Ο ΔΡΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΑ 88Α ΟΣΚΑΡ


(αναδημοσίευση από την «ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ»,04/01/2016

Carol

   Carol

ΣΚΛΗΡΗ ΚΑΙ ΑΜΦΙΡΡΟΠΗ ΜΑΧΗ

γράφει ο Αλέξης Ν. Δερμεντζόγλου
dermetzo@otenet.gr

Σε έξι μέρες απονέμονται οι Χρυσές Σφαίρες, ενώ στις 10 Ιανουαρίου αναγγέλλονται οι υποψηφιότητες για τα 88α Όσκαρ. Η τελετή της απονομής τους γίνεται στο Ντόλμπι Θίατερ του Λος Άντζελες την Κυριακή 28 Φεβρουαρίου με παρουσιαστή για δεύτερη φορά τον ηθοποιό Κρις Ροκ. Σπάικ Λι, Τζένε Ρόουλαντς, Ντέμπι Ρέινολντς είναι με τα τιμητικά τους βραβεία. Ποιο είναι εκείνο το φιλμ που θα «μαζέψει» τα αγαλματίδια, κάτι που θα φέρει όχι μόνο δόξα και τιμή στους βραβευμένους και συντελεστές, αλλά θα αυξήσει κατά πολύ και την εμπορικότητά του; Η τελευταία ήδη γνωρίζει άνοδο και από την αναγγελία των υποψηφιοτήτων (nominations), δηλαδή είναι σε όλους γνωστό πως αυτά τα βραβεία με διεθνή απήχηση έχουν άμεση συνάρτηση και με οικονομικά μεγέθη. Τα μεγάλα Όσκαρ είναι της καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, σεναρίου και ρόλων. Είναι μια οχτάδα φιλμ που προτείνονται για να διεκδικήσουν την πρωτιά και ο γράφων καλείται, συγκεντρώνοντας και άλλα προγνωστικά αλλά και μικρές βραβεύσεις που προηγήθηκαν, να καταρτίσει υποθετικά τη λίστα με τις ενδεδειγμένες δημιουργίες.

Η επιστροφή

Η επιστροφή

ΜΙΑ ΔΥΣΚΟΛΗ ΕΠΙΛΟΓΗ
Μια πιθανή οχτάδα, λοιπόν, είναι η ακόλουθη: Σαφές προβάδισμα έχει η Carol του Τοντ Χέινς με ένα μικρό ερωτηματικό. Τα μέλη της Ακαδημίας, που διατηρούν μια σαφή συντηρητική κατεύθυνση, θα επιλέξουν άραγε ένα φιλμ που περιγράφει τη σχέση δύο γυναικών; Είναι πολύ δύσκολο.
Στη συνέχεια η εξαιρετική Επιστροφή του Μεξικανού Αλεχάντρο Ιναρίτου, μια περιπέτεια επιβίωσης, δοσμένη όμως με εξαιρετικό τρόπο. Ο δημιουργός στοχάζεται, όπως κάνει πάντα, για διάφορα σημαντικά θέματα. Εδώ το ερώτημα- ένσταση που προκύπτει είναι: Ο Ιναρίτου θριάμβευσε πέρσι (καλύτερη ταινία, σκηνοθεσία κτλ.) με την υπέροχη Απρόσμενη αρετή της αφέλειας. Θα συμβεί και εδώ ανατροπή, δηλαδή να βραβεύσουν σε δύο διαδοχικές χρονιές τον ίδιο δημιουργό; Άρα, πρέπει να προχωρήσουμε πάρα πέρα.

Η διάσωση

 Διάσωση

Από εκεί και μετά, λοιπόν, το λόγο έχει η δράση. Η Διάσωση του Ρίντλεϊ Σκοτ με τον Ματ Ντέιμον άρεσε και πήγε εξαιρετικά στις ΗΠΑ (εισπράξεις 220 εκατομμύρια δολάρια μέχρι τις αρχές Δεκεμβρίου). Ο Σκοτ είναι ένας σκηνοθέτης που εκτιμούν, άρα έχει μεγάλη πιθανότητα να βρίσκεται στην οχτάδα.
Στη συνέχεια ένας άλλος σπουδαίος δημιουργός, ο Αυστραλός Τζορτζ Μίλερ. Η ταινία του Mad Max: Ο δρόμος της οργής και άρεσε και καλή είναι και εισπρακτικά πήγε καλά. Βάζει, λοιπόν, υποψηφιότητα για μια θέση στον ήλιο.

ΜΙΑ ΔΥΣΩΔΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑ
Αν φύγουμε πιο πέρα, θα συναντήσουμε μια ταινία που έχει συζητηθεί πολύ. Είναι το Spotlight του Τομ Μακάρθι, που αναδείχθηκε καλύτερη ταινία από την Ένωση Κριτικών του Λος Άντζελες και της Βοστόνης. Βασίζεται σε πραγματικά περιστατικά και αφορά σε μια ομάδα δημοσιογράφων της Boston Globe, που αποκάλυψαν ένα σκάνδαλο παιδοφιλίας στους κόλπους της καθολικής εκκλησίας. Πάντα προωθείται μια ταινία του ανεξάρτητου αμερικανικού σινεμά, διαθέτει φιλελεύθερο χαρακτήρα και ταιριάζει και στο πνεύμα Ομπάμα. Πολύ λογικά θεωρώ πως βρίσκεται στην πεντάδα.

