ΣΗΜΕΡΑ ΑΠΟΝΕΜΟΝΤΑΙ ΤΑ 69Α BAFTA


(αναδημοσίευση από την «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ»,14/2/2016)

Η γέφυρα των κατασκόπων

Η γέφυρα των κατασκόπων

ΜΟΝΟΜΑΧΙΑ … ΔΥΟ ΑΜΕΡΙΚΑΝΩΝ!
του Αλέξη Ν. Δερμεντζόγλου
dermetzo@otenet.gr

Σήμερα, λοιπόν, γίνεται η απονομή των 69ων κορυφαίων βρετανικών κινηματογραφικών βραβείων BAFTA (ένα είδος Όσκαρ) στη βασιλική Όπερα στο Κόβεν Γκάρντεν του Λονδίνου, που θα πυροδοτήσει και το τελικό έναυσμα για την τελετή των 88ων Όσκαρ δύο ακριβώς εβδομάδες μετά.Είναι τώρα χρήσιμο , πέρα από προγνωστικά, να κάνουμε τις συγκρίσεις μας με τις προτάσεις για Όσκαρ. Η Βρετανική Ακαδημία εμφανίζεται σαφώς διαφοροποιημένη από την αμερικανική και μάλιστα, ως κάτι παράδοξο, δείχνει πιο φιλελεύθερη, προοδευτική και ανεκτική στο διαφορετικό. Υπάρχει πάντως μια σαφής ομοιότητα. Τόσο στις προτάσεις για Όσκαρ όσο και στα BAFTA εξορίζεται ο Κουέντιν Ταραντίνο (Οι Μισητοί 8). Τρεις προτάσεις από τους Αμερικανούς, τρεις από τους Βρετανούς αλλά ήσσονος σημασίας. Όλα δείχνουν πως η τρομερή βία του φιλμ ενόχλησε ιδιαίτερα. Ίσως κάποιοι δεν ένιωσαν και άλλους δεν τους συνέφερε να καταλάβουν πως το σαλούν, όπου διεξάγεται η φιλμική μυθοπλασία, δεν είναι παρά το θέατρο της αμερικανικής Ιστορίας που είναι βουτηγμένη στο αίμα Ινδιάνων, επικηρυγμένων και αδελφών (εμφύλιος).

Brooklyn

Brooklyn

ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ ΤΟ “BROOKLYN»
Κάπως συγκρατημένη δείχνει η βρετανική Ακαδημία με τον Αλεχάντρο Ιναρίτου και την Επιστροφή του. Της προσφέρει μόνον 8 υποψηφιότητες και όχι τις 12 της αμερικανικής, μια σημαντική απώλεια. Επίσης παρατηρούμε πως οι Βρετανοί είναι επιφυλακτικοί με το Spotlight του Τομ Μακάρθι, βασισμένο σε πραγματικά γεγονότα μιας συνταραχτικής, πραγματικής ιστορίας παιδοφιλίας στους κόλπους της καθολικής εκκλησίας. Ενώ οι Αμερικανοί του προσφέρουν τις 6 κορυφαίες υποψηφιότητες, οι Βρετανοί το στέλνουν σε τρεις κατηγορίες με πιο σημαντική εκείνη της καλύτερης ταινίας.
Μου κάνει εντύπωση πως οι Βρετανοί αγνοούν τελείως το υπέροχο και συγκλονιστικό Δωμάτιο, που το τιμάει με σημαντικές προτάσεις η αμερικανική Ακαδημία. Φαίνεται παράδοξο πώς και γιατί δεν τους άγγιξε. Κάνουν μεγάλο λάθος.
Φυσικά οι Βρετανοί στηρίζουν μα πάθος δικές τους παραγωγές. Έτσι, το απαράδεκτο για τον γράφοντα τηλεοπτικής αισθητικής Brooklyn με τρεις οσκαρικές προτάσεις πάει, παρακαλώ, για 6.

