18Ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ (2)


(αναδημοσίευση από sto kokkino.gr και alterthess.gr)

Συγκλονιστικές ιστορίες

Του Στράτου Κερσανίδη

Με τρεις ταινίες οι οποίες καταδεικνύουν τον αγώνα του ανθρώπου απέναντι σε απάνθρωπες κι απρόσωπες εξουσίες θα συνεχίσουμε την περιήγησή μας στο 18 Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, το οποίο συνεχίστηκε χθες για δεύτερη μέρα.
«Ο φόβος των δεκατριών» (The fear of 13),του Ντέιβιντ Σίγκτον: Ο Νικ, κατηγορήθηκε για το βιασμό και το φόνο μιας γυναίκα και έμεινε 23 χρόνια στη φυλακή, περιμένοντας την εκτέλεσή του. Τώρα, στέκεται μπροστά στην κάμερα του βρετανού σκηνοθέτη, Ντέιβιντ Στίγκτον και αφηγείται τη ζωή του.

fear
Ένα από τα πιο συναρπαστικά ντοκιμαντέρ που έχω δει. Η ιστορία του Νικ είναι από μόνη της συγκλονιστική. Καταδικασμένος σε θάνατο, μέσα σε ένα κελί, περιμένει την εκτέλεσή του κι όλα αυτά μας τα λέει πρόσωπο με πρόσωπο. Όμως αυτό που επιτυγχάνει ο σκηνοθέτης είναι πέρα από κάθε φαντασία. Με έναν εντελώς αντισυμβατικό και τολμηρό τρόπο, ο μονόλογος του Νικ μετατρέπεται σε ένα αληθινό κινηματογραφικό διαμάντι. Η αφήγηση προχωρά και διανθίζεται από ήχους και εικόνες. Ο σκηνοθέτης διαμεσολαβεί και δημιουργεί μια ταινία τόσο στέρεα δομημένη που κάνει το θεατή κοινωνό ενός δράματος που διαθέτει ρυθμό, αγωνία ακόμη και ανατροπές. Γιατί μέσα από όλα όσα μαθαίνουμε ανατρέπονται τα πάντα, ο Σίνγκτον «σκαλίζει» και αποκαλύπτει τα όσα συμβαίνουν μέσα στην ψυχή του Νικ. Εντέλει, όχι μόνον τα πράγματα δεν είναι πάντα όπως φαίνονται αλλά ούτε κι αυτά που δεν είναι όπως φαίνονται, είναι όπως νομίζουμε. Συγκλονιστικό φιλμ, εμπνευσμένη σκηνοθετική ματιά, αριστούργημα.
«Το παιδί του Γκουαντάναμο – Η ιστορία του Ομάρ Καντρ» (Guantanamo’s child – The Omar Khadr story), του Πάτρικ Ριντ: Γεννήθηκε στον Καναδά. Σε μικρή ηλικία πήγε μαζί με τους αφγανούς γονείς του στο Αφγαναιστά, επειδή οι τελευταίοι ήθελαν να βοηθήσουν τους συμπατριώτες του. Εκεί. Το 2002, ο 15χρονος τότε, Ομάρ Καντρ, συνελήφθη από τους Αμερικανούς, ως τρομοκράτης. Μεταφέρθηκε στις φυλακές του Γκουαντάναμο.

guantanamos

Ήταν ο μοναδικός ανήλικος που έχει δικαστεί ποτέ για εγκλήματα πολέμου. Είναι ένοχος ή όχι; Ο ίδιος ο 28χρονος σήμερα Ομάρ, ζει στον Καναδά και αφηγείται την ιστορία του. Απάνθρωπες εικόνες των φυλακών του Γκουαντάναμο ζωντανεύουν μπροστά στα μάτια μας. Πως η μαζική υστερία η οποία υποδαυλίζεται από την εξουσία μπορεί να λειτουργήσει ως αφορμή για καταστολή και στέρηση της ελευθερίας; Η 11η Σεπτεμβρίου, οι τρομοκράτες, ο Μπους, ο πατριωτισμός, ο Μπιν Λάντεν και ύστερα η περιστολή των ελευθεριών, η μισαλλοδοξία, η ασφάλεια, τα βασανιστήρια, το Γκουαντάναμο. Μια ταινία που δυστυχώς, δε μοιάζει να έχει τέλος. Μπορεί ο Ομάρ να είναι πλέον ελεύθερος, αλλά η καταστολή, οι στρατιωτικές επεμβάσεις κι ο πόλεμος συνεχίζονται. Και το Γκουαντάναμο είναι ακόμη εκεί. Ο σκηνοθέτης το ξέρει και με εύσχημο τρόπο μας το θυμίζει αφυπνίζοντάς μας.
«Το φως πυκνώνει», της Λυδίας Κώνστα: Με αφορμή μια έκθεση καλλιτεχνών με θέμα τη γερμανική κατοχή στην Ελλάδα και τα εγκλήματα των ναζί, η Κώνστα δημιουργεί ένα ντοκιμαντέρ. Ανάμεσα τους κι ένας ηλικιωμένος γερμανός ο οποίος είχε υπηρετήσει ως στρατιώτης της Βέρμαχτ, στην Ελλάδα.

φως

Ο τελευταίος λειτουργεί ως καταλύτης ώστε να ιδωθεί το παρελθόν με ψυχραιμία, να προσεγγιστούν τα τραύματα και να κλείσουν οι πληγές. Βλέπουμε ανθρώπους από τα μαρτυρικά χωριά της Ελλάδας να θυμούνται τα γεγονότα. Βλέπουμε τους καλλιτέχνες να δημιουργούν. Βλέπουμε τον ηλικιωμένο γερμανό να σκαλίζει τις δικές του μνήμες. Βλέπουμε, θυμόμαστε και ερχόμαστε κοντά. Η σκηνοθέτιδα βρίσκεται μέσα στην καρδιά όλων αυτών. Συμμετέχει, η ταινία της προσπαθεί να καταδείξει τη δύναμη της τέχνης να επουλώσει τις πληγές. Ένα μάθημα ιστορίας, Δεν ξεχνάμε, συγχωρούμε αλλά και διεκδικούμε. Αυτό το τελευταίο ήταν ο μοναδικό που, κατά την άποψή μου, έλειψε, από την εύστοχη, κατά τα άλλα, και δυνατή σε συναισθήματα ταινία.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s