ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΣΤΟ 66ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΕΡΟΛΙΝΟΥ


O Τζιανφράνκο Ρόσι  με την Χρυσή Άρκτο και την και την πρόεδρο της επιτροπής Μέριλ Στρίπ

O Τζιανφράνκο Ρόσι με την Χρυσή Άρκτο και  την πρόεδρο της επιτροπής Μέριλ Στρίπ

Το προσφυγικό, με το «Fuoccoammare» του Τζιανφράνκο Ρόσι και η ένταση στα Βαλκάνια, με το «Θάνατος στο Σαράγεβο» του Ντάνις Τάνοβιτς σφράγισαν τις επιλογές μιας έντονα πολιτικής Berlinale.
Το Φεστιβάλ Βερολίνου ξεκίνησε δίνοντας έμφαση στην πολιτική κατάσταση της σημερινής Ευρώπης και στο προσφυγικό κι έτσι τελείωσε σήμερα με την Τελετή Λήξης και την απονομή των Βραβείων του. Σ’ ένα πρόγραμμα συνολικά μέτριο, η Μέριλ Στριπ και η Κριτική Επιτροπή της έκαναν μια δίκαιη, επίκαιρη, στιβαρή επιλογή στις ταινίες που βράβευσαν. «Μετά από αυτό το 10ήμερο, είμαστε ενθουσιασμένοι, γεμάτοι ενέργεια απ’ όλη τη σημαντική δουλειά που είδαμε, και την οποία ήταν προνόμιό μας να φέρουμε στην προσοχή του κόσμου. Μεταξύ μας δεν είχαμε διαφωνίες γιατί τα μεγάλα πνεύματα συναντιούνται.»
Κι έτσι η 66η Berlinale τίμησε με τη Χρυσή Αρκτο τον Τζιανφράνκο Ρόσι για το «Fuoccoammare», τον Ιταλό ντοκιμαντερίστα που πριν δυο χρόνια κέρδισε και τον Χρυσό Λέοντα στη Βενετία για το «Sacro Gra», αυτή τη φορά με ένα φιλμ που αποτυπώνει το πέρασμα χιλιάδων μεταναστών και προσφύγων από το μικροσκοπικό νησί της Λαμπεντούζα.

