ΤΟ ΚΥΝΗΓΙ


lacaza11Της Πόπης Μανωλίδου

Ο Ισπανός σκηνοθέτης Κάρλος Σάουρα έζησε όλες τις μεγάλες στιγμές της σύγχρονης ιστορίας της Ισπανίας. Η πολιτική ιδεολογία του τού έδωσε τη δυνατότητα να ρίξει μια διαφορετική ματιά πάνω στα γεγονότα, μεταπλάθοντάς την μέσα από τη δύναμη του λόγου σε ένα σύνολο συμβολισμών που μπορούν να καλύψουν όλες τις εκφάνσεις του κοινωνικού και πολιτικού βίου. Το Κυνήγι (1966) είναι μια πολτική αλληγορία που αναφέρεται στην τελευταία περίοδο της δικτατορίας του Φράνκο.

Έχουμε, τρεις φίλους, πρώην συντρόφους του εμφυλίου πολέμου και έναν νεαρό κουνιάδο του ενός, που παίρνουν μέρος σε ένα κυνήγι λαγών. Από την αρχή ακόμα της εξόρμησής τους αρχίζουν να διαφαίνονται οι διαφορές τους, που η κορύφωσή τους θα φέρει τον αλληλοσκοτωμό. Απειλητικά και υποβολιμαία πλανάται το φάντασμα του Ερνέστο, παλιού συντρόφου που αυτοκτόνησε για αδιευκρίνιστους λόγους, και δηλητηριάζει τις σχέσεις τους. Ο μόνος που θα γλιτώσει από το θάνατο είναι ο νεαρός κουνιάδος του Πάκο Ενρίκε.

Η ταινία αποκαλύπτει τα ιδιαίτερα προβλήματα του καθενός. Ο Χοσέ βρίσκεται σε κατάσταση οικονομικής καταστροφής. Αντίθετα, ο Πάκο είναι ο ισχυρός του παρόντος, που αναπτύσσει τις πολιτικές του απόψεις, αναπαράγοντας τις ιδέες του ναζισμού περί επικράτησης των ισχυρών στη ζωή και της εξάλειψης των αδυνάμων. Ο αδύναμος κρίκος της συντροφιάς είναι ο Λουίς, ευαίσθητος αλλά και σκεπτόμενος. Ο Λουίς απορρίπτει τον πολιτισμό που δημιούργησε ο άνθρωπος και προσβλέπει σε έναν άλλο τρόπο ζωής όπου θα έχουν θέση οι αδύναμοι, όπως ο φτωχός και ανάπηρος Χουάν που εργάζεται στα κτήματα του Χοσέ. Όλοι διαπιστώνουν τις αλλαγές του χρόνου πάνω τους, τις αλλάγές στον χαρακτήρα τους, τη σκληρότητα που αντικατέστησε τη συντροφικότητα του παρελθόντος. Ο Λουίς αναμένει ένα ολοκαύτωμα στις κοινωνίες που έχουν πλέον παρακμάσει, όπως ακριβώς συμβαίνει στο Σύμπαν όταν ένα αστέρι έχει χάσει το ενεργειακό του φορτίο.

Προφητική για την εξέλιξη της ιστορίας η φράση του Λουίς στην αρχή της ταινίας: “Ωραίος τόπος για σκότωμα”. Όποιος καταφέρει να δραπετεύσει, θα σωθεί. Και αυτός είναι ο Ενρίκε. Νέος, όμορφος, υγιής, με γεροδεμένο σώμα, ανυποψίαστος, ακόμα με καλά στοιχεία. Ένα ήθος διαφορετικό, μακριά από τις πληγές των υπολοίπων αλλά και επισφαλές επειδή ακριβώς είναι ακόμα ανυποψίαστος. Μήπως είναι το νέο πρόσωπο του φασισμού; Θέλει λίγη σκέψη. Σοφή η επιλογή του ασπρόμαυρου φιλμ που αποδίδει τέλεια τη δραματικότητα της ιστορίας, καθώς και η εστίαση στα πρόσωπα των ηρώων που αποδίδει τις σκέψεις τους. Δραματική, επίσης, και η σκηνή του κυνηγιού, με τους λαγούς να προσπαθούν χωρίς επιτυχία να διαφύγουν από τους εισβολείς προς την ειρηνική τους κοινότητα. Έξοχο!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s