ΝΟΣΤΑΛΓΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΤΗΣ ΕΡΤ-3


buen1«NADA» του Κλοντ Σαμπρόλ

από τον Γιάννη Ν. Γκακίδη

Υπάρχει έκφανση της εξουσίας που δεν ασκεί βία; Από όσο ιστορικά μπορώ να γνωρίζω, η απάντηση είναι όχι. Γιατί λοιπόν εκφράζεται με βία η εξουσία; Για να διατηρήσει την καθεστηκυία τάξη, το στάτους κβο. Κοντολογίς για να διατηρήσει την εξουσία της. Πως αντιδρούν αυτοί που διαφωνούν με την υπάρχουσα τάξη των πραγμάτων. Στη Δημοκρατία, αυτήν την αντιπροσωπευτική, αλλάζοντας του διαχειριστές της εξουσίας, ανά τέσσερα χρόνια. Υπάρχει και η άλλη αντίληψη, «βία στη βία της εξουσίας», όπως και η Χριστιανική «στο ράπισμα της μιας παρειάς, στρέφω την άλλη». Η ιστορία μας δείχνει πως στην χριστιανική εκδοχή, επιβεβαιώνεται η αδηφαγία και η απληστία της εξουσίας. Πάμε τώρα στην μετεξέλιξη της Ιουδαϊκής προσέγγισης «οφθαλμόν αντί οφθαλμού», ήτοι «βία στη βία». Στην ταινία του Σαμπρόλ, βλέπουμε την εκδοχή αυτής της θεώρησης. Μια ομάδα αριστερών επαναστατών, αν προτιμάτε τον όρο «τρομοκράτης», δε θα σας χαλάσω το χατίρι. Θα κάνω και γω ότι κι ο Σαμπρόλ, περίπου ίσες αποστάσεις από εξουσία και επαναστάτες. «Και οι δύο είναι τα σαγόνια της ίδιας ηλίθιας παγίδας». Παγιδευμένοι λοιπόν, και οι μεν και οι δε. Το ομολογεί εξάλλου ο επικεφαλής της ομάδας Nada, «είναι μια παγίδα για τους επαναστάτες και σ΄ αυτήν έπεσα και γω» ομολογεί με ετεροχρονισμένη περίσκεψη, ο Ντίαζ.darey21Για το στόρι, δύο γραμμές. Μια ομάδα επαναστατών απαγάγει τον αμερικανό πρέσβη στο Παρίσι, ενώ βρίσκεται σε μπουρδέλο πολυτελείας. Στην επιχείρηση που, είχε σχεδιαστεί με λεπτομέρεια, υπάρχει εμπλοκή με συνέπεια τον τραυματισμό και τον φόνο, αντίστοιχα δύο αστυνομικών. Η αστυνομία με εντολή του αρμόδιου υπουργού διεξάγει έρευνες και ανθρωποκυνηγητό. Στη διάθεσή της αστυνομίας, το κινηματογραφικό υλικό όλης της επιχείρησης που τράβηξε περιχαρής ένας γείτονας της περιοχής. Η αστυνομία και κατ’ επέκταση η κυβέρνηση ενδιαφέρεται για τη σύλληψη της συμμορίας περισσότερο και λιγότερο για της ζωή του πρέσβη. Η κατάληξη είναι κατά τα εγνωσμένα αδιέξοδη για τους επαναστάτες ή τρομοκράτες.epaulardΟ Σαμπρόλ προσπαθεί να κρατήσει αποστάσεις τόσο από τους ασκούντες εξουσίας, όσο και από τους επαναστάτες. Και σίγουρα από την ιστορική εμπειρία, οι μεμονωμένες ενέργειες βίας ή άλλως τρομοκρατικές, κόντρα στην επίσημη εξουσία, δεν έχουν οδηγήσει σε κάποιο μετρήσιμο θετικό αποτέλεσμα, για τους εξουσιαζόμενους, αλλά ούτε έχουν τρομοκρατήσει τους κρατούντες. Η εξουσία εδώ είναι κάπως απρόσωπη, καθότι δε δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα στους χαρακτήρες που την εκφράζουν αστυνομικοί και πολιτικοί. Αντίθετα στην ομάδα των επαναστατών, φαίνεται η διαφωνία διαμέσου των χαρακτήρων από την πρώτη στιγμή. Ο ένας διαφωνεί και αποσύρεται. Ο άλλος εκτελεί σχεδόν μηχανικά, χωρίς να πιστεύει στην επανάσταση. Ενώ στο τέλος και ο αρχηγός και πιο επαναστατικός, ομολογεί την αποτυχία του εγχειρήματος. Ο Σαμπρόλ εκτός των άλλων έχει μια σημειολογία σατιρικής διάθεσης, όπως τον φόνο του αστυνομικού με τη σφεντόνα, ενώ πιθανότατα ειρωνική φαίνεται και η σκηνή της σεξουαλικής αδυναμίας του επιχειρησιακού αρχηγού με την εμπειρία του μεσήλικα. Αναμφισβήτητα η άσκηση της βίας από μέρους της αστυνομίας γίνεται χωρίς καμία αναστολή, ενώ κάπως διαφοροποιημένα προβάλλεται με τους όποιους μικροενδοιασμούς από τη πλευρά της ομάδας της Nada. Η ταινία είναι προφανώς ορμώμενη από την περιρρέουσα ατμόσφαιρα της εποχής. Λίγα χρόνια μετά τον πόλεμο του Βιετνάμ, τον γαλλικό Μάη του 68, με τα αντάρτικα πόλης δε έξαρση σε Ιταλία, Γερμανία και λιγότερο σε Γαλλία, ο Σαμπρόλ δίνει τον δικό του προβληματισμό πάνω στην κόντρα πολιτικής εξουσίας και αμφισβητιών της καθεστηκυίας τάξης. Χρησιμοποιεί ως εργαλείο μια ιστορία αστυνομικού χαρακτήρα,( βασισμένη στη νουβέλα του Χαν-Πατρίκ Μανσέτ), η ταινία βλέπετε και ως τέτοια, ενώ στο φόντο είναι σαφής η χροιά και το εντύπωμα του φιλμ νουάρ. Όπως και να έχει αφήνεται μια αίσθηση μνημόσυνου στον Γαλλικό Μάη, με τα αδιέξοδα της μετέπειτα εποχής να είναι σαφή. Με την πολύ καλή ερμηνευτική συνδρομή των Φάμπιο Τέστι, Μαριάντζελα Μελάτο, Μορίς Γκαρέλ (εξαιρετική φυσιογνωμία), Μισέλ Ντουσασί, Μισέλ Ομόντ, Λου Καστέλ.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s