Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΤΖΙΑΝ ΜΑΡΙΑ ΒΟΛΟΝΤΕ, ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΗΣ ΤΗΣ ΥΠΟΘΕΣΗΣ ΜΟΡΟ ΚΑΙ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΦΙΓΟΥΡΑ ΤΟΥ ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΟΣ «ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΣΙΝΕΜΑ»


309655Ένας ηθοποιός που χάραξε την σύγχρονη ιστορία του κινηματογράφου στον ευρωπαϊκό χώρο, έσπασε τα εθνικά και ηπειρωτικά όρια και άνοιξε τη φήμη του σε ολάκερο το παγκόσμιο στερέωμα. Ένας ηθοποιός που δεν παρέμεινε απλά στα κινηματογραφικά δρώμενα, αλλά λειτούργησε και καθαρά πολιτικά.O Τζιάν Μαρία Βολοντέ έγινε γνωστός έξω από την Ιταλία και την Ευρώπη, πέραν του Ατλαντικού για τους μεγάλους του ρόλους στο αποκαλούμενο σπαγκέτι-γουέστερν στο οποίο μεσουράνησε με τα κλασικά αριστουργήματα του Σέρτζιο Λεόνε «Για μια χούφτα δολλάρια» και «Μονομαχία στο Ελ Πάσο». Παρ’ όλα αυτά η μεγάλη του καριέρα ήταν εκείνη στον ιταλικό νεορεαλισμό και γενικά στον πολιτικό και κοινωνικό κινηματογράφο στον οποίο και μεσουράνησε στις δεκαετίες 1960-1970.
Ο Τζιάν Μαρία Βολοντέ γεννήθηκε στο Μιλάνο το 1933 αλλά μεγάλωσε στη Ρώμη. Στην αρχή ξεκίνησε με την τηλεόραση αλλά και το θέατρο, στο οποίο ερμήνευσε Σαίξπηρ και Γκολντόνι και ύστερα ακολούθησε η μεγάλη του καριέρα στον κινηματογράφο. Το ντεμπούτο του έγινε το 1960 στο πολεμικό δράμα του Ντούλιο Κολέτι «Υπό δέκα σημαίες».
Aκολουθούν 4 χρόνια με διάφορες συμμετοχές σε ταινίες και έρχεται το 1965 στις μεγάλες εμφανίσεις του στις ταινίες του Σέρτζιο Λεόνε «Για μια χούφτα δολλάρια» και «Μονομαχία στο Ελ Πάσο». Μάλιστα, ο ίδιος θεωρούσε ότι η συμμετοχή του στις ταινίες αυτές δεν ήταν κάτι το …σοβαρό, κάτι που φυσικά ανατράπηκε άρδην από την παγκόσμια αποδοχή των ρόλων και της ερμηνείας του. Το 1966 έρχεται μια νέα μεγάλη συμμετοχή και ερμηνεία στο κλασικό γουέστερν του Νταμιάνο Νταμιάνι «Βίβα Μέξικο».
Οι ερμηνείες του με τον χαρακτηριστικό νευρωτικό του χαρακτήρα του έδωσαν παγκόσμια φήμη. Το πολύπλοκο ταλέντο του τον οδήγησε να ερμηνεύσει και κωμωδίες με μεγάλη επιτυχία. Αυτές ήταν τα έργα «Καβάλα στην τίγρη» του Λουίτζι Κομεντσίνι (1961) και «Οι γενναίοι του Μπρανκαλεόνε» του Μάριο Μονιτσέλι (1966). Παρ’ όλα αυτά ο χώρος και το είδος που μεγαλούργησε ήταν το δραματικό φιλμ. Ποιο να ξεχωρίσεις ;
• «Ληστές στο Μιλάνο” του Κάρλο Λιτσάνι (1968)
• «Η εργατική τάξη πάει στον παράδεισο» του Έλιο Πέτρι (1971). Ένα καθαρά πολιτικό ταξικό κοινωνικό δράμα, μαζί με την Μαριάντζελα Μελάτο, που πια καθορίζει και τη δράση του όχι μόνο στον κινηματογράφο αλλά και στην πολιτική.
