ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΕΣ ΑΛΛΑ ΑΠΡΟΒΛΗΤΕΣ ΤΑΙΝIΕΣ


(αναδημοσίευση από την «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» ,8/5/2016)

ΤΑ ΛΑΘΗ ΤΗΣ ΔΙΑΝΟΜΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Η επίσκεψη

Η επίσκεψη

του Αλέξη Ν. Δερμεντζόγλου

dermetzo@otenet.gr

 Και με τη χειμερινή σεζόν να έχει τελειώσει ουσιαστικά, υπάρχει πάντα ένα ερώτημα που πλανάται. Με ποιο τρόπο επιλέγονται οι ταινίες προς διανομή; Κάνει ιδιαίτερη εντύπωση πως προβάλλεται μια περίσσεια ταινιών που δεν έχουν καμία εμπορική τύχη αλλά και η καλλιτεχνική αξία τους τίθεται υπό αμφισβήτηση. Το να προγραμματίζεις φιλμ έτσι απλά για να περνάνε οι εβδομάδες  οδηγεί  μόνον σε αδιέξοδο. Από την άλλη μεριά, τα γραφεία διανομής έχουν αυξηθεί κατά πολύ. Διάφορες, λοιπόν, «μικρές» εταιρίες μας φέρνουν 6-7 ταινίες το χρόνο με τον όγκο του προϊόντος να αυξάνεται. Μ αυτό τον τρόπο μπλοκάρεται και η διανομή των ελληνικών φιλμ. Φέτος μάλιστα που είδαμε και πολύ αξιόλογα εθνικά ντοκιμαντέρ είναι ακόμα πιο απαραίτητο το να υπάρχουν ελεύθερες ημερομηνίες.

Επίσης, παρατηρώ κάτι πολύ περίεργο. Αποκλείονται φιλμ που θα μπορούσαν να έχουν μια καλή τύχη στις αίθουσες. Κλασικό παράδειγμα παραμένει η περίπτωση του Νάιτ Σαϊμαλάν. Όταν νέος σε ηλικία γύρισε την Έκτη αίσθηση, χαρακτηρίσθηκε το μεγάλο ταλέντο του αμερικανικού σινεμά. Βαθμιαία, όμως, και η φόρμα του έπεσε και ό,τι υπέγραφε ήταν αντιεμπορικό.

ΜΙΑ «ΕΠΙΣΚΕΨΗ» ΤΡΟΜΟΥ

Η νέα ταινία του Η επίσκεψη είναι μια πρωτότυπη δημιουργία τρόμου. Κατά τη διάρκεια των χριστουγεννιάτικων διακοπών δύο παιδάκια επισκέπτονται τους παππούδες τους. Υπάρχει κάτι που αιωρείται, ενώ όλα υποτίθεται πως είναι χαλαρά. Τελικά έχουμε μια πολύ ενδιαφέρουσα σπουδή στο φόβο, που κανένας δεν γνωρίζει αν θα προβληθεί στη χώρα μας ή θα προωθηθεί μόνον σε DVD. Λάθος ο αποκλεισμός της.

Πέρα από τα μεγάλα ονόματα, έχουμε και κάποιους άλλους ικανούς σκηνοθέτες που γύρισαν αξιόλογα φιλμ που δεν διανέμονται. Κλασικό παράδειγμα το Gift (Δώρο) του Τζόελ Έτζερτον. Ένα νεαρό ζεύγος μετακινείται σε μια αμερικανική πόλη. Η γυναίκα βρίσκεται σε ευαίσθητη, ψυχολογική ισορροπία. Ξάφνου εμφανίζεται ένας άνδρας που ισχυρίζεται πως στο παρελθόν ήταν συμφοιτητής και φίλος του συζύγου της. Βαθμιαία η ζωή του ζευγαριού αποσταθεροποιείται. Η αφήγηση κλιμακώνεται αργά και υπόγεια αρχίζει να σιγοβράζει κάτι το εκρηκτικό.

Η ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΑ ΣΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ

Η γυναίκα αποχτά παιδί και το τέλος είναι άκρως ανατρεπτικό, αμφίσημο, αινιγματικό, ελλειπτικό. Στο φιλμ όλα είναι άψογα και θα μπορούσε  να κάνει μια αξιοπρεπή πορεία στις αίθουσες.

