ΝΟΣΤΑΛΓΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΗΝ ΕΡΤ-3


«ΤΖΟΥΛΙΑΝΙ Ο ΑΡΧΙΛΗΣΤΗΣ» του Φραντζέσκο Ρόσιthumb0001από τον Γιάννη Ν. Γκακίδη

Μια ιδιότυπη βιογραφία του  ιταλού Σαλβατόρε Τζουλιάνο του τελευταίου ανθρώπου που, πέθανε στην Ιταλία και πιθανότατα στην Ευρώπη με την «ιδιότητα» του ληστή. Μια ιδιότητα και κυρίως δράση, που συνδέεται τόσο με την πολιτική κατάσταση στην Ιταλία στην περίοδο 1943-1950, αλλά και την Μαφία στη Σικελία. Και νομίζω ο χαρακτηρισμός μαφιόζος που, κάποιοι του αποδίδουν είναι μια βεβιασμένη εκτίμηση και ανακριβής. Εδώ συνίσταται και η οπτική του Φραντζέσκο Ρόσι, μια όσο το δυνατόν αντικειμενική παρουσίαση της ιστορίας του Τζουλιάνο. Ο Τζουλιάνο είχε εμπλακεί με δραστηριότητα στην μαύρη αγορά που, είχε ανθίσει στην Ιταλία μετά την απόβαση των Συμμάχων στη Σικελία. Σε έναν έλεγχο από αστυνομικούς σκοτώνει έναν απ’ αυτούς και έτσι αρχίζει η ιδιότυπη δραστηριότητά του ως παράνομου, με τη φυγή του στα βουνά του Μοντελέπρε. Αυτό έγινε τον Σεπτέμβρη του 1943. Ακολούθησε τον Δεκέμβρη μια ράτσια της αστυνομίας και η σύλληψη πολλών συγχωριανών του ως συνεργατών του. Από κει θα εμπλακεί το 1945 με το κίνημα των Αυτονομιστών της Σικελίας που, διεκδικούσαν την αυτονομία από τη «Ρώμη». Ενεπλάκη με τον  EVIS (Esercito Volontario per l’Indipendenza della Sicilia= εθελοντικός στρατός για την απελευθέρωση της Σικελίας),  μια οργάνωση για την ανεξαρτησία της Σικελίας. Σημειωτέον πως το αυτονομιστικό κίνημα της Σικελίας δεν έβρισκε συμπαράσταση σε κανένα πολιτικό κόμμα, Χριστιανοδημοκράτες, Σοσιαλιστές, Κομμουνιστές. Το 1946 βρέθηκε και στο στόχαστρο των Αγγλοαμερικάνων και της Μαφίας κατ’ «εντολή» της συνεργασίας ανάμεσα στις δύο πλευρές. Βλέποντας το αδιέξοδο της ένοπλης δράσης  κατέβηκε στις εκλογές το αυτονομιστικό κίνημα, αλλά απέτυχε να εκλέξει βουλευτή. Την πρωτομαγιά του 1947 και σε συνεννόηση με μυστικές υπηρεσίες των αγγλοαμερικανών, της μαφίας και κάποιων πολιτικών, δέχτηκε να προσπαθήσει να διαλύσει μια συγκέντρωση του ΚΚΙ στο Ποντέλα Ντελά Τζινέστρα, με πυροβολισμούς τον αέρα που, θα δημιουργούσαν σύγχυση. Αντάλλαγμα ενδέχεται να ήταν η υποτιθέμενη αμνηστία σε περίπτωση ανάληψης της εξουσίας από τους Χριστιανοδημοκράτες. Στη συγκέντρωση εκείνοι σκοτώθηκαν πολίτες, ακόμη και παιδιά, κάτι που έτρωσε τη φήμη του ως Ρομπέν των Δασών, που τον ήθελε να μοιράζει λεφτά σε φτωχούς από απαλλοτριώσεις πλουσίων. Αργότερα ειπώθηκε, και σύμφωνα με ισχυρισμούς του  Τζουλιάνο, πως δεν πυροβόλησαν στο ψαχνό άνδρες του, αλλά κρυμμένοι ελεύθεροι σκοπευτές της Μαφίας. Σε κάθε περίπτωση πρόκειται για μια καλοστημένη περίπτωση προβοκάτσιας. Ο Τζουλιάνο συνεργάστηκε με την Μαφία και κυρίως στη δραστηριότητα απαγωγής πλουσίων και επιστροφής τους με αμοιβή λύτρων. Το 1948 υποστήριξε τους Χριστιανοδημοκράτες στις εκλογές με την ελπίδα της αμνηστίας, που ωστόσο δεν ήρθε παρά τη νίκη των Χιστιανοδημοκρατών.thumb0003Δολοφονήθηκε τον Ιούλιο του 1950 από τον συνεργάτη και φίλο  του Πισκιότα, κάτι που ομολόγησε ο ίδιος αργότερα υπονοώντας την εμπλοκή πολιτικών. Ο Πισκιότα πυροβόλησε τον Τζουλιάνο με αντάλλαγμα τη δική του αμνηστία που, όμως τελικά έμεινε υπόσχεση και ο ίδιος δηλητηριάστηκε στις φυλακές εν όψει απειλών του να δώσει τα ονόματα εμπλεκόμενων πολιτικών.

Ο Τζουλίανο υπήρξε μια αμφιλεγόμενη προσωπικότητα σχετικά με τη δράση του. Υπήρξε έμπορος μαύρης αγοράς και επαναστάτης, έχοντας όμως στη διάρκεια της δράσης του σκοτεινά σημεία, όπως η συνεργασία με την Μαφία και το σκοτεινό αλισβερίσι με τους πολιτικούς. Ο Ρόσι δίνει όντως μια αρκετά αντικειμενική οπτική. Η ταινία του έχει απόλυτη αληθοφάνεια, καθότι γυρίστηκε στους αυθεντικούς χώρους δράσης του Τζουλιάνο (Μοντελέπρε, Μονρεάλε κλπ) και χρησιμοποιώντας ανθρώπους που έζησαν τα γεγονότα. Εκείνο που βρίσκω μαγικό είναι η ασπρόμαυρη φωτογραφία του Τζιάνι Ντι Βενάντζο. Ο Βενάντζο δεν ήταν βέβαια τυχαίος, ήταν συνεργάτης των Φελίνι, Αντονιόνι, αλλά δυστυχώς έφυγε από τη ζωή σε ηλικία μόλις 45 ετών. Η αφήγηση του Ρόσι δεν είναι γραμμική, παρά χρησιμοποιεί συνεχή φλας μπακ και φλας φόργουρντ .Έτσι καθιστά ενδιαφέρουσα τη θέαση, αλλά απαιτεί εγρήγορση  για να μη χάσει κανείς κομμάτια του παζλ των ιστορικών συμβάντων που, δημιουργούν το πορτρέτο του Τζουλιάνο και δίνουν την ευκαιρία να δημιουργήσει ο θεατής τη δική του άποψη. Με αργυρή άρκτο σκηνοθεσίας στο Βερολίνο το 1962 και άλλα βραβεία.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s