ΝΟΣΤΑΛΓΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΤΗΣ ΕΡΤ-3


6065786.0«ΑΠΑΛΟ ΔΕΡΜΑ» του Φρανσουά Τριφφώ

από τον Γιάννη Ν. Γκακίδη

Από τότε που δημιουργήθηκε ο θεσμός του γάμου, αρχίσανε και τα προβλήματά του.
Ο μεσήλικας Πιερ Λασενέ, προβεβλημένος δημοσιογράφος-εκδότης και κριτικός λογοτεχνίας, ζει τη συνηθισμένη οικογενειακή ζωή ενός μεσοαστού. Μέχρι που σε ένα ταξίδι, αντικρίζει την αλκή και την ομορφιά μιας νεαρής αεροσυνοδού. Η καρδιά φτερουγίζει, ο γάμος τρίζει και τα βάσανα αρχίζουν. Βέβαια εξαρχής να μπορεί να διακρίνει κανείς την συνύπαρξη δύο ετερόκλητων στοιχείων, σε ένα βαθμό ηλικιακά και σε μεγαλύτερο βαθμό πολιτισμικά. Αυτός διανοούμενος και προβεβλημένος, αυτή μια χωριατοπούλα που βρέθηκε στο γοητευτικό για πολλές επάγγελμα της αεροσυνοδού. Ο ένας με την πείρα της ζωής και τη γνώση που επιφέρει η εμπειρία, η άλλη μια όμορφη κοπέλα με νεανικό σφρίγος και δίψα για την εμπειρία της ζωής. Τελειώνει, με την έννοια της ολοκλήρωσης, η ζωή στην αγκαλιά ενός άνδρα; Για τους έχοντες πείρα και σκέψη, όχι. Και εδώ βέβαια παίζει σημαντικό ρόλο το πολιτισμικό υπόβαθρο του καθένα. Τι μπορεί να σηματοδοτήσει η σχέση του Πιερ με τη Νικόλ; Το έναυσμα μιας νέας αρχής με την εγνωσμένη διαδρομή που, επιβάλλει ο έρωτας και το αναπόφευκτο ξεφούσκωμά του και η καθημερινή φθορά μέχρι το θανατηφόρο εναγκάλισμα της πλήξης. Το άλλο είναι μια ευχάριστη και όμορφη παρένθεση, μέσα στην εγνωσμένη πλήξη του γάμου. Υπάρχει και μια τρίτη περίπτωση, αυτή της αλλαγής σκυτάλης στον νέο έρωτα. Όπως μας τον έχει περιγράψει ανάγλυφα ο Άκης Πάνου: «Κάθε νέα γνωριμία, όνειρα με συντομία, μια ελπίδα κάθε μία, κι ένας πόνος δυνατός». Πόσοι όμως έχουν την ευκαιρία να βιώνουν τον έρωτα υπό μορφή αλλαγής σκυτάλης σε σκυταλοδρομία, με αντίπαλο τον εαυτό τους; Και πόσοι μπορούν να παρακάμψουν το κοινωνικό πλαίσιο και το σύμφυτο πολιτισμικό και να βρεθούν εκτός αυτού, αλλά ταυτόχρονα και εντός; Κάποιοι έχουν το δικαίωμα να υποστηρίζουν κάτι άλλο και σύμφωνα όπως προανέφερα σε σχέση με το πολιτισμικό υπόβαθρό τους. Θεμιτό φυσικά. Ο Πιερ θα σκεφτεί, θα υποχρεωθεί να αποφασίσει, θα παλινδρομήσει, θα ονειρευτεί, θα διαψευσθεί, αλλά δε θα προλάβει τη συγχώρηση και τη συνέχεια της συζυγικής ζωής της πλήξης, ή τέλος πάντων μιας νέας αρχής στα τετριμμένα. Και εδώ έντεχνα ο Τριφφώ διεμβολίζει και υπονομεύει την πεπατημένη τέτοιων ιστοριών με την παράμετρο της συγκυρίας. Εξάλλου η ζωή μας όλη καθορίζεται από την παράμετρο της συγκυρίας, την οποία ανάλογα με τις περιστάσεις βαπτίζουμε καλή ή κακή. Αυτή λοιπόν η συγκυρία θα καθορίσει την μοίρα των ηρώων του Τριφφώ. Βέβαια η σύζυγος του Πιερ είχε ήδη πάρει ανάποδες στροφές, υποδαυλιζόμενη από τη ζήλεια, την ανασφάλεια, το πληγωμένο «εγώ» και την απελπισία. Ίσως αν η συγκυρία συνέδραμε θετικά, η σύζυγος να μην έπαιρνε τον αμφίπλευρο δρόμο του θύματος και του θύτη. Αλλά στη ζωή με τα δίπολα της, συμβαίνει το ένα εκ των δύο και μας μένει το άλλο ως απορία, για το πώς άραγε θα ήταν τα πράματα αν αποφασίζαμε, όχι για το «έτσι» αλλά για το «αλλιώς».la-piel-suave-fotogramaΕξαιρετική φωτογραφία του Ραούλ Γκοτάρ και καλή ερμηνευτική συνδρομή από τον Ζαν Ντεσαϊ και την δροσερή Φρανσουά Ντορλεάκ, αδελφή της Κατρίν Ντενέβ και πρόωρα χαμένης, μόλις στα 25 της.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s