ΜΙΚΡΟΑΣΤΙΚΕΣ ΚΡΙΣΕΙΣ


στην «Μοδίστρα» της  Τζόσελιν Μούρχαουζ

the_dressmakerαπό τον Γιάννη Ν. Γκακίδη

Είναι αλήθεια πως, η Τζόσελιν Μούρχαουζ προσπαθεί να χωρέσει στην ταινία περισσότερα απ’ όσα μπορεί η κινηματογραφική αφηγηματική της δεινότητα, αλλά και το μέσο του σινεμά καθαυτό. Η Τίλι κομψή και εντυπωσιακή επιστρέφει στην γενέτειρά της, τον τόπο του «εγκλήματος», σύμφωνα με τα όσα της είχαν καταλογίσει, όταν τη διώξανε από το χωρίο σε ηλικία 10 ετών. Είχε κατηγορηθεί για τον θάνατο ενός άλλου παιδιού. Η Τίλι είναι αποφασισμένη να μάθει την αλήθεια και να εκδικηθεί. Όπλο της μια ραπτομηχανή, με την οποία ράβει εξαιρετικά φορέματα, έχοντας ήδη εμπειρία από τον χώρο της υψηλής ραπτικής. Πιστή αναπαράσταση εποχής, καθότι ο χωροχρονικά βρισκόμαστε σε ένα χωριό της Αυστραλίας τη δεκαετία του 1950. Σχόλιο και κριτική στις μικρές κοινωνίες, στην ανθρώπινη ιδιοτέλεια μέχρι κακίας, στη διάκριση. Ψυχογράφημα μιας συντηρητικής κοινωνίας που, κάνει τα πάντα για να κρύψει τα σκουπίδια της κάτω από το χαλί. Μικρά και μεγάλα μυστικά, έμπλεα «αμαρτίας» και υποκρισίας. Όλα αυτά σε μια αφηγηματική φόρμα η οποία θέλει, να είναι δράμα, θρίλερ και σάτιρα υπό την οπτική του μαύρου χιούμορ.

Είναι στιγμές που το πετυχαίνει, αλλά συνολικά το όλο πράμα παλαντζάρει και αδυνατεί τελικά να βρει την αφηγηματική ισορροπία. Θα σταθώ στην μικροαστική νοοτροπία. Την πιο επικίνδυνη κατ’  εμέ νοοτροπία στις κοινωνικές τάξεις. Διότι ενώ είναι βαθύτατα συντηρητική, θέλει να εμφανίζεται ως αστική φιλελεύθερη. Παρότι η ιστορία λαμβάνει χώρα σε ένα χωριό, εντούτοις οι κάτοικοι-πολίτες δεν διακρίνονται από την υποτιθέμενη «χωριάτικη αθωότητα». Τουναντίον όλοι σχεδόν κρύβουν έναν κακό εαυτό, ζηλόφθονα, στενόμυαλο, ρατσιστή, ιδιοτελή στα όρια του εγωκεντρικού.

Γιατί κάποιος δεν παντρεύεται, αυτήν που αγαπά, αλλά κάποιαν άλλη, από οικονομικό συμφέρον; Μα οι άνθρωποι είναι τόσο λίγοι ή εμείς περιμένουμε από το είδος μας πολλά; Πως μπορεί κάποιος να ενοχοποιήσει ένα παιδί και δη για φόνο; Μα είναι δυνατόν για να αισθανθούμε ικανοί και άξιοι, να πρέπει να υποβαθμίζουμε τον διπλανό μας; Δεν είναι η ανάγκη απουσίας του λάθους, της αμαρτίας, της απόκλισης στον κόσμο των ανθρώπων, αλλά η ανάγκη να υπάρχει πάντα ένας αποδιοπομπαίος τράγος. Το δυστύχημα είναι, πως κανείς δεν μπορεί να είναι μόνος, αλλά δεν αντέχεται και η συνεχής «θορυβώδης» ενοχλητική συντροφιά. Ίσως η ηρεμία και η ισορροπία να βρίσκεται στην μικροκοινωνία των ελάχιστων φίλων μας που, μας δημιουργούν ασφάλεια. Χωρίς βέβαια να μπορεί κανείς να αποφύγει τη συναλλαγή με το υπόλοιπο σύνολο. Ίσως πάλι ετούτος ο κοινωνικός βόρβορος να αντισταθμίζεται με τα διαλείμματα χαράς και αγαλλίασης με τη φύση και τη συνεύρεση με τους αγαπημένους μας. Σε κάθε περίπτωση είναι αφόρητη η μαλακία που, δέρνει την κοινωνία του μικρού Ντάγκαταν της νουβέλας της Ρόζαλι Χαμ. Αλλά αυτά συμβαίνουν και σήμερα και πιθανότατα θα συμβαίνουν πάντα. Και να μην ξεχάσω να αναφέρω, την για ακόμη μια φορά πραγματευόμενη, εκδίκηση. Είναι φοβερό συναίσθημα η εκδίκηση και απαιτεί μεγάλη καρτερικότητα. Όμως φοβερό συναίσθημα είναι και η αλληλεγγύη. Που να τη βρει κανείς όμως; Η ομπρέλα ασφάλειας δύσκολα ανοίγει. Η αλήθεια είναι πως, ενήλικη πια και συναισθηματικά ώριμη η Τίλι επιζητά την κάθαρση και το ξεκαθάρισμα στην ψυχή και το μυαλό της. Της έχει συμβεί κάτι οδυνηρό για ένα παιδί, ως ενήλικη όμως έχει το ηθικό πλεονέκτημα να τη φθονούν και όχι να την οικτίρουν. Ναι, ανάμεσα σε φθόνο και οικτιρμό προτιμότερο το πρώτο. Κι εκείνη η αβάσταχτη υποκρισία τσακίζει κόκαλα. Ας πάει και το παλιάμπελο. Έτσι κοντά στην εκδίκηση της Τίλι θα ζήσει την λύτρωση και η καημένη η Μάριγκολντ, παίρνοντας εκδίκηση από τον ηθικό αυτουργό πολλών δεινών, ακόμη και της απώλειας του γιου της. Και επειδή τα υπέροχα φορέματα της Τίλι δεν αλλάζουν τους ανθρώπους, απλά βελτιώνουν το περιτύλιγμα αρχικά, για να εκθέσουν λίγο μετά το κούφιο περιεχομένου μυαλού τους. Ως η μαϊμού που, όσο ψηλότερα ανεβαίνει τόσο περισσότερο φαίνεται ο κώλος της.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s