ΑΝΤΙ ΓΙΑ ΣΤΕΓΗ ΕΝΑΝ ΟΥΡΑΝΟ ΓΕΜΑΤΟ … Μ’ ΑΣΤΕΡΙΑ


(Αναδημοσίευση από την «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ»,4/5/2016)

ΑΝΟΙΓΟΥΝ ΟΙ ΘΕΡΙΝΟΙ5του Αλέξη Ν. Δερμεντζόγλου

Από ημέρα σε ημέρα ανοίγουν οι θερινοί κινηματογράφοι της Θεσσαλονίκης και των περιφερειακών δήμων της, που θα παρουσιάσουν στο κοινό ταινίες α’  προβολής αλλά και εκλεκτές επαναλήψεις. Με την ιστορία των θερινών μαγαζιών εδώ και χρόνια έχει δημιουργηθεί ένας μεγάλος μύθος, που συνυπάρχει με όμορφα τραγούδια, πολλή νοσταλγία και την περιβόητη ιστορία της χαμένης αθωότητας. Το θέμα δεν είναι να επαναλάβω μια ακόμη φορά το ίδιο γνωστό σενάριο του παρελθόντος αλλά να το   επαναεισαγάγουμε στα νέα δεδομένα. Αρχικά, ποια είναι η σχέση του παρελθόντος με το σημείο μύθου και πραγματικότητας, ρετρό και σύγχρονης εποχής. Το σίγουρο είναι ένα: Πως οι θερινοί κινηματογράφοι, πέραν της ιδιαίτερης απόλαυσης που παρέχουν, είναι ένα χαρακτηριστικό μνημείο της εθιμικής ψυχαγωγικής παράδοσης των Ελλήνων. Ακόμα και στο εξωτερικό γίνονται προσπάθειες να υπάρξουν κάποιες θερινές αίθουσες, κάτι που το θεωρούν ως ένα σημαντικό αξιοθέατο. Αρχίζοντας την έρευνα να δούμε αμέσως τη βαθύτερη οικονομική επιρροή που υπάρχει στη σχέση θερινού κινηματογράφου και βιοτικού επιπέδου των Νεοελλήνων.

ΟΤΑΝ ΑΡΧΙΣΕ Η ΑΝΟΙΚΟΔΟΜΗΣΗ

Μετά τον πόλεμο οι καταστροφές, η φτώχεια, οι μεγάλες αλάνες έφεραν την άνθηση των θερινών κινηματογράφων. Χωρίς άλλη ψυχαγωγία (η τηλεόραση δεν υπήρχε, το θέατρο ήταν ακριβό) σύσσωμη η ελληνική οικογένεια εκστρατεύει στους θερινούς. Στη Θεσσαλονίκη στη β’  προβολή είχαμε πολλές φορές και δύο ταινίες και η ώρα περνούσε ευχάριστα. Τα φιλμ δεν ήταν μόνον αμερικανικά αλλά και ελληνικά, τούρκικα (είχαν μεγάλη πέραση), ινδικά, γαλλικά, ιταλικά, συνήθως δράματα, κωμωδίες και περιπέτειες. Μετά τα μέσα του `60, όταν αρχίζει η ανοικοδόμηση και μια στοιχειώδης οικονομική ανάπτυξη, πολλοί θερινοί αλλάζουν χρήση. Στη Θεσσαλονίκη υπάρχουν πολλοί και μέχρι τις αρχές του `80, οπότε ένα νέο κύμα ανοικοδόμησης στέλνει πολλούς εκτός λειτουργίας. Παράλληλα, αλλάζει το μοντέλο της ζωής του Νεοέλληνα. Το πρώτο εξοχικό, το αυτοκίνητο, οι εκδρομές. Έτσι, ένα μεγάλο μέρος του κοινού εγκαταλείπει τους θερινούς κινηματογράφους.3ΕΜΕΙΝΑΝ ΛΙΓΑ

Βαθμιαία στις ημέρες μας καταλήγουμε να έχουμε ένα μικρό αριθμό στο κέντρο της πόλης (Ναταλί, Απόλλων, Ελληνίς, Άλεξ στην Ολύμπου) και κάποιους  σε περιφερειακούς δήμους (Καλαμαριά, Συκιές, Πανόραμα, Πυλαία, Νεάπολη). Δηλαδή καταληκτικά το θερινό σινεμά το εκπόρθησαν η οικονομική ανάπτυξη σε όλη τη μορφή της. Ταυτόχρονα, οι Έλληνες σινεφίλ εγκατέλειψαν γενικώς τον κινηματογράφο ως βασική ψυχαγωγία, γιατί έχουν πλέον και εφόδια την τηλεόραση, το DVD, τα δορυφορικά κανάλια και τα συνδρομητικά κανάλια. Παρά τη νοσταλγία στην εποχή μας το θερινό σινεμά δυστυχώς πρέπει να το θεωρούμε ιδίως ως υπόμνηση του παρελθόντος και τελικά ιδίως αξίζει να το τιμάμε- πέραν της ψυχαγωγίας- ως μουσειακό γεγονός.

