The moon was yellow (1)


κριτική του Αλέξη Ν.Δερμεντζόγλου για την «ΥΠΟΘΕΣΗ ΜΑΤΕΪ»

3«Παρά τις αντιρρήσεις που υπήρξαν στην εποχή της, είναι μια μεγαλειώδης πολιτική ταινία. Τώρα που έχουμε τόσες πολλές πληροφορίες για τη δράση των πολυεθνικών και των καρτέλ, μπορούμε να καταλάβουμε πολύ καλά με πόση επιθετικότητα οι μεγάλες αγορές υπερασπίζονται τα συμφέροντα τους με αρωγό τους παρακοινωνικά μορφώματα.Ο Ενρίκο Ματέι γεννήθηκε στα 1906 και σκοτώθηκε στις 27 Οκτωβρίου 1962 έξω από το Μιλάνο σε υποτιθέμενο ατύχημα, ουσιαστικά όμως δολοφονική ενέργεια. Κομμουνιστής, μέλος της ιταλικής αντιφασιστικής αντίστασης, ίδρυσε από το τέλος του πολέμου την A.G.I.P. και στη συνέχεια υπήρξε ο πανίσχυρος πρόεδρος της κρατικής Ε.Ν.Ι. στα πετρελαιοειδή. Μεγάλο του όνειρο να σπάσει το αμερικανικό μονοπώλιο στο πετρέλαιο και να έρθει σε απευθείας σύνθεση με τους Άραβες. Στόχος του ακόμη να δώσει χιλιάδες θέσεις εργασίας στους συμπατριώτες του, ιδίως της πάμφτωχης Σικελίας, που μετανάστευαν ομαδικά στη Γερμανία, όπως οι Έλληνες. Οι δραστηριότητές του ενόχλησαν τους Αμερικανούς, τους Γάλλους, αλλά και τη Μαφία. Τη δεκαετία του ’70, χάρη σε ένα εξαιρετικό βιβλίο, απεκαλύφθη ότι δολοφονήθηκε.
Ο μέγας Φραντσέσκο Ρόζι, παίζοντας και ο ίδιος τον εαυτό του, γυρίζει την ταινία του με την αισθητική του σινεμά ντοσιέ. Με την εξαιρετική φωτογραφία του Πασκουάλε ντε Σάντις και ένα πολύπλοκο μοντάζ αξιοποιεί το ντοκουμέντο, τη μυθοπλασία, την έρευνα και την τοιχογραφία εποχής. Τα πλάνα του είναι μεγάλα, σταθερά και αργά, ο λόγος είναι πυκνός, καταιγιστικός, οι πληροφορίες έρχονται η μία πίσω από την άλλη. Ο θεατής συνειδητοποιεί βαθμιαία ότι δεν υπάρχουν μόνο τα “γεράκια” των αγορών, αλλά ολόκληρες χώρες και κυβερνήσεις λειτουργούν επιθετικά, επεκτατικά, εκβιαστικά και μονοπωλιακά. Δε σταματούν μπροστά σε τίποτα προκειμένου να πετύχουν το στόχο τους, δηλ. την οικονομική κυριαρχία.
Ο Ενρίκο Ματέι οραματίστηκε την “ελευθερία” της χώρας του στις αποφάσεις της και αυτό ήταν τελικά άκρως πολιτική πράξη. Τι απέμεινε τελικά από το έργο του; Γιατί αγωνίστηκε; “Για ένα πουκάμισο αδειανό, για μιαν Ελένη”. Τι μας λέει ο Ρόζι; Αγωνίστηκε τελικά για να κερδίσει το άσπρο αντίσκηνο στο οποίο τα σωστικά συνεργεία έβαλαν μέσα το διαμελισμένο κορμί του. Έτσι συμβολίζεται ο διαμελισμός κάθε χώρας που επιθυμεί να μην είναι έρμαιο των αγορών.»

(1) Από το γνωστό τραγούδι του Φράκ Σινάτρα

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s