• «Βιασμός στην πρώτη σελίδα» του Μάρκο Μπελόκιο (1972). Ένα εκπληκτικό δραματικό θρίλερ.
• «Ο ύποπτος» του Φραντσέσκο Μασέλι (1975). Ένα κλασικό αστυνομικό δράμα με την Ανί Ζιραρντό.
Ο θρίαμβος συνεχίζεται και το 1968 κερδίζει Ασημένια Κορδέλα στο αστυνομικό δράμα του Έλιο Πέτρι «Στον καθένα το δικό του», όπου πρωταγωνίστησε με την Ειρήνη Παππά.
Ο μεγάλος ηθοποιός κερδίζει μία ακόμα Ασημένια Κορδέλα στην ταινία «Υπεράνω πάσης υποψίας» (1971) του Έλιο Πέτρι με την Φλορίντα Μπόλκαν. Ταινία που βραβεύτηκε με Όσκαρ καλύτερης ξένης ταινίας. Για κάποιους θεωρείται η καλύτερή του ταινία.
Το 1971 έχει μεσολαβήσει μια ακόμα μεγάλη ταινία, ένα ιστορικό βιογραφικό δράμα του Τζουλιάνο Μοντάλντο «Σάκο και Βαντσέτι», την ιστορία των δυο γνωστών αναρχικών που δικάστηκαν για φόνο.
Το 1983 τον περιμένει μια ακόμα μεγάλη διάκριση. Κερδίζει το βραβείο καλύτερου αντρικού ρόλου στο Φεστιβάλ Καννών στο δράμα του Κλοντ Γκορετά «Ο θάνατος του Μάριο Ρίτσι».
To 1986 στο ιστορικό δράμα του Τζουζέπε Φεράρα «Eρυθρές Ταξιαρχίες: Υπόθεση Μόρο”, κερδίζει την Αργυρή Άρκτο Καλύτερης Ερμηνείας στο 37ο Φεστιβάλ Βερολίνου. Μια πραγματικά μεγάλη ταινία.
Το 1988 έρχεται μια ακόμα μεγάλη ερμηνεία που διακρίνεται στο Φεστιβάλ Καννών. Είναι ένας παρακμιακός φυσικός στην δραματική ταινία του Αντρέ Ντελβό «L’ oeuvre au noir».
To 1990 ψηφίστηκε ως ο καλύτερος Ευρωπαίος ηθοποιός στην ταινία του Τζιάνι Αμέλιο «Η πιο δίκαιη τιμωρία» και το 1991 στο Φεστιβάλ Βενετίας κερδίζει Χρυσό Λιοντάρι για την συνολική του καριέρα στον κινηματογράφο.
Στα πολιτικά δρώμενα ο Τζιάν Μαρία Βολοντέ ήταν γνωστός για τις επαναστατικές πολιτικές του πεποιθήσεις.
Έζησε μαζί με την Ιταλίδα ηθοποιό Κάρλα Γκραβίνα. Η σχέση τους ξεκίνησε όταν έπαιξαν μαζί «Ρωμαίο και Ιουλιέτα» το 1960. Από τη σχέση τους γεννήθηκε στις αρχές του 1960 η κόρη τους Τζιοβάνα. Από το 1977 μέχρι το θάνατό του έζησε με την ηθοποιό Αντζέλικα Ιπόλιτο.
Ο πρόωρος θάνατος τον βρήκε το 1994 από καρδιακή προσβολή στη Φλώρινα στα γυρίσματα της ταινίας του Θόδωρου Αγγελόπουλου «Το βλέμμα του Οδυσσέα». Ο ρόλος του στην ταινία αντικαταστάθηκε από τον Έρλαντ Γιόζεφσον. Σύμφωνα με δική του προσωπική επιθυμία τάφηκε σε ένα μικρό κοιμητήριο στο μικρό νησί της Σαρδηνίας Ιζόλα Ντελλα Μανταλένα.
Αυτός ήταν ο μεγάλος Τζιάν Μαρία Βολοντέ. Μια μεγάλη μορφή τέχνης και κοινωνικής παρουσίας στο χώρο του κινηματογράφου και του θεάτρου. Ένας ηθοποιός που χάραξε με φωτεινά γράμματα τη σφραγίδα του στο πάνθεο της υποκριτικής

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s