ΑΝ ΚΑΙ ΑΓΙΟΣ ΒΑΛΕΝΤΙΝΟΣ ΤΟ ΣΙΝΕΜΑ ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΙΣΙOΔΟΞΟ


Ο ΕΡΩΤΑΣ ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΩΝ ΟΣΚΑΡ!

γράφει ο Αλέξης Ν. Δερμεντζόγλου
dermetzo@otenet.gr

«Lonely are the brave»(1)

915e85f7b6f89d07de80c48d1bd63d0f_LΑν και η σημερινή ημέρα είναι αφιερωμένη σ’ έναν ύμνο στον έρωτα, σημασία έχει να παρατηρήσουμε τι συμβαίνει την πραγματικότητα στο θέατρο της ζωής. Κι αν ακόμα θεωρήσουμε πως το σινεμά είναι μια σαφής αντανάκλαση των γεγονότων όπως μας συμβαίνουν, δεν έχουμε παρά να παρατηρήσουμε τα φετινά οσκαρικά φιλμ, για να καταλάβουμε καλά πως άλλα υποστηρίζει η γιορτή της εμπορικότητας (Άγιος Βαλεντίνος) κι άλλα εξελίσσονται στο καθημερινό.Τα συμπεράσματα δεν είναι καθόλου ευχάριστα και δείχνουν τον έρωτα, ιδίως από τη μεριά της γυναίκας, καθηλωμένο. Υπάρχει μια γενικότερη απογοήτευση με τους ανθρώπους να διψούν για κάτι εναλλακτικό. Μπορεί, λοιπόν, να υπάρχει και μια άλλη πρόταση πέρα από όρους, όρια και συμβάσεις. Κλασικό παράδειγμα παραμένει η Carol του Τοντ Χέινς. Μια παντρεμένη και με παιδί γυναίκα (Κέιτ Μπλάνσετ) είναι απογοητευμένη από τη συμπεριφορά του συζύγου της. Ερωτεύεται μια νεαρή κοπέλα (Ρούνι Μάρα) που δεν την καλύπτει ο ανώριμος φίλος της.

Joy

Joy

ΚΥΝΗΓΩΝΤΑΣ ΤΟ «ΟΝΕΙΡΟ»
Η σχέση τους θα εξελιχθεί σ’ έναν καθολικά παθιασμένο έρωτα. Αν περάσουμε στην Joy του Ντέιβιντ Ο’ Ράσελ, θα παρατηρήσουμε πως η βασική ηρωίδα είναι μια νοικοκυρά (Τζένιφερ Λόρενς) με παιδιά, χωρισμένη για δύο χρόνια από το σύζυγό της που όμως εξακολουθεί και διαμένει στο ίδιο σπίτι. Καμιά ερωτική σχέση δεν εξελίσσεται στο φιλμ και η γυναίκα εφορμά στο κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και γίνεται πλούσια και διάσημη.
Εξαιρετική σκιαγραφία του τι συμβαίνει με τον έρωτα έχουμε στο Steve Jobs του Ντάνι Μπόιλ. Ο γνωστός ήρωας έχει παιδί χωρίς γάμο, οι σχέσεις του με τη σύντροφό του και την κόρη του είναι πολύ κακές. Από την άλλη μεριά, παρατηρούμε τη γραμματέα του (εκπληκτική η Κέιτ Γουίνσλετ) αφοσιωμένη σ’ αυτόν, σαφώς ερωτευμένη χωρίς όμως κανένα ίχνος ουσιαστικής επαφής. Η βοηθός καταλήγει σε μια νευρωτική ακόλουθο του Τζομπς.