ΑΦΘΟΝΙΑ ΣΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ

Κάνοντας μία αναδρομή, θα παρατηρήσουμε τα ακόλουθα: Δύο συγκεκριμένες περιοχές ξεχώριζαν, μια και συγκέντρωναν πολλούς θερινούς κινηματογράφους: Ήταν η Πλατεία Αριστοτέλους και η λεωφόρος Βασιλίσσης Όλγας. Στην τελευταία μεταξύ των νεοκλασικών έβλεπες με χαρά διεσπαρμένα τα θερινά μαγαζιά. Κάποια υπήρχαν και στις διπλανές καθέτους. Αναφερόμενος μόνον στην α’  προβολή θα θυμηθώ τα εξής: Κορωνίς, Άννα, Ολύμπια,  Ρουαγιάλ, Μαρί, Λητώ, Φάληρο, Αλκυονίς, Αρζεντίνα και τα  Αθηνά και Αθήναιον που είχαν με συρόμενες  οροφές Άλλα θερινά ήταν ο Ζέφυρος, η Διάνα, το Αμιράλ (στη λεωφόρο Νίκης). Να θυμίσω την Αίγλη με δύο έργα, την ταράτσα του Ιντεάλ, τον Ορφέα στη β’  προβολή στέκια φοιτητών και πολλά άλλα.

Εκεί γύρω στο `70 διαμορφώθηκε και το προφίλ του προγράμματος των θερινών μαγαζιών. Πέρα από κάποια λίγα φιλμ α’  προβολής, πρόβαλλαν συνήθως ταινίες παρελθόντων χρόνων (ηλικίας μέχρι 30 και 40) ιδίως περιπέτειες και κωμωδίες γνώριζαν επιτυχία. Τα εισιτήρια ήταν πολλά. Ορισμένες φορές εμφμ’ ανιζόταν και ένα ωραίο κόλπο. Επέλεγαν μια ταινία του περασμένου χειμώνα που δεν είχε κάνει εισιτήρια και πετύχαιναν διάνα. Κλασικό παράδειγμα η περίπτωση στο Φάληρο που παρουσίασε το ωραίο φιλμ- νουάρ του Ανρί Βερνέιγ Το αφεντικό του κλαμπ Νο 1 με τον Ζαν Πολ Μπελμοντό και μετά την αποτυχία του του χειμώνα έκοψε 6.000(!) εισιτήρια, αστρονομικό ποσό σε σχέση με το σήμερα.

ΤΑ 46 ΧΡΟΝΙΑ ΤΟΥ «ΝΑΤΑΛΙ»

Στα 1970 ιδρύθηκε το πανέμορφο και γεμάτο πράσινο Ναταλί, που ανήκει μέχρι τώρα στον κ. Λάκη Ράππο. Κάποιες ταινίες του γνώρισαν τρομερή επιτυχία. Στα 1976 παρουσίασε σε α’  προβολή την ερωτική κωμωδία Σεισμός στο κρεβάτι μου με τον Αντριάνο Τσελεντάνο. Το φιλμ έκαμε 40.000 (!)  εισιτήρια, ένα εξωγήινο ρεκόρ. Ιδού μάλιστα μια σύγκριση: Όλη τη σεζόν τα εισιτήρια ήταν 65.000. Μεγάλο ρεκόρ και στο θρίλερ  Πέμπτο έγκλημα, επίσης πρώτη προβολή με τον Φράνκο Νέρο. Για να πάμε τώρα σε συγκρίσεις με το σήμερα, το Ναταλί εξακολουθεί να είναι πρώτο σε εισιτήρια. Πέρσι έκοψε 20.000 σε 20 εβδομάδες, κάτι το ικανοποιητικό 1000 εισιτήρια την εβδομάδα. Είναι σημαντικό νούμερο, αν σκεφθεί κανείς πως κάποιες απ’ αυτές ήταν είτε άγονες είτε με βροχή. Φέτος το Ναταλί εκκινεί την Πέμπτη 12 Μαΐου με την πολύ ενδιαφέρουσα ταινία Ο άνθρωπος που γνώριζε το άπειρο, βασισμένο στην απίθανη ζωή του διακεκριμένου Ινδού μαθηματικού Σρινιβάσα Ραμουντζιάν.4ΚΕΝΤΡΟ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ

