ΦΡΑΝΤΣΕΣΚΟ ΡΟΖΙ: ΚΑΤΗΓΓΕΙΛΕ ΣΤΑΘΕΡΑ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΔΙΑΦΘΟΡΑ


Με ευκαιρία την προβολή της ταινίας «Υπόθεση Ματέϊ»

Resizer.ashxτου Αλέξη Ν. Δερμεντζόγλου
dermetzo@otenet.gr
Μπορεί να ήταν 93 χρονών ,μπορεί να είχε 18 χρόνια να γυρίσει ταινία («Η ανακωχή» 1997) αλλά μας λείπει ο Ιταλός σκηνοθέτης και σεναριογράφος Φραντσέσκο Ρόζι κατ΄εξοχήν πολιτικός δημιουργός και φίλος του Θόδωρου Αγγελόπουλου.Το ότι δεν υπάρχει πιά αποτελεί μέγιστη απώλεια ,ιδίως για τον ευρωπαϊκό κινηματογράφο στους χαλεπούς για το σινεμά, ιδεολογικά και αισθητικά, καιρούς που διάγουμε. Εκκίνησε την σκηνοθετική του καριέρα στα 1952 και μέσα σε 45 χρόνια γύρισε σχετικά λίγα φίλμ(20) γιατί πάντα επέλεγε ποιότητα, αισθητική και πολιτική ανάλυση. Το σινεμά του συνδύαζε τόσο τα διδάγματα του Ιταλικού νεορεαλισμού όσο και την διαχείριση του πλάνου σεκάνς της θεατρικότητας της ιστορίας. Πολιτικοποιημένος, ουμανιστής και κομμουνιστής «φώτισε» το κινηματογραφικό στερέωμα με την ηθική και το ανάστημά του.
ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΤΡΕΒΛΩΣΗ
Εκτιμήθηκε ιδιαίτερα στην Ελλάδα από την ελληνική κριτική ενώ βεβαίως υπήρξε ο αγαπημένος των φεστιβάλ για την οξύτητα της ιδεολογικής και κοινωνιολογικής του ανάλυσης. Κέρδισε βραβεία παντού αλλά εκείνο που τιμούμε σ΄αυτόν είναι η ηθική και η εμμονή του.΄Ασκησε δριμύτατη κριτική σε στρεβλώσεις και γεγονότα της ιταλικής κοινωνίας και της πολιτικής ζωής αλλά κατ΄ επέκταση αντιμετώπισε άτεγκτα την πολιτικοκοινωνική στρέβλωση της παγκόσμιας κοινότητας.Ενδεικτικά παραμένουν κάποια φίλμ του τα οποία αγαπήθηκαν και στην Ελλάδα αλλά κάνουν τομή και στις ιταλικές στρεβλώσεις.

Υπόθεση Ματέι

Υπόθεση Ματέι

ΟΙ ΚΟΡΥΦΑΙΕΣ ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ
«Τζουλιάνο ο αρχιληστής» (1962 Αργυρή ΄Αρκτος Φεστιβάλ Βερολίνου) μια ιδιαίτερη τομή στις σχέσεις κράτους και παρακράτους μαφίας και επαναστατικής δράσης είναι το σημείο αναφοράς του έργου του. Στα 1963 στη Βενετία θα παραλάβει δικαίως το Χρυσό Λιοντάρι για το αριστούργημά του «Τα χέρια πάνω από την πόλη» με τον Ρόντ Στάιγκερ στο βασικό ρόλο. Είναι η οικοδομική ανάπτυξη (όπως και στην Ελλάδα) της Ιταλίας την δεκαετία του ΄60 και η τρομερή εκμετάλλευση που δημιουργήθηκε υπόγεια και τσάκισε ανθρώπους. Στα 1972 έρχεται η χρονιά του μεγάλου θριάμβου. Η πολιτική ταινία του «Υπόθεση Ματέι» κερδίζει εξ ημισείας με την «Η εργατική τάξη πάει στον παράδεισο»του συμπατριώτη του ΄Ελιο Πέτρι τον Χρυσό Φοίνικα στο φεστιβάλ των Καννών.Το σενάριο βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα και αφορά στο παράξενο αεροπορικό ατύχημα όπου σκοτώθηκε γνωστός παράγοντας της Ιταλίας.΄Εχουμε μια ανατομία ζοφερών παρασκηνίων.
Η ΣΚΛΗΡΗ ΦΥΣΗ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ
Την επόμενη χρονιά και πάλι θίγει με τον «Λάκυ Λουτσιάνο» ένα αμιγές ιταλικό πρόβλημα. Το θέμα της Μαφίας και του οργανωμένου εγκλήματος .Στα 1979 ο υπέροχος « Χριστός σταμάτησε στο ΄Εμπολι»(με Βολοντέ και Ειρήνη Παπά) βραβεύτηκε στην Μόσχα και ασχολείται ουμανιστικά και λυρικά με το θέμα των πολιτικών εξορίστων. Θα τον θυμόμαστε ακόμα και για την πρώτη του ταινία «Η γυναίκα με το φλογερό κορμί»(1952 ειδικό βραβείο στη Βενετία) το «Πεθαίνοντας στην αρένα»(1965) το αντιπολεμικό χρονικό του Α΄ παγκοσμίου πολέμου «΄Ανθρωποι εναντίον ανθρώπων»(1967),για τα «Τρία αδέλφια»(1981) που προτάθηκε για ξενόγλωσσο ΄οσκαρ ,για την ωραία εκδοχή της «Κάρμεν»(1983) και για τον τρόπο που διάβασε Μαρκές στο «Χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου»(1987).
Και βέβαια πάντα θα αιωρείται η ανατρεπτική φράση που ακουγόταν στην ταινία του «Δολοφονίες διακεκριμένων»(1976) «Η αλήθεια μπορεί και να μην είναι επαναστατική».Η ανατροπή της μνημειώδους ρήσης του Γκράμσι ενόχλησε πολύ αλλά όταν σε μια ταινία πολιτικής φαντασίας η Ιταλία του μέλλοντος απειλείται από ένα στρατιωτικό πραξικόπημα ο ιστορικός συμβιβασμός ίσως απαιτείται .Προφητική πρόβλεψη για ένα ρευστό μέλλον.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s