Οι «απελπισμένοι» (desperados) του πολιτισμού


«Εν δε διχοστασίη και Ανδροκλέης πολεμαρχεί» [1]  Κρατίνος, Αθηναίος κωμικός ποιητής 

«Divide et impera» δόγμα εξωτερικής πολιτικής της ρωμαϊκής Συγκλίτου

   Σχόλιο του Γιάννη Κιριμλίδη                                                                                                                                                               

με αφορμή το επίκαιρο σχόλιο Going…home” του Αλέξη Δερμεντζόγλου στο kemes.wordpress.com

Καλλιτέχνες πραγματοποιούν συγκέντρωση σε κεντρικό θέατρο προκειμένου να ακουστούν απόψεις και να αναζητηθεί ένας κοινός τρόπος αντίδρασης στην απόφαση του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή του Διεθνούς Φεστιβάλ Αθηνών Γιαν Φάμπρ να παραμερίσει την εγχώρια καλλιτεχνική παραγωγή από τον προγραμματισμό του και να είναι εξ ολοκλήρου αφιερωμένο στον πολιτισμό του Βελγίου , Παρασκευή 1 Απριλίου 2016. ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΠΕ-ΜΠΕ/Παντελής Σαίτας

Καλλιτέχνες κατά  Φάμπρ    

Πώς συμβιβάζεται η εξέγερση υπέρ του πολιτισμού σου  με την ταυτόχρονη απάθεια απέναντι στην απώλεια της δημοκρατίας και της ελευθερίας σου; Γιατί διηθείται ο πολιτισμικός κώνωψ-Φαμπρ και καταπίνεται αμάσητη η επικυρίαρχος κάμηλος-Μέρκελ; Πότε ο υπόδουλος δημιούργησε και επέβαλε πολιτισμό; [2] Πώς εξηγείται, λοιπόν, από τη μία η υπεραντίδραση του καλλιτεχνικού κόσμου για τα ελάσσονα και από την άλλη η έλλειψη αντανακλαστικών για τα μείζονα,;

Δυστυχώς, ακόμη μία φορά, επιβεβαιώνεται η σιωπηρώς κραυγάσουσα επιλογή μας να αποποιηθούμε την ιδιότητα του πολίτη και να υιοθετήσουμε συμπεριφορά μελών συντεχνίας ενός προτεκτοράτου-αποικίας. Ίνα επαληθευθεί το ρηθέν «ο καθένας για τον εαυτό του και ο θεός εναντίον όλων». Έτσι, ενώ – στα λόγια – δηλώνουμε υπέρ της Ευρώπης των Λαών και της διεθνούς  Αλληλεγγύης, εν τοις πράγμασι σκεπτόμαστε και αντιδρούμε σαν μέλη συντεχνίας, εχθρικά διακείμενης προς τις υπόλοιπες. Το πανάρχαιο «διαίρει και βασίλευε» σε όλη τη σύγχρονη δόξα του. Μετά το «κίνημα των τρακτέρ», ήρθε το «κίνημα της γραβάτας» [3] και, τελευταίο, εκδηλώθηκε το «κίνημα του πολιτισμού». Ερωτήματα πού ήσαν όλα αυτά τα «κινήματα» όταν: οι αυτοκτονίες πέφταν σαν χαλάζι, οι άνεργοι ξεπερνούσαν το ενάμισι εκατομμύριο, οι νεο-μετανάστες έφθαναν τις εξακόσιες χιλιάδες, τα δημόσια νοσοκομεία γίνονταν πτωχοκομεία, το δικαίωμα στην εργασία γινόταν δικαίωμα στην επαιτεία, η πρώτη και – συνήθως – μοναδική κατοικία σφηνάκι αίματος για τα βαμπίρ των αγορών;  Έξι χρόνια μετά τη χρεωκοπία της χώρας κατάλαβαν πως τα μέλη τους είναι «αναλώσιμα»; Ήμασταν όλοι εδώ, μαζί αλλά και χώρια. Οι κινηματίες των τρακτέρ ήσαν απορροφημένοι με τη είσπραξη των επιδοτήσεων, που τώρα καλούνται να επιστρέψουν, οι γραβατωμένοι στο κυνήγι επαφών προς αναρρίχηση (διάβαζε κολλητιλίκια), ενώ οι καλλιτέχνες «μιλούσαν με την τέχνη τους».Εγώ΄κι΄ ο γιός μουΠαρ΄ όλα αυτά, επανερχόμενος στο περί του πολιτισμού θέμα, το ελληνικό φεστιβάλ θα γίνει, διότι το χρήμα βοά, θυλάκια αναζητά. Εξάλλου, δεν έπαψε να λειτουργεί ούτε επί χούντας, όταν οι καλλιτέχνες και τότε «μιλούσαν με την τέχνη τους» προς τις κυρίες των πραξικοπηματιών, που ήσαν θρονιασμένες στις θέσεις της προεδρίας (των αρχόντων) των αρχαίων θεάτρων.

