ΣΗΜΕΡΑ Η ΑΠΟΝΟΜΗ ΤΩΝ «ΧΡΥΣΩΝ ΣΦΑΙΡΩΝ»


(αναδημοσίευση από την «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ»,10/1/2016)

ΦΑΒΟΡΙ ΜΕ ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΑ

Το δωμάτιο

Το δωμάτιο

του Αλέξη Ν. Δερμεντζόγλου
dermetzo@otenet.gr

Η σημερινή απονομή των 73ων Χρυσών Σφαιρών στο Χόλιγουντ ανοίγει διάπλατα το χορό των βραβείων. Οι σημερινές νικήτριες ταινίες θα πάρουν υποψηφιότητες για Όσκαρ, αλλά το τοπίο εξακολουθεί να παραμένει θολό και ασαφές. Σε μια πρώτη εκτίμηση προβλέπεται πως θα υπάρξει σκληρή και αβέβαιη μάχη μεταξύ της Carol του Τοντ Χέινς με πέντε υποψηφιότητες, και του Spotlight του Τομ Μακάρθι με μόνον τρεις αλλά ισχυρές. Μεγάλο άουτσάιντερ παραμένει το φιλμ του Αλεχάντρο Ιναρίτου Η επιστροφή με τέσσερις κορυφαίες προτάσεις.

Carol

Carol

Όπως είναι γνωστό, έχει παρατηρηθεί και στατιστικά πως οι δημιουργίες που κερδίζουν τις Χρυσές Σφαίρες συνήθως πετυχαίνουν το ίδιο με τα Όσκαρ. Κατά την εκτίμησή μου, σε μια «φτωχή» ποιοτικά χρονιά, οι επιλογές δείχνουν περιορισμένες, με τα μεγάλα σκηνοθετικά ονόματα να είναι τα φαβορί: Ρίντλεϊ Σκοτ, Τζορτζ Μίλερ, Αλεχάντρο Ιναρίτου, Ντάνι Μπόιλ, Τοντ Χέινς είναι στην πρώτη γραμμή. Από την άλλη μεριά, πέραν του Τομ Μακάρθι υπάρχει και ο Άνταμ Μακέι με το Μεγάλο σορτάρισμα, που διαθέτει τέσσερις υποψηφιότητες και ένα πολύ σημαντικό θέμα.

ΔΙΠΛΟ ΣΚΑΝΔΑΛΟ
Όσον αφορά στα θέματα, η Carol μπορεί να αγαπιέται πολύ ακόμα και στην Ελλάδα, αλλά το θέμα της (η γυναικεία ομοφυλοφιλία) είναι ιδιαίτερα τολμηρό για τα συντηρητικά μυαλά. Κατά τα άλλα, όμως, προωθεί και το δικαίωμα στη διαφορετικότητα αλλά και το τίμημα, τις θυσίες που απαιτεί αυτή η επαφή του άλλου. Βασισμένο σε πραγματικά και συνταρακτικά γεγονότα, το Spotlight αναμένεται να εντυπωσιάσει εκφράζοντας και το ανεξάρτητο, αμερικανικό σινεμά. Μια ομάδα δημοσιογράφων αποκάλυψε το σκάνδαλο παιδοφιλίας σ’ έναν κύκλο καθολικών ιερωμένων. Από τη μια μεριά έχουμε το ναι στη διαφορετικότητα (Carol) και από την άλλη το έντονο κατηγορώ για την εκμετάλλευση παιδιών, φαινόμενο δυστυχώς συνηθισμένο πια. Μεγάλο ενδιαφέρον ως «καυτό» θέμα είναι και το Μεγάλο σορτάρισμα. Αφορά όχι μόνο στη σύγχρονη, οικονομική κρίση, αλλά και στο πώς τέσσερις τύποι την εκμεταλλεύθηκαν και κέρδισαν τεράστια χρηματικά ποσά.

