ΝΟΣΤΑΛΓΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑTΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΤΗΣ ΕΡΤ-3


«Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕ ΣΤΟ ΕΜΠΟΛΙ» του Φραντσέσκο Ρόσι

protectedimage (1)από τον Γιάννη Ν. Γκακίδη

Ο Κάρλο, ένας μεσήλικας φθάνει στον σταθμό του Έμπολι. Σκύβοντας να πιει νερό στη βρύση του σταθμού παρατηρεί δίπλα του τον «Βαρόνο», ένα όμορφο εγκαταλειμμένο σκυλί, που προσδοκά σε υιοθεσία. Από κει μέχρι τον τελικό προορισμό θα χρειαστεί η επιβίβαση σε ένα τοπικό λεωφορείο. Ο Κάρλο θα καταλάβει πως ήρθε σε έναν άλλο κόσμο, τον οποίο ναι μεν γνώριζε, αλλά από απόσταση. Ο Κάρλο έχει σπουδάσει ιατρική, αλλά προτιμά τη ζωγραφική. Ο αριστερός διανοούμενος από το Τορίνο βρίσκεται σε ταξίδι αναγκαίας περισυλλογής και πολιτικής «ανάνηψης». Ναι, βρισκόμαστε στα 1935 σε Μέρες Φασισμού και η εξορία όπως πάντα είναι ένα εργαλείο καταπολέμησης της ελευθερίας και των διαφορετικών ιδεών. Ο Μουσολίνι στο φόρτε του, αναζητά ζωτικό χώρο και εκστρατεύει στην Αιθιοπία. Το όραμα της πάλαι ποτέ Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας δείχνει να βρίσκει τις ράγες του. Έτσι πίστευε, τουλάχιστον ο Μουσολίνι και οι συν αυτώ. Ωστόσο, το πως θα γινόταν η μοιρασιά με τη Ναζιστική Γερμανία και τον Χίτλερ, είναι ένα καθαρά ρητορικό ερώτημα, καθότι η ιστορία έχει γραφτεί. Ο Κάρλο λοιπόν θα αντικρίσει μια πραγματικότητα ξένη προς την εμπειρία ενός βόρειου αστού. Η φτώχεια και η ανέχεια κυριαρχεί, όχι μόνο στο χωριό της διαμονής του, αλλά στην ευρύτερη περιοχή του Έμπολι και του Σαλέρνο. Ο Φραντσέσκο Ρόσι μας αφηγείται την ιστορία του συγγραφέα Κάρλο Λέβι, με εικόνες από την σκληρή πραγματικότητα της ζωής στη Νότια Ιταλία, παίρνοντας για παράδειγμα το Έμπολι, σε αντιδιαστολή με τις μνήμες του ίδιου του Κάρλο. Με τα γνωστά φλας μπακ προσπαθεί να μας δώσει ανάγλυφα το κοντράστ ανάμεσα στην πραγματικότητα δύο κόσμων με διαφορετική απαρχή και διαφορετική πορεία. Αυτόν της διανοούμενης αστικής τάξης που, εκπροσωπείται στο πρόσωπο ενός κοινωνικά  και πολιτικά ευαισθητοποιημένου, του αριστερού Κάρλο από την μια. Και από την άλλη αυτήν της δεινοπαθούσας κατώτερης τάξης, των απλών βιοπαλαιστών και δη της επαρχίας. Ταυτόχρονα μας δίνεται και το πολιτικό περίγραμμα της φασιστικής Ιταλίας. Την ώρα που ο Μουσολίνι μεγαλουργεί επί χάρτου, στον Νότο δεν έχουν που την κεφαλή κλίνει. Ο Κάρλο εσπευσμένα καλείται να ασκήσει την ιατρική στον τόπο της εξορίας και μάλιστα με εμπόδια, αφού το επίσημο κράτος αρνείται, να ικανοποιήσει την απαίτηση των κατοίκων για παροχή της ιατρικής του γνώσης. Οι εικόνες είναι εξαιρετικές και μιλούν από μόνες τους.protectedimage (2)Η μουσική του Πιέρο Πικιόνι βρίσκεται σε εξαιρετική αντίστιξη με τις εικόνες, δημιουργώντας την ατμόσφαιρα του επώδυνου, του αναπόφευκτου, του μοιραίου, αλλά και του ανάλαφρου, κωμικού και ενίοτε ειρωνικού-πομπώδους (φασιστική συγκέντρωση), σύμφωνα με τις δραματουργικές επιταγές. Η βιωματική εμπειρία είναι καθοριστική για τον Κάρλο και επιβεβαιώνει την αντίληψη, αν δε δεις και δεν το ζήσεις δύσκολα το καταλαβαίνεις, ή αλλιώς το φαντάζεσαι.protectedimageΣτο ατομικό επίπεδο ο χαρακτήρας του Κάρλο καλείται σε περισυλλογή, όχι πια αυτής του αποστασιοποιημένου διανοούμενου, ή ακόμη και του πάσχοντος από το σαλόνι, για το άδικο το κοινωνικού γίγνεσθα. Αλλά ερχόμενος απέναντι στις εικόνες της σκληρής πραγματικότητας του εγκαταλειμμένου από τους πολιτικούς της αγροτικής επαρχίας, υποχρεώνεται να αφήσει στο περιθώριο την προσωπική ταλαιπωρία. Δράττεται της ευκαιρίας και γίνεται μέρος της ζωής του τόπου και ουσιαστικός αρωγός στον πόνο που βιώνουν. Η τέχνη του γίνεται πολυτέλεια και η ιατρική  γνώση αρωγός ζωής. Όταν πια θα λήξει η τιμωρία της εξορίας του, δε θα είναι πια ο ίδιος άνθρωπος. Ο Τζιαν-Μαρία Βολοντέ εξαιρετικός ακόμη μια φορά. Θα τον συνοδέψουν στο δραματουργικό ταξίδι του, οι: Πάολο Μπονατσέλι, Λέα Μασάρι και η Ειρήνη Παπά. Συμβολική και ευχάριστη η παρουσία του τετράποδου «βαρόνου». Και κάτι τελευταίο σχετικά με τις συνθήκες στον τόπο της εξορίας. Ο Βαρόνος, πραγματικός αυτή τη φορά, ο οποίος βρίσκεται σε τουρνέ είσπραξης χρημάτων από τα ενοίκια της ιδιοκτησίας του, μοιράζεται τον ίδιο χώρο διανυκτέρευσης με τον εξόριστο Κάρλο.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s