«ΜΕΛΒΟΥΡΝΗ»


(αναδημοσίευση από την ΕΠΟΧΗ, 22/5/2016)

melbourne

Αποφάσεις και ηθικά διλήμματα

Του Στράτου Κερσανίδη

Είναι εκείνες οι στιγμές των μεγάλων αποφάσεων που ο άνθρωπος βρίσκεται περικυκλωμένος από ηθικά διλήμματα. Είναι οι στιγμές που πρέπει να πάρει ένα δρόμο στον οποίο όμως, θα κουβαλά το βαρύ φορτίο μιας απόφασης που θα τον βαραίνει ακόμη κι αν, επί της ουσίας, δεν έχει ευθύνες.

Ο Αμίρ και οι Σάρα είναι ένα νεαρό παντρεμένο ζευγάρι που ετοιμάζεται να ταξιδέψει από το Ιράν στη Μελβούρνη για σπουδές. Από την πόλη της Αυστραλίας που πρόκειται να ταξιδέψουν οι δύο πρωταγωνιστές, δανείζεται ο σκηνοθέτης Νιμά Τζαβιντί, τον τίτλο της ταινίας του «Μελβούρνη», (Melbourne), η οποία ανοίγοντας την Εβδομάδα Κριτικών στο 71ο Φεστιβάλ της Βενετίας, καταχειροκροτήθηκε από το κοινό και τους κριτικούς.

Η δράση περιορίζεται στο χώρο ενός διαμερίσματος το οποίο αδειάζει. Είναι το διαμέρισμα του Αμίρ και της Σάρας, οι οποίοι ετοιμάζουν τις βαλίτσες τους ενώ την ίδια ώρα διάφοροι άνθρωποι μπαινοβγαίνουν στο σπίτι, είτε για να τους αποχαιρετήσουν είτε για άλλες δουλειές οι οποίες έχουν να κάνουν με τη μετακόμιση. Δεν είναι όμως μόνον αυτοί είναι και κάποιοι άλλοι άνθρωποι οι οποίοι σχετίζονται με ένα μωρό. Είναι το μωρό μιας γειτόνισσας, την οποία η Σάρα γνωρίζει ελάχιστα, παρόλα αυτά δέχτηκε να το κρατήσει για λίγο, όσο εκείνη θα έλειπε για κάποια δουλειά. Σε μια στιγμή όμως, ο Αμίρ διαπιστώνει πως κάτι περίεργο συμβαίνει αφού το μωρό παραμένει εντελώς ακίνητο. Κι έτσι από τη μια στιγμή στην άλλη η χαρούμενη προετοιμασία για το ταξίδι μετατρέπεται σε ένα εφιαλτικό κρυφτούλι με την πραγματικότητα. Χωρίς να το καταλάβουν και χωρίς να έχουν καμία ευθύνη, οι δυο νέοι έχουν εμπλακεί σε μια τραγική ιστορία. Και είναι αυτήν η ώρα που πρέπει να πάρουν μια απόφαση η οποία θα τους συνοδεύει σε όλη τους τη ζωή.

Η ταινία αυτή μας φέρνει μπροστά σε μια μεγάλη στιγμή του ιρανικού σινεμά. Ο Νιμά Τζαβιντί, υφαίνει το νήμα ενός ψυχολογικού θρίλερ που παίζει με τα νεύρα του θεατή. Τι συνέβη με το μωρό; Πως θα αποκρύψουν το γεγονός; Τι θα κάνουν τελικά; Μπροστά στο απρόβλεπτο τραγικό συμβάν ο Αμίρ και η Σάρα αρχίζουν να μεταμορφώνονται. Κινούνται μέσα στο χώρο ενός διαμερίσματος το οποίο αδειάζει – συμβολικά αποσυντίθεται η μέχρι τώρα ζωή τους-, αναζητώντας εναγωνίως μια λύση. Αναζητώντας τη λύτρωση, νομίζοντας ίσως πως μπορούν να γυρίσουν το χρόνο πίσω. Αυτά .όμως δε συμβαίνουν ούτε στη Τεχεράνη των παραμυθιών, πόσο μάλλον στη σύγχρονη εποχή. Κι έτσι ο σκηνοθέτης ξεδιπλώνεται μέσα στο στενό χώρο του διαμερίσματος. Εκεί πλέον παίρνουν φωτιά τα βλέμματα και οι εκφράσεις. Ο Τζαβιντί «φορτώνει» συνεχώς με ένταση και δεν αφήνει τίποτε αναξιοποίητο. Και δε μιλάω μόνο για τους ηθοποιούς που πηγαινοέρχονται μέσα στο διαμέρισμα αλλά και στα έπιπλα, το κουδούνι της πόρτας, την κάμερα που δείχνει ποιος έρχεται στο σπίτι, τα παράθυρα που μοιάζουν με απειλή η οποία μπορεί να αποκαλύψει το μυστικό τους. Αλλεπάλληλες συγκρούσεις συναισθημάτων, ένας διαρκής, ανελέητος πόλεμος τύψεων, χρέους, ηθικής, επιθυμίας. Δυο άνθρωποι που ενώ είναι έτοιμοι να φύγουν για αλλού, βρίσκονται εξαιτίας ενός παιχνιδιού της μοίρας, παγιδευμένοι. Και βρίσκονται στο σταυροδρόμι μιας μεγάλης απόφασης: θα πάρουν το αεροπλάνο για τη Μελβούρνη ή θα μείνουν στην Τεχεράνη;

Η ταινία είναι ένα υπόκωφο αριστούργημα, από εκείνα που εκρήγνυνται εσωτερικά χωρίς τυμπανοκρουσίες και μεγάλα λόγια. Είναι φτιαγμένη από τα υλικά του σινεμά που αγαπάμε.

strakersan@gmail.com

http://kersanidis.wordpress.com

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s