοτώθηκαν προκειμένου να πράξουν στο ακέραιο του καθήκον τους που είναι  η αλήθεια, αντικειμενική ενημέρωση και υποταγή στους κανόνες του καθήκοντος. Είδαμε μάλιστα και ένα εξαιρετικό, ελληνικό ντοκιμαντέρ πάνω σ’ αυτό το θέμα. Ο Νίκος Μεγκρέλης στο Πεθαίνοντας για την αλήθεια αναφέρθηκε σ’ αυτές τις περιπτώσεις, όπου δημοσιογράφοι σκοτώθηκαν ή απήχθησαν για να αποτραπεί η δυνατότητα να μεταφέρουν τα γεγονότα πολέμων.

Πεθαίνοντας για την αλήθεια

Πεθαίνοντας για την αλήθεια

Ένα γεγονός που συντάραξε τον κόσμο καταγράφεται στη γνωστή ταινία Μια γενναία καρδιά με την Αντζελίνα Τζολί. Είναι η περίπτωση του Αμερικανού δημοσιογράφου της Wall Street Journal Ντάνιελ Περλ, παντρεμένου με τη σύζυγό του Μάριαν να περιμένει παιδί. Απήχθη στο Πακιστάν από τρομοκράτες και εκτελέστηκε με καρατόμηση. Η γυναίκα του έγραψε ένα βιβλίο στη μνήμη του και στο όνομα της αλήθειας.

Ο Όλιβερ Στόουν στο Talk radio αναφέρεται στην πραγματική περίπτωση του ραδιοφωνικού παραγωγού Άλαν Μπερντ, που, εξαιτίας των καυστικών σχολίων του, δολοφονήθηκε.

Talk Radio

Talk radio

ΚΑΙ ΠΟΛΛΕΣ ΚΑΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ

Δεν είναι μόνον οι θάνατοι, οι εκτελέσεις, οι κακοποιήσεις και οι απαγωγές αλλά και οι εξαφανίσεις. Πολλές φορές χάνονται δημοσιογράφοι, θεωρούνται νεκροί, οι οικογένειές τους συντρίβονται, αλλά στο τέλος επανέρχονται. Η ταινία Λουλούδια του πολέμου αφηγείται μια τέτοια ιστορία. Ο ήρωας είναι φωτορεπόρτερ βραβευμένος με Πούλιτζερ, πηγαίνει στην πρώην Γιουγκοσλαβία, αντιμετωπίζει τρομερά προβλήματα, θεωρείται νεκρός αλλά επανέρχεται με πολλές «τραυματικές» εμπειρίες. Δεν είναι μόνον το σώμα που υποφέρει αλλά και η ψυχή.

Αν αφήσουμε τις πραγματικές ιστορίες, τότε παρατηρούμε  πως το σινεμά σε ταινίες έδειξε τις ιστορίες δημοσιογράφων που χάνουν τη ζωή τους για να υπηρετήσουν την αλήθεια.

Η ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ

Ο Πάκουλα γύρισε επ’ αυτού το μνημειώδες φιλμ Υπόθεση Πάραλλαξ με τον Γουόρεν Μπίτι στο ρόλο ενός τολμηρού δημοσιογράφου. Αναζητά με πάθος τα ίχνη μιας εταιρίας δολοφόνων που σκοτώνουν πολιτικούς στις ΗΠΑ (η αναφορά στη δολοφονία των Κένεντι είναι ξεκάθαρη). Σ’ ένα αγωνιακό σκηνικό εκεί που πλησιάζει την αλήθεια  θα σκοτωθεί και θα θεωρηθεί μετά θάνατο ένας εμμονικός ημίτρελος. Από τη Μεγάλη Βρετανία ο Ντέιβιντ Ντρούρι θα μας προσφέρει μια αγωνιακή, υπέροχη ταινία, την Κατάσταση έκτακτης ανάγκης με τους Γκαμπριέλ Μπερν και Γκρέτα Σκάτσι. Αναζητούν την αλήθεια γύρω από ένα παραλίγο τραγικό πυρηνικό ατύχημα στη Μεγάλη Βρετανία. Το στρατιωτικό κατεστημένο δεν επιθυμεί να μάθει ο λαός την αλήθεια. Έτσι, μετά από πολλές πιέσεις τους ανατινάζουν και τους δύο με βόμβα σ’ ένα διαμέρισμα. Ευτυχώς που πρόλαβαν να ταχυδρομήσουν τα αποδεικτικά στοιχεία στις μεγάλες εφημερίδες του κόσμου. Έτσι, η θυσία τους δεν πηγαίνει χαμένη, η αλήθεια αποκαλύπτεται.

Υπόθεση Πάραλλαξ

Υπόθεση Πάραλλαξ

ΣΤΑ ΙΧΝΗ ΤΟΥ ΕΑΥΤΟΥ ΜΑΣ

Ο Μικελάντζελο Αντονιόνι ασχολήθηκε με το θέμα στην πολύκροτη ταινία του Επάγγελμα ρεπόρτερ. Ο Τζακ Νίκολσον παίζει το ρόλο ενός δημοσιογράφου που φεύγει για την έρημο για να καλύψει τα γεγονότα ενός πολέμου. Ποτέ, όμως, δεν θα τον ανακαλύψει, αλλά θα συναντήσει κάποιες σπουδαίες αλήθειες. Στο τέλος η μεγαλοαστή σύζυγός του θα τον βρει νεκρό. Η ταινία αποτελεί συγκλονιστική αλληγορία.

Να σημειώσω το υπέροχο πολιτικό θρίλερ του Πάκουλα Pelican brief με τον Ντένζελ Γουάσινγκτον  στο ρόλο ενός δημοσιογράφου που επιχειρεί να διαλευκάνει επικίνδυνα μυστικά που οδηγούν σε δολοφονίες. Ο Πίτερ Γουέιρ γύρισε το έξοχο Επικίνδυνα χρόνια που μας μεταφέρουν στην ταραγμένη Ινδονησία του `60. Ο δημοσιογράφος (Μελ Γκίμπσον) τελικά θα χάσει το ένα μάτι του εξαιτίας βίαιων χτυπημάτων. Η αλήθεια γι’ αυτή τη δικτατορία είναι μια δύσκολη και πονεμένη ιστορία.

Και φυσικά υπάρχουν και δημοσιογράφοι που υπηρέτησαν, δυστυχώς, τον «κίτρινο» Τύπο (ευτυχώς πολύ λίγοι) και σκοτώνονται εξαιτίας των πράξεών τους. Αυτό συμβαίνει στον Κερκ Ντάγκλας στο Τελευταίο αντίο του Μπίλι Γουάιλντερ και στην Χαμένη τιμή της Καταρίνα Μπλουμ του Σλέιντορφ. Παρέβησαν το καθήκον τους.

 

 

 

 

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s