Χρυσή αρκτος

 Fuoccoammere

Και στον Ντάνις Τάνοβιτς (που πριν τρία χρόνια τιμήθηκε με το ίδιο ακριβώς βραβείο και με το Α’ Ανδρικού Ρόλου για το «Στιγμές στη Ζωή Ενός Ηρωα»), για το «Θάνατος στο Σαράγεβο», ένα εύστοχο, εντατικό φιλμ για τη σημερινή κατάσταση στη Βοζνία-Ερζεγοβίνη και στα Βαλκάνια. Πολυσυλλεκτικά τα βραβεία, με έντονη γυναικεία παρουσία, αποδείχτηκαν πιο δυναμικά από… το ίδιο το πρόγραμμα του Φεστιβάλ. Διαβάστε ολόκληρη τη λίστα και αποσπάσματα από τους λόγους των βραβευμένων παρακάτω.
Αναλυτικά τα βραβεία του 66ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου:
Χρυσή Αρκτος: «Fuoccoammare» του Τζιανφράνκο Ρόσι
Το βραβείο απένειμαν μαζί ο Πρόεδρος της Berlinale Ντίτερ Κόσλικ κι η Μέριλ Στριπ (η οποία μάζεψε από το πόντιουμ και τα χαρτάκια που άφησε εκεί η επιτροπή της), χαρακτήρισε την ταινία ως μια πολιτική δήλωση και μαζί μια αγνή καλλιτεχνική έκφραση, ταυτόσημη με ό,τι είναι η Berlinale αυτή τη στιγμή, μια αφήγηση που μας κάνει να σκεφτούμε τι μπορεί να κάνει το ντοκιμαντέρ, να τραβήξει την προσοχή μας, να προκαλέσει τη δράση μας, μια μορφή επείγουσας, ευφάνταστης τέχνη. Πριν πάρει το μικρόφωνο, ο Τζιανφράνκο Ρόσι ευχαρίστησε από κοντά, ένα-ένα τα μέλη της επιτροπής. Ο Ρόσι κάλεσε στη σκηνή μαζί του όλα τα πρόσωπα που γέμισαν η βοήθησαν την ταινία του, με χαρακτηριστική ιταλική πληθωρικότητα, σε μια συγκινητική στιγμή συντροφικότητας. Ευχαρίστησε το Φεστιβάλ για το θάρρος να βάλει ένα ντοκιμαντέρ στο Διαγωνιστικό, η σκέψη του όμως, όπως είπε, είναι στους ανθρώπους που δεν έφτασαν ποτέ στην ακτή της Λαμπεντούζα. Αλλά και στους κατοίκους της Λαμπεντούζα που πάντα κρατούν την καρδιά τους ανοιχτή σ’ όσους φτάσουν εκεί γιατί, όπως του είπαν οι ίδιοι, οι κάτοικοι του νησιού είναι ψαράδες και καλοδέχονται ό,τι κι αν έρθει από τη θάλασσα. Πρώτη φορά η Ευρώπη σχεδιάζει κάποια πολιτική για το προσφυγικό, τα σύνορα δε με καθησυχάζουν, πόσω μάλλον τα πνευματικά σύνορα, είναι ανεπίτρεπτο να αφήνουν να πνίγονται άνθρωποι που προσπαθούν να ξεφύγουν από τραγωδίες. Και, τελειώνοντας, έστειλε αγάπη και φιλιά στην κόρη του, την οποία τον τελευταίο ενάμιση χρόνο είδε μόνο δυο-τρεις φορές αλλά τώρα υπόσχεται να τη βλέπει συνέχεια.
Αργυρή Αρκτος – Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής: «Θάνατος στο Σαράγεβο» του Ντάνις Τάνοβιτς
Μια διαπεραστική ματιά σε μια σύγκρουση που μοιάζει να μην έχει τέλος χαρακτήρισε την ταινία η επιτροπή. Ο Βόσνιος Ντάνις Τάνοβιτς ευχαρίστησε τους παραγωγούς του για την υπομονή τους, τον Μπερνάρ Ανρί-Λεβί στο έργο του οποίου βάσισε την ταινία του, είπε ότι είναι τιμή του να βραβεύεται στο Βερολίνο κι έστειλε χαιρετισμό στη γλώσσα του στη μητέρα του κι ένα γαλλικό mon amour στη γυναίκα του.
Αργυρή Αρκτος Alfred Bauer Κινηματογραφικής Πρωτοπορίας: «A Lullaby to the Sorrowful Mystery» του Λαβ Ντίαζ