Και έχουμε δικαίωμα και υποχρέωση όλοι, μαζί και οι καλλιτέχνες, να διηγηθούμε στα παιδιά μας όλη την Ιστορία. Χωρίς όμως να πηδάμε παραγράφους, σελίδες και κεφάλαια.

Τέλος, για τον «Αμερικανό Φίλο» και τη κατηγορηματική φράση «Δεν θα ξαναφέρεις τους  Beatles στη χώρα». Ας αναλογισθούμε τι θα ήμασταν αν υψώναμε πολιτισμικά τείχη απέναντι στην Αναγέννηση, στον Διαφωτισμό, στο πνεύμα της γαλλικής επανάστασης, στο μαρξισμό, στη θεωρία της εξέλιξης των ειδών, στη ψυχανάλυση, στον διεθνή κινηματογράφο, στον Beethoven, στους Beatles, στη ψηφιακή τεχνολογία και πάει λέγοντας. Μόνο ανασφαλείς, ως προς την αντοχή της πολιτισμικής τους επάρκειας και θωράκισης,  καταφεύγουν σε πολιτισμικά σινικά τείχη. Εξάλλου, όπως συνήθως, τα κάστρα πέφτουν από μέσα! [4]. O Μαρούδας ζει (😉 [5].

  [1] : «οταν πέφτει διχόνοια, κυβερνά ακόμα κι ο Ανδροκλής» Ανδροκλής:πολιτικός και δημαγωγός που, ανάμεσα στ’ άλλα, είχε κατηγορήσει τον Αλκιβιάδη πως χλεύασε τα Ελευσίνια Μυστήρια.

 [2] : Όποιος επικαλεσθεί τους Ρωμαίους, που υιοθέτησαν τον πολιτισμό των υπόδουλων ελλήνων, ας λάβει υπόψη, ότι την εισαγωγή του ελληνικού πολιτισμού στη Ρώμη την επέβαλε στους πληβείους η άρχουσα τάξη των αυτοκρατόρων και των πατρικίων. Ο πολιτισμός είναι υπόθεση που απαιτεί χρήμα. Το διαθέτει εν αφθονία μόνο η άρχουσα τάξη και διαμορφώνει πολιτισμό σύμφωνα με τα συμφέροντα και τα γούστα της (Κρεμαστοί κήποι Βαβυλώνας, πυραμίδες, παρθενώνας, κολοσαίο, Αγία Σοφία, μεσαιωνικοί καθεδρικοί, μουσουλμανικά τεμένη, Βερσαλλίες κλπ)

[3] : Αξέχαστη η συνηγορία των επαγγελματικών συνδικαλιστικών φορέων «της γραβάτας» υπέρ του ΝΑΙ – Μένουμε Ευρώπη τις παραμονές του Δημοψηφίσματος. Εξ ου και το «τώρα κλαις, γιατί κλαις, συ δεν ήσουν που ψήφιζες jes?».

[4] : Κατά τον ισπανικό εμφύλιο, ο πολιορκητής της Μαδρίτης, στρατηγός των εθνικιστών Εμίλιο Μόλα, δήλωνε σε δημοσιογράφους τις παραμονές της επίθεσης, ότι μια «πέμπτη φάλαγγα» από κατοίκους της Μαδρίτης, οπαδούς της πλευράς του, θα υποστήριζε τις κινήσεις του και θα υπονόμευε τους Δημοκρατικούς μέσα από την πόλη.                        Μαρούδας   [5] : Σημείωση για τους νεώτερος σε ηλικία αναγνώστες: Στις αρχές της δεκαετίας του ογδόντα, ο αλήστου μνήμης υπουργός Τύπου του ΠΑΣΟΚ, Δημήτρης Μαρούδας, θέλοντας να προστατεύσει το μονοπώλιο της ΕΡΤ στις «Ειδήσεις»,  απεφάνθη ότι στην Ελλάδα δεν πρόκειται να επιτραπεί η ιδιωτική ραδιοτηλεόραση. Του είπαν, ότι αν σταματήσει την τεχνολογική εξέλιξη, τότε οι ενδιαφερόμενοι θα εκπέμπουν δορυφορικά από το εξωτερικό, παρακάμπτοντας την ελληνική νομοθεσία. Και τότε ο Μαρούδας εκστόμισε την ιστορική απάντηση: «Αν χρειαστεί, θα καταρρίψουμε με πύραυλο τον δορυφόρο»!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s