O NTIΛΙΝΓΚΕΡ ΕΙΝΑΙ ΝΕΚΡΟΣ


4Το μέλος της Κινηματογραφικής Λέσχης των εργαζομένων της ΕΡΤ-3 κα Τίλη Καρέλλα έγραψε ένα κείμενο-σχόλιο για την παραπάνω ταινία.
To εξαιρετικό φιλμ του Μάρκο Φερέρι, “Ο Ντίλιγκερ είναι νεκρός” με άφησε άναυδη, από τα αισθητικά του στοιχεία, με αποκορύφωμα το έξοχο ρεσιτάλ χορού των δακτύλων . Η καταγραφή των παρορμήσεων με τρόπο ποιητικό, τονίζει αδυσώπητα την κενότητα της ζωής του πρωταγωνιστή, την έλλειψη περιεχομένου της. Ο θαυμάσιος στο ρόλο του Μισέλ Πικολί ζει, ψυχικά και σωματικά, αποξενωμένος από το περιβάλλον του. Το σώμα της γυναίκας του, όμορφο αλλά απονεκρωμένο, δεν του δικαιώνει καμιά προσδοκία. Το τρυκ με το φιδάκι δεν έχει αποτέλεσμα, αντιθέτως, τονίζει πιο πολύ την αλλοιωμένη ψύχωση του. Δεν υπάρχει ούτε μια ερωμένη της προκοπής, κι αυτή, είναι διαποτισμένη με είδωλα – χίμαιρες.
Η εμμονή του πρωταγωνιστή, να καταπιαστεί με το όπλο, να το κάνει να λειτουργήσει, εν ανάγκη να το βάψει, επισημαίνει την μετάβαση του, αβίαστα, από την αλλοτρίωση στην παραφροσύνη. Τα βάφει όλα κόκκινα, κάνει το έγκλημα, ή δεν το κάνει, φαντάζεται ότι το έκανε αλλά σημασία έχει ότι έπρεπε να το κάνει, και φεύγει προς την απελευθέρωση του.
Το φιλμ είναι μαγικό. Με πήγε στον κινηματογράφο του Έτορε Σκόλα, στο “Αλφαβίλ” του Γκοντάρ, “στον Ρεπόρτερ” του Αντονιόνι κ.τ.λ.. Μουσική, φωτογραφία, και Ανί Ζιραντό, είναι όλα τέλεια. Η μουσική στην αρχή και στο τέλος της ταινίας, που μοιάζει λίγο με ελληνική λαϊκή, μας προετοιμάζει για το “μαύρο χιούμορ” που θα αντιμετωπίσουμε στο έργο. Το κόκκινο χρώμα, ακόμη και στην ποδιά του Μ. Πικολί, είναι μοιρασμένο γεωμετρικά μέσα στην ταινία, για να αποδώσει συναισθήματα αλλά χωρίς φόρτιση.
Τα πρόσωπα με τις μάσκες στην αρχή του έργου υποδηλώνουν μια ζωή χωρίς οξυγόνο ή μια ζωή χειραγωγημένη για το ατελές.
Η “ενοχλητική” ταινία του Μάρκο Φερέρι μπορεί να τοποθετηθεί ανάμεσα στις 20 καλύτερες ταινίες του 20ού αιώνα. Και εννοώ, ανάμεσα στις ταινίες “Metropolis”, του Φριτς Λαγκ, “Θωρηκτό Ποτέμκιν”, του Αιζενστάιν, “Ο Ρόκκο και τα αδέλφια του”, του Βισκόντι, “Η γειτονιά των καταφρονεμένων” του Κουροσάβα κ.τ.λ..

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s