ΝΟΣΤΑΛΓΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΤΗΣ ΕΡΤ-3


«Ο ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΗΣ ΤΟΥ ΜΕΞΙΚΟΥ» του Σέρτζιο Κορμπούτσι

ilmercenario-photo-de-presse(3)από τον Γιάννη Ν. Γκακίδη

Μια ιστορία από το μακρινό παρελθόν των αρχών του 20ου αιώνα, «πειραγμένη» με δεξιοτεχνία από την Σέρτζιο Κορμπούτσι, ώστε οι προβολές της να συναντούν το παρόν. Αυτό της διάψευσης των ουμανιστικών προσδοκιών μας, της απογοήτευσης και της ματαίωσης. Ενός ζοφερού παρόντος που έχει άμεση ανάγκη μετάγγισης, του επαναστατικού σφρίγους από το παρελθόν, ώστε να μεταλλαχθεί, συναντώντας ξανά τις ανθρωποκεντρικές αξίες. Μια ταινία που εμφαίνει εμφατικά τον καπιταλιστικό κυνισμό, δείχνοντάς μας την διαχρονική αδηφαγία του και οδηγώντας μας δια της ατόπου απαγωγής στον δρόμο των ηθικών αξιών ως μπούσουλα ζωής.mercenaire1Μια ταινία γουέστερν και μάλιστα σπαγγέτι, που ενώ είναι ρεπλίκα του αμερικάνικου, είναι πρωτοποριακό όπως, βέβαια και οι άλλες ταινίες τόσο του Κορμπούτισι, όσο και του νονού του είδους Σέρτζιο Λεόνε. Μια ιστορία βαθύτατα πολιτική και όχι μόνον επειδή αναφέρεται στην Μεξικάνικη επανάσταση, αλλά κυρίως επειδή προβάλλει τον αφυπνιστικό κυνισμό του καπιταλισμού με το «ταλέντο» της μετάλλαξης του στον χρόνο. Η τελευταία σκηνή της ταινίας είναι προκλητικά μαγευτική, ο διάλογος ανάμεσα σε Πάκο και Κοβάλσκι μνημείο αφοπλιστικού κυνισμού. Είναι ο δρόμος του «απολιτίκ» που, θέλει να βλέπει τα πράγματα απ’ έξω καλλιεργώντας στο έπακρο την ιδιοτέλεια. Απέναντι όμως στην ιδιοτέλεια του ρεαλισμού, υπάρχει και το όνειρο του ιδεαλισμού. Πόσο όμως ιδιοτέλεια χρειάζεται κανείς για να ζήσει ζωή «χαρισάμενη»; Κι από την άλλη με πόσα όνειρα μπορεί να αντέξει κανείς την ζοφερή πραγματικότητα; «Πάντα θα υπάρχει κάποιος που κάνει μια επανάσταση….και κάποιος που την πολεμάει» λέει η λογική και ο ρεαλισμός του Κοβάλσκι, ενός ευφυούς τυχοδιώκτη Πολωνού. Η φιλοσοφία του Κοβάλσκι είναι πούρα, όχι μόνο καπιταλιστική, αλά κυρίως ιμπεριαλιστική. Στο αντίποδα ο Πάκο, ένας εργάτης ανθρακωρυχείου, είναι το θυμικό, το ανεξέλεγκτο θυμικό που, τελικά τάσσεται και νοητικά με την επανάσταση. Ποια όμως επανάσταση; Μα την μία και συγκεκριμένη, τη δική του επανάσταση, του τόπου που γεννήθηκε και μεγάλωσε. Αυτήν των ανθρώπων με τους οποίους έπαιξε και ανδρώθηκε, υπέφερε και πόνεσε. Τους ανθρώπους τους ενώνουν τα κοινά βιώματα που, όταν υπαγορεύουν και κοινούς σκοπούς-στόχους, η συνοδοιπορία τους είναι αυτονόητη, η δυναμική της μεγάλη.

Ο εκπρόσωπος του μεγάλου κεφαλαίου και του ιμπεριαλιστικού καπιταλισμού είναι ο Κοβάλσκι. Κάνουμε δουλειές τόσο με τους επαναστάτες, όσο και με αυτούς που τους πολεμούν είναι η άποψή του. Σκοπός του το κέρδος και μόνον αυτό. Μόνο που εν τη ρήμη του λόγου αποδομεί αυτό που προτάσσει. «Έτσι θα πεθάνουμε με πολλά λεφτά». Το επιμύθιο της ιστορίας είναι η αποδόμηση της ματαιοδοξίας και του κυνισμού. Κόντρα σε τούτη τη λογική ο Πάκο, ο επαναστάτης, ο ονειροπόλος, ο ιδεολόγος, ο οποίος βέβαια χαλυβδώθηκε μέσα από την σκληρή πραγματικότητα. Όμως ο κυνικός Κοβάλσκι θα μετουσιωθεί σε φύλακα άγγελο και αρωγό του Πάκο. Σώζοντάς τον την τελευταία στιγμή από το καρτέρι των εχθρών του, ο Κοβάλσκι θα δώσει την απάντηση του, πρακτικά και  λεκτικά σε προηγούμενο ερώτημα του Πάκο, για το αν είχε ποτέ του όνειρο. «Συνέχισε να ονειρεύεσαι, μα με τα μάτια ανοιχτά» είναι η τελευταία συμβουλή του Κοβάλσκι. Τα όνειρα λοιπόν απαιτούν και το έδαφος υλοποίησής τους. Και για τούτο, χρειάζεται και το χαλινάρι της λογικής στο παρορμητικό θυμικό.

Στην ερμηνευτική συνδρομή οι εξαιρετικοί: Φράνκο Νέρο, Τονι Μουσάντε, Τζακ Πάλανς, Τζιοβάννα Ράλι, Φράνκο Τζιακομπίνι. Νομίζω πως η ιστορία των Φράνκο Σολίνας, Τζόρτζιο Αρλόριο ευτύχησε στα χέρια του Κορμπούτσι. Στα θετικά η φωτογραφία του ισπανού Αλεχάντρρο Ουλόα και η φυσικά οι μουσική των Ένιο Μορικόνε και Μπρούνο Νικολάι.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s