«ΜΕ ΑΠΟΚΡΥΨΗ»


(αναδημοσίευση από την ΕΠΟΧΗ, 12/6/2016)

apokripsi

Κυνηγώντας τον τραπεζίτη μου

του Στράτου Κερσανίδη

Ο κινηματογράφος είναι τέχνη ηδονοβλεπτική. Κι αν πάρουμε υπόψη πως πρόκειται για τη λαϊκότερη των τεχνών, τότε καταλήγουμε στο συμπέρασμα πως όλοι μας κρύβουμε έναν ηδονοβλεψία μέσα μας. Κατ’ επέκταση, ο φανατικός σινεφίλ είναι δυο φορές ηδονοβλεψίας, επειδή πάντοτε αναζητά μέσα στην εικόνα την κλειδαρότρυπα η οποία θα του επιτρέψει να κοιτάξει πίσω από αυτήν και να ανακαλύψει τις βαθύτερες σκέψεις του σκηνοθέτη. Ο οποίος σκηνοθέτης με τη σειρά του, αφήνει μία ή περισσότερες, μικρότερες ή μεγαλύτερες κλειδαρότρυπες δίνοντας τη δυνατότητα στο θεατή να τις ανακαλύψει και να κοιτάξει μέσα τους. Κι αυτές είναι άλλοτε περισσότερο κι άλλοτε λιγότερο ευδιάκριτες.

Όσοι παρακολουθούν τις πολιτικές και οικονομικές εξελίξεις στην Ευρώπη δε θα δυσκολευτούν να βρουν την κλειδαρότρυπα και να αποκρυπτογραφήσουν αυτό που υπάρχει πίσω από την ταινία «Με απόκρυψη» (El desconcido), του ισπανού Ντάνι Νε Λα Τόρε. Δηλαδή να ανακαλύψουν τον πυρήνα της έμπνευσης που τον οδήγησε να τη γυρίσει.

Εκείνο το πρωί που ο Κάρλος ξεκινούσε από το σπίτι του για να πάει τα παιδιά του στο σχολείο και στη συνέχεια στη δουλειά του δεν μπορούσε να φανταστεί πως έμπαινε σε έναν εφιάλτη. Διευθυντής σε τράπεζα ο Κάρλος έχει μια επιτυχημένη επαγγελματική ζωή με ό,τι μπορεί να σημαίνει αυτό. Την ώρα που οδηγεί χτυπάει ένα κινητό τηλέφωνο που βρίσκεται μέσα στο αυτοκίνητο. Ο άνδρας που του μιλά στο τηλέφωνο του λέει πως το αυτοκίνητο είναι παγιδευμένο. “Κάθεστε επάνω σε μια βόμβα. Θα εκραγεί αν σηκωθεί κάποιος”, είναι τα λόγια του. Για να μη πεθάνει αυτός και τα παιδιά του, πρέπει να μεταφέρει σε έναν τραπεζικό λογαριασμό που του υποδεικνύει ο άγνωστος άνδρας, 400 χιλιάδες ευρώ.

Ο Κάρλος αρχίζει να τηλεφωνά δεξιά κι αριστερά για να μπορέσει να συγκεντρώσει τα χρήματα κάτι που αποδεικνύεται ιδιαίτερα δύσκολο. Όμως ο άγνωστος άνδρας επιμένει. Και σα να μην φθάνουν όλα αυτά, η αστυνομία νομίζει πως ο Κάρλος, ο οποίος αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα με το γάμο του, εκβιάζει τη γυναίκα του και κρατά ως ομήρους τα παιδιά του. Έτσι περικυκλωμένος από δεκάδες αστυνομικούς και με μία βόμβα κάτω από το αυτοκίνητό του προσπαθεί από τη μια να πείσει πως δεν έχει απάγει τα παιδιά του κι από την άλλη να συγκεντρώσει τα χρήματα που του ζητά ο άγνωστος εκβιαστής.

Η ταινία «Με απόκρυψη» θυμίζει με μια πρώτη ματιά το «Speed» που γύρισε ο Γιαν Ντε Μποντ το 1994 με πρωταγωνιστή τον Κιάνου Ριβς. Μόνο που ο Ντάνι Ντε Λα Τόρο, μας αφήνει μια κλειδαρότρυπα για να δούμε πίσω από την αγωνία και το σασπένς που προσφέρει το θρίλερ που έχει σκηνοθετήσει. Και που είναι ένα θρίλερ με τα όλα του, αφού κρατά τη αδρεναλίνη στα ύψη. Εκρήξεις, αυτοκίνητα που τρέχουν, πάνοπλοι αστυνομικοί και ερωτηματικά που πλανώνται και ένταση, πολύ ένταση που κρατά μέχρι το τελευταίο λεπτό.

Κι αν στο «Speed» το σχήμα καλός-κακός ήταν ευδιάκριτο δε συμβαίνει το ίδιο και στην ταινία του Ντε Λα Τόρο. Εδώ το θύμα, είναι διευθυντής σε τράπεζα κι ο θύτης, είναι ένας άνδρας ο οποίος υπήρξε θύμα του. “Αν σηκωνόμουν κάθε πρωί τα δύο τελευταία χρόνια, το έκανα για να εκδικηθώ όλους εσάς”, λέει και δεν είναι τυχαίο πως μιλά στον πληθυντικό αφού ο Κάρλος είναι ένας από αυτούς, μέρος του συστήματος το οποίο τον οδήγησε στην καταστροφή.

Ισπανία, οικονομική κρίση, τράπεζες και το 100% πολιτικό αυτό φιλμ, όπως φαίνεται τελικά πίσω από την κλειδαρότρυπα (ας θυμηθούμε και «Το τσεκούρι» του Κώστα Γαβρά), προσφέρεται με την ελκυστική συσκευασία ενός συναρπαστικού θρίλερ που κόβει την ανάσα. Και φυσικά μας υπενθυμίζει πως ο ταξικός πόλεμος είναι εν εξελίξει όσο κι αν τον ξορκίζουν οι “παραιτηθείτε” γνωστοί και ως “μενουμευρωπαίοι”.

strakersan@gmail.com

http://kersanidis.wordpress.com

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s