Spotligth

Spotligth

ΟΙ ΕΜΠΟΡΙΚΕΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ
Φυσικά υπάρχουν και οι εμπορικές δημιουργίες με υπογραφές κορυφαίων δημιουργών, που τα θέματά τους είναι μεν μυθοπλαστικά αλλά αγγίζουν έμμεσα την πραγματικότητα. Η διάσωση του Ρίντλεϊ Σκοτ, με τρεις κορυφαίες υποψηφιότητες, διαθέτει τη διαστημική επικαιρότητα και εκείνη του πλανήτη Άρη. Το Mad Max: Ο δρόμος της οργής του Τζορτζ Μίλερ (με δύο κορυφαίες υποψηφιότητες) καταγράφει τη δυσοίωνη πρόβλεψη ενός μελλοντικού πολιτισμού των σκουπιδιών.
Κι αν αναζητήσουμε τα φαβορί των ξενόγλωσσων ταινιών και στα κινούμενα σκίτσα, στην α’ κατηγορία το απόλυτο must είναι ο ουγγρικός Γιος του Σαούλ και στη δεύτερη τα Μυαλά που κουβαλάς, που έκαμε πολλές εισπράξεις και άρεσε πολύ και στη χώρα μας. Όσο για τις θεωρούμενες «ριγμένες» δημιουργίες, ο Κουέντιν Ταραντίνο θα μπορούσε να παραπονεθεί, γιατί οι Μισητοί 8, ένα μεταμοντέρνο γουέστερν, διαθέτουν μόνον τρεις υποψηφιότητες.

ΕΝΑΣ ΑΔΑΜΑΣΤΟΣ ΜΟΥΣΙΚΟΣ
Πάντως, απ’ αυτή την ταινία μέγα φαβορί για τη μουσική θεωρείται δίκαια ο Ένιο Μορικόνε, που μάλλον θα πάρει και το Όσκαρ.

΄Ενιο Μορικόνε

΄Ενιο Μορικόνε

Υπάρχει τώρα το αίνιγμα που λέγεται Αλεχάντρο Ιναρίτου. Η επιστροφή, μια σκληρή περιπέτεια εκδίκησης και προδοσίας, διαθέτει μεν τέσσερις κορυφαίες υποψηφιότητες αλλά δύο μειονεκτήματα: Το θέμα αρχικά είναι αβανταδόρικο, θεωρείται κοινότοπο παρά την εξαιρετική αφηγηματική διαχείριση. Επίσης, ο κορυφαίος Μεξικανός δημιουργός μόλις πέρσι έφυγε με τα βραβεία με τον Birdman…..
Ένα άλλο φιλμ που μπορεί να δημιουργήσει την έκπληξη. Είναι το Δωμάτιο με τρεις σημαντικές υποψηφιότητες με την Μπρι Λόρσον σούπερ φαβορί για τον πρώτο γυναικείο ρόλο. Το Steve Jobs του Ντάνι Μπόιλ ίσως με ένα μικρό θαύμα κερδίσει βραβείο α’ ανδρικού ρόλου για τον Μάικλ Φέσμπέντερ.

ΠΡΟΣ ΣΟΛΟΜΟΝΤΕΙΑ ΛΥΣΗ
Το Τράμπο (με δύο υποψηφιότητες) διαθέτει κάποιες μικρές πιθανότητες λόγω του φιλελεύθερου θέματός του. Η Joy του Ντέιβιντ Ο’ Ράσελ κρατάει κάποια αισιοδοξία ιδίως χάρις στην έξοχη Τζένιφερ Λόρενς.
Αυτή είναι μια γενική εικόνα προβλέψεων και υποψηφιοτήτων, διευκρινίζοντας δύο πράγματα: 1. Πως φέτος δεν έχουμε την απόλυτα μεγάλη ταινία όπως πέρσι ήταν ο Birdman, ούτε κάποιες με πιθανότητες (Το παιγνίδι της μίμησης, Η θεωρία των πάντων). 2. Υπενθυμίζω και πάλι μια χρονιά με σχετικά χαμηλό επίπεδο σε σχέση με άλλες. Έτσι, είναι δύσκολο να ρισκάρεις για να προβλέψεις.

Trambo

Tράμπο

Εξάλλου, υπάρχουν και κάποιες συζητήσιμες ιστορίες. Μπορεί δηλαδή ή -έτσι ή αλλιώς- πολύ καλή Carol να διαθέτει πέντε υποψηφιότητες, αλλά της λείπει μια έκτη και πολύ σημαντική, αυτή του σεναρίου. Όσο για το Spotlight όλα εντάξει με το φιλελεύθερο, καταγγελτικό πνεύμα, αλλά θυμίζει πολύ το Όλοι οι άνθρωποι του προέδρου του Άλαν Τζ. Πάκουλα, βασισμένο κι αυτό σε πραγματικά γεγονότα αλλά γυρισμένο πριν από τέσσερις δεκαετίες. Κατά την τελική εκτίμησή μου, βαίνουμε προς ένα συμβιβασμό με σολομόντειες λύσεις, τις οποίες, εξάλλου, συνηθίσαμε. Υπάρχει η άποψη να μείνουν όλοι ευχαριστημένοι, γιατί έτσι πάει καλύτερα και η βιομηχανία του θεάματος.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s