Η αλήθεια

Η αλήθεια

Προ καιρού σε αποκλειστικότητα από τη Μακεδονία είχα γράψει για την Αλήθεια του Τζέιμς Βάντερμπιλντ, που βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα, ενώ  διαθέτει σταρ του επιπέδου των Κέιτ Μπλάνσετ και Ρόμπερτ Ρέντφορντ. Αφορά στο μυστήριο της στρατιωτικής θητείας του προέδρου Τζορτζ Μπους του νεότερου. ‘Ύμνος στους μαχόμενους δημοσιογράφους, ενώ ίναι καλύτερη του Spotlight: Όλα στη φόρα.  Αυτής της  ταινίας απλά  ανεβλήθη η διανομή, ενώ είναι εξαιρετική από κάθε πλευρά.  Σπουδαίο φιλμ και το Concussion του Πίτερ Λάντεσμαν με τον Γουίλ Σμιθ.

Concussion

Concussion

ΜΙΑ ΜΕΓΑΛΗ ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ

Κι αυτό το φιλμ θυμίζει πολύ το Spotlight και βασίζεται σε πραγματικά συγκλονιστικά γεγονότα. Ο διακεκριμένος γιατρός και ερευνητής από τη Νιγηρία Μπένετ Ομάλου ζει και εργάζεται πλέον στις ΗΠΑ. Είναι αυτός που ανακάλυψε τη Χρόνια Τραυματική Εγκεφαλίτιδα από την οποία πάσχουν πολλοί παίχτες του αμερικανικού φούτμπολ. Με αργούς ρυθμούς και  έμφαση στις λεπτομέρειες ο σκηνοθέτης αξιοποιεί πραγματικά περιστατικά. Έχουμε μια ατμοσφαιρική βιογραφία με πειστικούς ρόλους αλλά και καταγγελτικούς μηχανισμούς των μεγάλων συμφερόντων, δυστυχώς, πάντα θα αγνοούνται τα θέματα υγείας και τα κέρδη θα υπερβαίνουν την προστασία. Ακούγεται πως η ταινία θα διανεμηθεί, αλλά πότε;

ΑΓΩΝΙΑ ΣΤΙΣ ΗΠΑ

Συμπαθής μικρή δημιουργία και η αμερικανική Pandemic (Πανδημία) του Τζον Σουτς με τη Ρέιτσελ Νίκολς στο βασικό ρόλο. Είναι μια μετρίου μεγέθους παραγωγή καλύτερη από πολλές ανάλογες. Ίσως διανεμηθεί σε  DVD. Το θέμα αφορά στην περίπτωση μιας φοβερής πανδημίας που έχει εξαπλωθεί σε όλες τις ΗΠΑ. Αν εξαιρεθούν κάποιες γραφικές σκηνές που παραπέμπουν σε ταινίες με ζόμπι, το φιλμ συνδυάζει την επιστημονική φαντασία, το οδοιπορικό αλλά και το δράμα. Σε χαμηλά ύψη μεν, αλλά θα μπορούσε να έχει διανομή.

pandemic

Pandemic

Άφησα για το τέλος μια εξαιρετική ευρωπαϊκή ταινία, το Borgman του Ολλανδού Άλεξ Φαν Βάρμερνταμ(2013), που συμμετείχε στο φεστιβάλ των Κανών και κέρδισε το βραβείο σκηνοθεσίας στο φεστιβάλ της Αθήνας.

Borgman

Borgman

ΕΝΑ ΕΞΟΧΟ ΟΛΛΑΝΔΙΚΟ ΦΙΛΜ

Συνδυάζει την επιστημονική φαντασία, τον τρόμο, την κριτική του ευημερούντος ….   τρόπου ζωής αλλά και τη μυθολογία του επισκέπτη που εισέρχεται στα εσωτερικά μιας οικογένειας και τη διαλύει. Θυμίζει πολύ ιστορίες του Χένρι Τζέιμς αλλά και το Θεώρημα του Παζολίνι. Συνεχής ένταση, υπαινιγμοί, παραισθητικό κλίμα και μια ακόμη αιωρούμενη αμφισημία.

Αναρωτιέμαι γιατί άραγε τα μικρά γραφεία διανομής στην αναζήτηση μιας εκλεκτής ταινίας δεν την έχουν επιλέξει. Βέβαια, υπάρχει κάποιο ασαφές κλίμα αλλά   και συνεχώς τα νοήματα ξεχειλίζουν. Γίνεται φανερό πως στην Ελλάδα δεν βλέπουμε πολλές αξιόλογες ευρωπαϊκές ταινίες όπως π.χ.   την έξοχη βελγική Μοσχαροκεφαλή. Κρίμα, λοιπόν, για τις χαμένες ευκαιρίες.

 

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s