ΣΤΟΝ ΠΥΡΕΤΟ ΤΟΥ ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟΥ
Προχωρώντας τώρα σε άλλα φιλμ, θα παρατηρήσουμε χαρακτηριστικά συμπτώματα του έρωτα και των σχέσεων σε αποκλεισμό. Στο Spotlight η ηρωίδα (Ρέιτσελ Μακ Άνταμς) είναι εκπληκτική στο ρόλο μιας δημοσιογράφου που τρέχει από το πρωί ως το βράδυ στα ίχνη ενός σκανδάλου παιδοφιλίας στη Βοστόνη. Μόλις και προλαβαίνει να συναντήσει πότε πότε το σύντροφό της για κανένα γεύμα. Εκ των πραγμάτων η σχέση τους είναι γεμάτη ένταση και περιοδικότητα.
Κάτι ανάλογο συμβαίνει με τους ήρωες της ταινίας Το μεγάλο σορτάρισμα. Ο άντρας (Στιβ Κάρελ) είναι πολυάσχολος τραπεζίτης και σπάνια βρίσκεται σε επικοινωνία με τη σύζυγό του (Μαρίζα Τομέι).

Spotligt

Spotlight

LONELY ARE THE BRAVE
Στο Τράμπο ο διάσημος ήρωας γράφει πυρετωδώς σενάρια με ψευδώνυμο- επειδή είναι στη «μαύρη» λίστα του Μακάρθι-, για να συντηρήσει την οικογένειά του. Γίνεται βίαιος, παράξενος, παράλογος. Έτσι πικραίνει την οικογένειά του και τη σύζυγό του (Ντάιαν Λέιν). Η απούσα κοινή ζωή είναι φανερή.
Συζυγικός προβληματισμός στις σχέσεις και την επικοινωνία σε άλλη μια ταινία που, όπως και ο Τράμπο, βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα. Στη Γέφυρα των κατασκόπων του Σπίλμπεργκ ο Τομ Χανκς υποδύεται το δικηγόρο που του αναθέτουν να υπερασπιστεί ένα Ρώσο κατάσκοπο που συνελήφθη στην Αμερική. Ο ανώνυμος κόσμος ενοχλεί την οικογένεια, επειδή ο σύζυγος υπερασπίζεται έναν προδότη. Αργότερα, όταν ο δικηγόρος φεύγει στο ανατολικό Βερολίνο για μυστική αποστολή της κυβέρνησης , η σύζυγος στενοχωριέται, προβληματίζεται και υποψιάζεται, με τη σχέση τους να έχει ψυχρανθεί μέχρι την επανόρθωση.

ΜΙΑ ΤΡΑΓΙΚΗ ΑΝΤΙΦΑΣΗ
Η πιο συγκλονιστική ίσως περίπτωση εκτροπής του έρωτα καθορίζεται στο Κορίτσι από τη Δανία του Τομ Χούπερ. Η σύζυγος (Αλίσια Βικάντερ) είναι πολύ ερωτευμένη με το σύζυγό της (Έντι Ρεντμάινε). Ζωγράφοι και οι δύο τους, αυτή θα κάνει το λάθος να τον αξιοποιήσει ως μοντέλο ντύνοντάς τον γυναικεία. Έτσι, θα ξυπνήσει η πραγματική του φύση σ’ ένα φυλετικό διαχωρισμό. Η σύζυγος βρίσκεται σε απόγνωση, ο άντρας επιθυμεί να είναι θηλυκό. Η σχέση τους μετατρέπεται σε παράξενη φιλία γεμάτη στοργή. Όλα αυτά βασίζονται σε πραγματικά γεγονότα, αναδεικνύοντας ένα ψυχόδραμα, μια αγωνιακή, υπαρξιακή αναζήτηση με την κατάργηση του έρωτα.

Το κορίτσι απο την Δανία

Το κορίτσι απο την Δανία

Το δικό της δράμα ζει και η πρωταγωνίστρια (Έμιλι Μπλαντ) της ταινίας του Ντένις Βιλνέβ Sicario ο εκτελεστής. Συνυπάρχει μαζί με άνδρες, είναι σκληρά εκπαιδευμένη και καταδιώκει εμπόρους κοκαΐνης. Όσο για τη θηλυκότητα και την σεξουαλικότητά της έχουν ακυρωθεί. Στέκεται ως φίλος δίπλα της ένας μαύρος από την ομάδα. Όταν αποφασίσει να κάνει μια περιστασιακή σχέση, πέφτει πάνω σ’ έναν τύπο που θέλει να τον δολοφονήσει.