Η Ελληνίς στο κέντρο της πόλης δίπλα στο Βελλίδειο με τον Πύργο του ΟΤΕ να ξεχωρίζει μέσα στη θερινή αίθουσα είναι ένα εξαιρετικό μαγαζί. Ανήκει στην οικογένεια Ζαφειρίου, διαθέτει ένα πολύ εκλεκτό και με ποικιλία μπαρ και έχει δημιουργήσει μια ξεχωριστή παράδοση. Κάθε Δευτέρα και Παρασκευή με ένα εισιτήριο εισέρχονται δύο άτομα. Πέρα απ’ αυτό προβάλλει και επιλεγμένες ταινίες. Κάποιες φορές μάλιστα παρουσιάζει δύο διαφορετικά φιλμ αλλά και νωρίς κινούμενα σκίτσα για παιδιά.ΕΛΛΗΝΙΣΟ κ. Χρήστος Λιώδης, από οικογένεια αιθουσαρχών, αξιοποιεί με τον καλύτερο τρόπο την πρόοδο. Έχει δημιουργήσει αρχικά σε Χορτιάτη, Πανόραμα, Αβεστοχώροι, Φίλυρο τέσσερις κινηματογραφικές λέσχες με εξαιρετικές επιλογές από τον παγκόσμιο κινηματογράφο. Φέτος έγιναν συνολικά  50 προβολές με συνολικά 10.000 άτομα (μέσος όρος 200).

image_galleryΚατά τα άλλα, διευθύνει το Σινέ Πανόραμα στη 18η χρονιά του και το Σινέ Πυλαία με υπερσύγχρονα μηχανήματα και χώρους πάρκινγκ. Όπως με ενημέρωσε, φέτος θα προβάλλει τα ακόλουθα φιλμ: Florence foster, Jenkins, Money Monster, Now you see me 2,  A Hologram for the king, , Η πισίνα (ριμέικ του μυθικού φιλμ του Ντερέ), Café Society (ο νέος Γούντι Άλεν), Next Bourn chapter, The light between oceans, και  3 κινούμενα σκίτσα, Ice age: Collision course, The secret life of pets, Finding doryΠΥΛΑΙΣ Η ΔΡΟΣΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΣΤΡΑ

Δεν θα μπορούσα να ξεχάσω και τον θερινό Απόλλωνα, ένα γοητευτικό μαγαζί γωνία Όλγας με Σαρανταπόρου και με εξαιρετικές επιλογές. Με τη διεύθυνση της οικογένειας Άππου, προβάλλει επιλεγμένες ταινίες α’  προβολής και κάποιες εξαιρετικές επαναλήψεις. Φέτος κάθε Δευτέρα θα είναι αφιερωμένη στις ανατρεπτικές υψηλού επιπέδου  ταινίες της κινηματογραφικής λέσχης των εργαζομένων της ΕΡΤ-3 με κωμωδίες υψηλού επιπέδου αλλά και αριστουργηματικές νεοκλασικές ταινίες τρόμου.

Οι άλλοι θερινοί κινηματογράφοι (Άλεξ, Αύρα,) θα προβάλλουν φιλμ α’  προβολής, ενώ οι άλλοι περιφερειακοί δήμοι (Συκιές, Νεάπολη κτλ.) διαθέτουν οργάνωση κινηματογραφικής λέσχης προβάλλοντας επιλεγμένα φιλμ. Ειδικά τις ημέρες του καύσωνα, όσοι επισκεφθούν τις Συκιές, πέραν της απόλαυσης, θα νιώσουν υπέροχα με τις επικρατούσες καιρικές συνθήκες δροσιάς.ΑΥΡΑΑυτή ήταν μια πρώτη σκιαγράφηση του τότε και του σήμερα, της αλήθειας και του μύθου των μεγάλων προσμονών και της σύγχρονης κρίσης. Τα θερινά μαγαζιά είναι  η ζωντανή εικόνα μας.

Όπως μάλιστα τιτλοφορεί την πολύκροτη, αγαπημένη του ταινία ο Ιταλός Τζουζέπε Τορνατόρε, μιλάμε ουσιαστικά για ένα Σινεμά ο παράδεισος. Κάτι ανάλογο βλέπουμε σε πολλές ελληνικές ταινίες με τον περιοδεύοντα κινηματογράφο να κάνει θερινές προβολές σε αλάνες χωριών και κωμοπόλεων το καλοκαίρι.

Κι αν θέλει κανείς να βρει τον πιο κατάλληλο τρόπο να τελειώσει ένα κείμενο σκληρής σύγχρονης πραγματικότητας και νοσταλγίας, τότε ο τίτλος του σπαγγέτι του Ντούτσιο Τεσάρι είναι απόλυτα ταιριαστός: Κι αντί για στέγη έναν ουρανό γεμάτο μ’ αστέρια.

 

 

 

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s