«ΕΓΩ ΦΟΒΑΜΑΙ»


Σκέψεις της Angelica Κοσμίδου,μέλους της κινηματογραφφικής λέσχης των εργαζομένων της ΕΡΤ3 ,γύρω από την ταινία

egw fovamai 3¨Εγώ φοβάμαι¨. Ένα ακόμα φιλμ με τον Τζαν Μαρία Βολοντέ! Σ΄αυτό το φιλμ δεν υποδύεται τον Μεξικανό λούμπεν ληστή του ?Quien sabe?, επίσης του Νταμιάνι, ούτε τον επιχειρηματία Ενρίκο Ματτέϊ του Ρόζι, ούτε τον Μόρο του Φερράρα, αλλά ούτε και τον ντροπαλό, ακοινώνητο καθηγητή Λαουράνα του Πέτρι.  Υποδύεται έναν αστυνομικό που είναι το αντίθετο από τον αστυνομικό – υπεράνθρωπο του ¨Υπεράνω πάσης υποψίας¨ του Έλιο Πέτρι. Είμαστε χρονικά στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του ΄70 και ο αστυνομικός Γκρατζιάνο (Βολοντέ)δηλώνει και το αποδεικνύει με τις πράξεις του ότι φοβάται τις σφαίρες. Είναι παθητικός, ανασφαλής και προσπαθεί να μην μπλεχτεί. Αυτό βρίσκεται σε αντίθεση με τα αστυνομικά φιλμ που έγιναν μετά τον ¨Επιθεωρητή Κάλαχαν¨ (1971) με τον Κλιντ Ίστγουντ που παρουσίαζαν τους αστυνομικούς γενναίους και ατρόμητους. Αλλά απ΄ ό,τι φαίνεται δεν μπορεί κανείς ν΄αποφύγει αυτό που φοβάται και έτσι ο Γκρατζιάνο βρίσκεται χωρίς να το θέλει μπλεγμένος σε μια ιστορία με άγνωστες πτυχές από τις οποίες καταλαβαίνει ότι υπάρχει μία περίεργη σχέση των Μυστικών Υπηρεσιών με την τρομοκρατία. Αόριστες λέξεις που δεν έχουν πρόσωπο ή μάλλον έχουν πολλά πρόσωπα, κάποια από τα οποία ιδιαίτερα σημαντικά. Ο Γκρατζιάνο βρίσκεται αντιμέτωπος με πανίσχυρους εχθρούς που έχουν όλα τα μέσα στην διάθεσή τους προκειμένου να τον εξοντώσουν, ενώ αυτός είναι μόνος και προσπαθεί με τις περιορισμένες δυνατότητες που έχει να σώσει την ζωή του. Δηλαδή στην ουσία είναι ένας οποιοσδήποτε νομοταγής πολίτης που βρίσκεται την λάθος στιγμή στο λάθος μέρος.

Εδώ μπορούμε ν΄αναφέρουμε τον λόγο στον οποίο οφείλεται πιθανότατα η ¨μη δημοτικότητα¨ ή καλύτερα η εξαφάνιση αυτού του φιλμ. Υπάρχουν αρκετά φιλμ (κάποια πολύ καλά) που θίγουν τις σχέσεις οργανωμένου εγκλήματος και πολιτικής. Πρόκειται για ένα θέμα επώδυνο για  κάθε εξουσία, αλλά περιέργως ενώ αυτά τα φιλμ ¨κυκλοφορούν ελεύθερα¨ στη τηλεόραση ή σε DVD το ¨Εγώ φοβάμαι¨ απ΄ ό,τι φαίνεται θίγει ένα θέμα που ακόμα και μετά από χρόνια παραμένει ιδιαίτερα ευαίσθητο: αυτό της σχέσης Μυστικών Υπηρεσιών, δηλαδή Κράτους και τρομοκρατίας. Έτσι το συγκεκριμένο φιλμ πολύ απλά ή είναι πολύ δύσκολο να βρεθεί ή δεν βρίσκεται καθόλου.

Ένα άλλο στοιχείο αυτού του φιλμ πέρα από τα παραπάνω είναι ότι για πρώτη ίσως φορά στην ιταλική φιλμολογία εκείνης της εποχής οι αστυνομικοί φαίνονται να έχουν ταξική συνείδηση.

Δεν πρέπει όμως να ξεχνάμε ότι ένα φιλμ είναι μία συλλογική δουλειά. Η θεματολογία είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα, οι ερμηνείες των ηθοποιών από πολύ καλές έως εξαιρετικές, αλλά υπάρχουν επίσης ο σκηνοθέτης, ο μοντέρ, ο διευθυντής φωτογραφίας, η μουσική επένδυση.

Η σκηνοθεσία είναι ίσως το πιο σημαντικό στοιχείο ενός φιλμ. Ο Νταμιάνι είναι ξεχωριστός σκηνοθέτης. Ακόμα και σ΄ ένα παλιότερο φιλμ (ψυχολογικό – θρίλερ) La strega in amore (1966) φαίνεται ότι κατέχει καλά τη τέχνη του. Έτσι και στο ¨Εγώ φοβάμαι¨ ήδη από τα πρώτα λεπτά καταλαβαίνουμε την αξία του. Πρόκειται για τη σκηνή της επίθεσης και δολοφονίας ενός δικαστή από κάποιους ίσως εγκληματίες του κοινού ποινικού δικαίου ή ίσως τρομοκράτες: ο χρόνος διευρύνεται για να δώσει χώρο στο σασπένς με αποκορύφωμα το πλάνο της διπλής δολοφονίας (του δικαστή και του αστυνομικού συνοδείας).

Ο ρυθμός δεν πέφτει ούτε στιγμή και όσο προχωράει το έργο το μοντάζ είναι πιο συχνό. Η φωτογραφία προκαλεί την αίσθηση του μυστηρίου με αποτέλεσμα να μιλάμε για ένα έργο ¨σκοτεινό¨ και η μουσική ακούγεται ρυθμική χωρίς ίχνος ηρωισμού. Όλα συμβάλλουν με το τρόπο τους ώστε ο θεατής να μπει στην θέση του πρωταγωνιστή και να νιώσει απομονωμένος, μπλεγμένος σε καταστάσεις των οποίων τη σημασία καταλαβαίνει μονάχα λίγο κάθε φορά.

Αλλά βέβαια ο καθένας μπορεί να κρίνει από μόνος του την αξία αυτού του έργου και αν αυτό αναφέρεται σε φανταστικά ή πραγματικά γεγονότα.

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s