Σε μια ταινία που, όπως είπε η επιτροπή, είναι ένα έπος, χρειάζεται υπονομή και μάς μαθαίνει κάτι για τον εαυτό μας. Ο Φιλιππινέζος δημιουργός ευχαρίστησε το Φεστιβάλ που ρίσκαρε να προβάλλει την 8ωρη ταινία του. Αφιέρωσε σε όλους τους δημιουργούς που εξακολουθούν να πιστεύουν ότι το σινεμά μπορεί να αλλάξει τον κόσμο.
Καλύτερη Σκηνοθεσία: Μία Χάνσεν-Λοβ, «L’ Avenir»
Η Γαλλίδα Μία Χάνσεν-Λοβ ευχαρίστησε τον Ντίτερ Κόσλικ, την Επιτροπή, τη Μέριλ Στριπ λέγοντας ότι ποτέ δε φανταζόταν πως θα στεκόταν λίγα βήματα μακριά της, τους παραγωγούς της και, κυρίως, την Ιζαμπέλ Ιπέρ που την εμπιστεύτηκε και μετέδοσε στην ταινία την εξυπνάδα και το χιούμορ της. Είναι μια ταινία για την ελευθερία και την πολυπλοκότητά της.
Καλύτερη Ηθοποιός: Τρίνε Ντίρχολμ, «Commune»
Το βραβείο απένειμε η Μέριλ Στριπ, σε «μια ηθοποιό που έδωσε μια ερμηνεία τόσο ρέουσα που μοιάζει να μην την κατασκεύασε, αλλά να την ανακάλυψε στη οθόνη μαζί μας.» Η Μέριλ Στριπ υποκλίθηκε μπροστά στην Τρίνε Ντίρχολμ. Η υπέροχη Δανέζα ηθοποιός ήταν κατασυγκινημένη, Τόμας είσαι τόσο θαυμάσιος σκηνοθέτης και υπέροχος άνθρωπος, θέλω να μοιραστώ αυτό το βραβείο με το «κοινόβιό μας» αυτής της ταινίας.
Καλύτερος Ηθοποιός: Ματζ Μαστούρα, «Hedi» του Μοχάμεντ Μπεν Ατία
Αυτό που μου συμβαίνει είναι ένα όνειρο, δήλωσε συγκινημένος ο Τυνήσιος ηθοποιός που παρέλαβε το βραβείο του από τον Κλάιβ Οουεν. Ευχαρίστησε τον σκηνοθέτη του, όλους τους συντελεστές της ταινίας και τους υπέροχους ηθοποιούς που δούλεψαν μαζί του. Και πριν κατέβει από τη σκηνή, ως έξυπνος άνθρωπος, έτρεξε και αγκάλιασε ζεστά τη Μέριλ Στριπ, διασκεδάζοντας τα άλλα μέλη της επιτροπής.
Βραβείο Σεναρίου: Τόμας Βασιλέφσκι, για το «United States of Love»
Ο Πολωνός Βασιλέφσκι παρέλαβε το βραβείο του και δήλωσε, μένω άφωνος, αν μπορούσα κάτι να γράψω θα το έγραφα. Ευχαρίστησε το Φεστιβάλ και την Επιτροπή που πρόσεξε την ταινία, όλους τους συνεργάτες του: «γράφω για να σκηνοθετώ,» είπε, «άρα τώρα πρέπει να γράψω ξανά.»
Βραβείο Καλλιτεχνικού Επιτεύγματος: Στον διευθυντή φωτογραφίας Μαρκ Λι Πινγκ Μπινγκ για το «Crosscurrent» του Γιανγκ Τσάο
Η επιτροπή το επέλεξε για τη μαγευτική φωτογραφία του, τραβηγμένη σε επιβλητικό φυσικό τοπίο. Ο Πινγκ Μπινγκ εξέφρασε τη χαρά του που, μετά απο 30 χρόνια δουλειάς πήρε την πρώτη του Αρκτο. Αφιέρωσε το βραβείο στον σκηνοθέτη του και στη γυναίκα του.
Βραβειο Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη: Μοχάμεντ Μπεν Ατία για το «Hedi»
Το βραβείο απένειμαν οι Ούρσουλα Μάγιερ, Μισέλ Φράνκο, Ενρίκο Λοβέρσο. Ο Τυνήσιος Μοχάμεντ Μπεν Ατία ευχαρίστησε την παραγωγό του που τον στήριξε από την αρχή, τον πρωταγωνιστή του «που έπρεπε να είναι ο Χέντι από την αρχή», όλους τους συνεργάτες του. Η παραγωγός Ντόρα Μπουσούσα ευχαρίστησε εκ μέρους του Τυνήσιου, του Αραβικού και του Αφρικανικού σινεμά κι ευχαρίστησε τον Κινηματογράφο που εξανθρωπίζει έναν όλο και πιο σκληρό κόσμο.
Χρυσή Αρκτος Καλύτερης Μικρού Μήκους Ταινίας: «Balada de um Batráquio», Λεονόρ Τέλες / Αργυρή Αρκτος Καλύτερης Μικρού Μήκους Ταινίας: «A Man Returned», Μαχντί Φλάιφελ .

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s