Spotlight

Spotlight

Από εκεί και μετά ό,τι και να προτείνει κανείς είναι παρακινδυνευμένο. Απαιτείται ρίσκο και ως εκ τούτου έχουν τις πιθανότητές τους τα ακόλουθα φιλμ: Ο Steve Jobs με καλούς ρόλους, μια βιογραφία της γνωστής προσωπικότητας από τον Σκοτσέζο Ντάνι Μπόιλ. Ο Ντέιβιντ Ο’ Ράσελ πάντα φλερτάρει με τα Όσκαρ και χάρις και στην Τζέινιφερ Λόρενς το δράμα Joy έχει τις πιθανότητές του. Ακόμα, έχουμε τους Μισητούς 8 (έξοδος από την προσεχή Πέμπτη). Μετά το δικό του Τζάνγκο, ο Ταραντίνο γυρίζει πάλι ένα μεταγουέστερν επηρεασμένος σαφώς από το σπαγγέτι, το οποίο μάλιστα λατρεύει. Ίσως οι της Ακαδημίας το προτείνουν ίσως όχι, πιθανά να το θεωρήσουν πολύ αιρετικό σε σχέση με το παραδοσιακό είδος. Ο Μορικόνε θα διεκδικήσει μέχρι το τέλος το Όσκαρ στην κατηγορία του.

Steve jobs

Steve jobs

ΠΡΩΤΟΣ Ο ΙΝΑΡΙΤΟΥ
Αυτή, λοιπόν, είναι πολύ πιθανή οχτάδα, που δύσκολα θα διασαλευθεί. Ίσως περάσει (έγινε και άλλη φορά) και το εξαιρετικό, κινούμενο σκίτσο Τα μυαλά που κουβαλάς, που άρεσε, διαθέτει ενήλικη ποιότητα και πήγε πολύ καλά εισπρακτικά. Αλλιώς, θα είναι φαβορί στην κατηγορία του. Όσο για τους σκηνοθέτες που θα περάσουν στην πεντάδα, αδιαφιλονίκητο φαβορί ο Αλεχάντρο Ιναρίτου. Από εκεί και μετά για τους υπόλοιπους τέσσερις όλα είναι πιθανά. Ο Τιμ Μακάρθι θεωρείται φαβορί, ο Τοντ Χέινς (η ταινία του Carol, που προανέφερα, κέρδισε τέσσερα βραβεία από τους κριτικούς της Νέας Υόρκης, καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, σεναρίου και φωτογραφίας) μάλλον θα είναι μέσα. Μένουν, λοιπόν, δύο θέσεις, θεωρώ πολύ πιθανό να είναι τουλάχιστον ένας εκ των δύο παλαίμαχων δημιουργών, δηλαδή είτε ο Ρίντλεϊ Σκοτ είτε ο Τζορτζ Μίλερ. Από εκεί και μετά όλα είναι απρόβλεπτα. Και ο Ντέιβιντ Ο’ Ράσελ έχει τις πιθανότητές του και ο Ντάνι Μπόιλ είναι εδώ με τον Κουέντιν Ταραντίνο πολύ αμφίβολο.

Mad max: ο δρόμος της οργής

Mad max: ο δρόμος της οργής

ΜΙΑ «ΜΑΥΡΗ» ΣΕΛΙΔΑ
Εκτιμώ πως το 2015 δεν είχαμε την απόλυτα κορυφαία ταινία σε μια μάλλον μέτρια χρονιά. Πέρσι η Απρόσμενη αρετή της αφέλειας του Ιναρίτου ήταν εκ των πραγμάτων πολύ μπροστά. Πέρα από τη μετριότητά του, το 2015 χαρακτηρίζεται από μια ομάδα ταινιών που βρίσκονται κοντά. Έτσι, λοιπόν, σε μια αμφίρροπη μάχη για τα Όσκαρ, ίσως βρεθεί η σολομώντεια λύση της μοιρασιάς των βραβείων. Υπάρχει η μικρή πιθανότητα το Spotlight να κάνει τη μεγάλη έκπληξη και για το πλεονέκτημά του που βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα. Για το ξενόγλωσσο Όσκαρ νομίζω πως σαφώς προβάδισμα διαθέτει η συμμετοχή της Ουγγαρίας Ο γιος του Σαούλ (βραβείο στις Κάνες) με πιθανότητες για το σκληρό χιλιανό φιλμ Η μυστική λέσχη και τις Ατίθασες (τουρκική αλλά συμμετοχή της … Γαλλίας).
Κι αν κάτι έχω να προσθέσω είναι αν τα μέλη της Ακαδημίας με μια ύστατη προσπάθεια φιλελευθερισμού μπορούν να τιμήσουν με κάποιες προτάσεις ήσσονος σημασίας το φιλμ Τράμπο. Όπως είναι γνωστό, αφορά στην περίπτωση του διακεκριμένου Αμερικανού σεναριογράφου (κέρδισε και Όσκαρ) Ντάλτον Τράμπο, που στα 1947 μπήκε στη μαύρη λίστα του Μακάρθι και η συμμετοχή του σε 4 ταινίες γινόταν με ψευδώνυμο. Μια τέτοια βράβευση θα ήταν και μια καθαρή συγνώμη για μια κατάμαυρη σελίδα της πρόσφατης αμερικανικής Ιστορίας.
Κατά τα άλλα, η απουσία της Ελλάδας από τις προτάσεις για το ξενόγλωσσο Όσκαρ μας έχει γίνει πια συνήθεια ως θλιβερό έθιμο μετά την ευχάριστη παρένθεση που είχαμε με τον Κυνόδοντα του Γιώργου Λάνθιμου. Για να φθάσεις ψηλά, απαιτείται και πολλή δουλειά και αξιοπιστία αλλά και διασυνδέσεις και ευρύτερη εκτίμηση.
Αυτές οι σκέψεις απαιτείται να εμπεδωθούν στο θέμα της βιομηχανίας του θεάματος.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s