Carol

Carol

ΔΥΟ ΜΕΓΑΛΑ ΦΑΒΟΡΙ
Και τώρα περνάμε στις μεγάλες διαφοροποιήσεις. Όπως είναι γνωστό, στις προτάσεις για Όσκαρ παίρνουν από έξι η Γέφυρα των κατασκόπων του Στίβεν Σπίλμπεργκ και η Carol του Τοντ Χέινς. Στη δεύτερη ταινία λείπουν οι υποψηφιότητες για καλύτερη ταινία και σκηνοθεσία, ενώ στην πρώτη δεν μπαίνει ο Σπίλμπεργκ. Αντίθετα, η βρετανική Ακαδημία αποδεικνύεται βασιλικότερη του βασιλέως. Δίνει από εννέα από τις πλέον κορυφαίες υποψηφιότητες για κάθε φιλμ κι έτσι τα καθιστά αυτόματα φαβορί. Καλύτερη ταινία, σκηνοθεσία, σενάριο, ρόλοι κτλ.είναι πολύ σημαντικά για ένα φιλμ. Η Carol δείχνει να είναι εκτός κλίματος της αμερικανικής Ακαδημίας. Ίσως τα μέλη της υπολογίζουν πως ένα τολμηρότατο φιλμ (Spotlight) φτάνει. Όχι, λοιπόν, στην παιδοφιλία, όχι όμως και στην ομοφυλοφιλία. Έτσι οι Βρετανοί είναι πολύ πιο άνετοι παρά το ότι θεωρούνται γενικά συντηρητικοί. Όλα, λοιπόν, δείχνουν προς Σπίλμπεργκ- Χέινς.

ΕΝΑ ΕΞΟΧΟ «…ΚΟΡΙΤΣΙ»
Ωστόσο, οι κριτικοί κινηματογράφου του Λονδίνου ψηφίζουν ως καλύτερη ταινία του 2015 το Mad Max: Ο δρόμος της οργής και δεν δείχνουν να συμφωνούν με την ετυμηγορία της Ακαδημίας τους, που απέκλεισε τη δημιουργία του Μίλερ από τις κορυφαίες υποψηφιότητες. Κατά τα άλλα, υπάρχει μια σχεδόν σύμφωνη γνώμη Αμερικανών και Βρετανών ειδικών για το Μεγάλο σορτάρισμα του Άνταμ Μακ Κέι. Μετά από τις σπουδαίες υποψηφιότητες για Όσκαρ διεκδικεί τώρα μεγάλα BAFTA (ταινία, σκηνοθεσία, β’ ρόλο). Είναι φανερό πως τα παρασκήνια της οικονομικής κρίσης του 2008 ενδιαφέρουν και τις ΗΠΑ και τη Μεγάλη Βρετανία.
Τώρα οι Βρετανοί δείχνουν γενναιόδωροι – και με το δίκιο τους- σε μια εξαιρετική, δική τους ταινία, το Κορίτσι από τη Δανία του οσκαρικού Τομ Χούπερ. Το φιλμ πήρε τέσσερις «μικρές» προτάσεις από την Αμερικανική Ακαδημία.

Το κορίτσι από την Δανία

Το κορίτσι από την Δανία

ΤΙΜΗ ΣΤΟΝ ΡΙΝΤΛΕΪ ΣΚΟΤ
Ωστόσο, στα BAFTA γνωρίζει μια απλοχεριά. Είναι πέντε οι προτάσεις μεταξύ των οποίων για ξεχωριστή, βρετανική ταινία. Ο Χούπερ, με στιλ αξιοπρέπεια και φινέτσα, αφηγείται την πραγματική ιστορία ενός παντρεμένου Δανού ζωγράφου, που τη δεκαετία του `30 έκαμε εγχείρηση αλλαγής φύλου. Φωτογραφία, ατμόσφαιρα εποχής, σπουδαίοι ρόλοι και ιδίως από το φιλμ αναδεικνύεται ένα εσωτερικό, υπαρξιακό δράμα στα όρια της σχιζοφρένειας. Όλα αυτά δίνονται λιτά, αποδραματοποιημένα και με στιλ.
Κατά τα άλλα, οι Βρετανοί –και καλά κάνουν- βάζουν ένα δικό τους άνθρωπο υποψήφιο για BAFTA σκηνοθεσίας. Είναι ο Ρίντλεϊ Σκοτ, πάντα αξιοπρεπής με τη Διάσωση που συνολικά διαθέτει έξι προτάσεις.
Και πάλι μια βρετανική ταινία, το Ex Machina (Από μηχανή) προωθείται με πέντε προτάσεις μεταξύ των οποίων εκείνη της ξεχωριστής, βρετανικής ταινίας με την Αλίσια Βικαντέρ να παίρνει δεύτερη πρόταση πέρα από το Κορίτσι από τη Δανία.
Σήμερα, λοιπόν, θα γνωρίζουμε αν οι Βρετανοί θα ψηφίσουν βρετανικά ή αμερικανικά. Αξίζει να παρατηρήσουμε το δίλημμα.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s