Sicario: Ο εκτελεστής

Sicario o εκτελεστής

ΟΛΕΣ ΓΙΑ ΣΚΟΤΩΜΑ
Αυτή είναι η τραγική κατάληξη του έρωτα τον 21ο αιώνα με μια Μπλαντ εκπληκτική στο να αποδίδει το «μαράζωμα» της γυναίκας. Τραγικές φιγούρες οι τρεις γυναίκες στους Μισητούς 8 του Κουέντιν Ταραντίνο με εκπληκτική στο ρόλο της την Τζένιφερ Τζέισον Λι που υποδύεται μια εγκληματία με πολλές διασυνδέσεις. Και αυτή και οι άλλες δύο θα σκοτωθούν με σκληρό τρόπο. Καμιά θηλυκότητα, κανένας ερωτισμός δεν αναδύεται, με το πιστόλι να έχει υποκαταστήσει πλήρως το φαλλό.
Ιδιόρρυθμη η απεικόνιση της γυναικείας σεξουαλικότητας στο Mad Max: Ο δρόμος της οργής του Τζορτζ Μίλερ. Υπάρχουν γυναίκες που δεν τις πειράζουν, είναι μόνον για να κάνουν παιδιά. Όσο για τη βασική ηρωίδα (αγνώριστη η Σαρλίζ Θερόν) έχει μετατραπεί σ’ ένα αιλουροειδές πέρα από το γυναικείο φύλο.
Στην Επιστροφή του Αλεχάντρο Ιναρίτου οι γυναίκες εμφανίζονται ελάχιστα, όμως, η υπόστασή τους είναι συνδεδεμένη είτε με τη βία είτε με την απώλεια. Καταχωρούνται ως ξεχασμένες φιγούρες σε μια ζωή που μεταλλάχθηκε σε εχθρική, επικίνδυνη παγίδα.

Η ΚΑΤΑΘΛΙΨΗ ΤΟΥ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΥ
Τελικά μόνο στο Brooklyn υπάρχει μια ομαλή ερωτική εξέλιξη. Η Ιρλανδέζα ηρωίδα φεύγει για το Μπρούκλιν των ΗΠΑ, συνδέεται ερωτικά μ’ έναν Ιταλό, παντρεύονται. Όταν, εξαιτίας του θανάτου της μητέρας της αναγκάζεται να επιστρέψει για λίγο στην πατρίδα, τότε θα δεχθεί το έντονο φλερτ ενός συμπατριώτη της. Θα διχαστεί για λίγο, αλλά θα επιστρέψει στην Αμερική, στο σύζυγο, στη νέα πατρίδα, στο σπίτι που θα δημιουργήσει. Ωστόσο, αυτή η μικρή εξαίρεση δεν μπορεί να καλύψει όλη την ερωτική και συναισθηματική ανεπάρκεια.

Το δωμάτιο

Το δωμάτιο

Κορυφαία ταινία που την άφησα για το τέλος είναι το Δωμάτιο, όπου η ηρωίδα (εκπληκτική η Μπρι Λάρσον) απάγεται, μένει κλειδωμένη σε αποθήκη, κάνει παιδί, παθαίνει κατάθλιψη, καταστρέφεται ως προσωπικότητα και ερωτισμός με μόνη παρηγοριά το παιδί. Συγκλονιστικό και αποκαλυπτικό, σηματοδότηση μιας ευρύτερης κατάστασης..

Τράμπο

Τράμπο

Υ.Γ (1) Ο πραγματικός τίτλος της περίφημης ταινίας του Ντέηβιντ Μίλερ σε σενάριο του Ντάλτον Τράμπο που στην Ελλάδα προβλήθηκε με τον τίτλο «Ο ασύλληπτος Επαναστάτης (1962)

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s