«ΑΠΑΛΟ ΔΕΡΜΑ»


APALO DERMA 4κριτική του Παναγιώτη Μπούγια 

Το «Απαλό Δέρμα» είναι μια από τις πρώτες ταινίες του Φρανσουά Τριφό, γυρισμένη το 1964. Ο σκηνοθέτης την εποχή εκείνη έμπαινε στη χιτσκοκική του φάση με μια ιστορία μοιχείας. Το «Τρυφερό δέρμα» είναι μια ιστορία τριγώνου, που, αντίθετα από το «Ζιλ και Ζιμ», δεν διαπνέεται από την τρυφερότητα που αναδύεται μέσα από τις περισσότερες ταινίες του Γάλλου σκηνοθέτη. Ένας παντρεμένος άνδρας που είναι ντροπαλός με τις γυναίκες, κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού, δημιουργεί ερωτική σχέση με μιαν άλλη γυναίκα. Στις πρώτες σκηνές της ταινίας, ο θεατής παρακολουθεί ένα φιλμ αγωνίας και μια καλοστημένη ιστορία καταδίωξης. Το γρήγορο μοντάζ κλιμακώνει την αίσθηση του σασπένς, καθώς ο πρωταγωνιστής αγωνίζεται «ενάντια» στο χρόνο που τον πιέζει ασφυκτικά, να «στριμώξει» μια «παράνομη» σχέση στις παρυφές μιας σχεδόν απόλυτα «ρυθμιζόμενης» κοινωνικής, επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής. Το ενδιαφέρον του Τριφό εστιάζεται κυρίως στην ατμόσφαιρα της ενοχής, της παράνοιας και της συνεπακόλουθης εκδίκησης. Το κλίμα αυτό το δίνει μέσα από κοντινά πλάνα με φαινομενικά ασήμαντες λεπτομέρειες. Για χάρη της εικόνας μάλιστα, περιορίζει το διάλογο. Στο «Απαλό δέρμα», σε αντίθεση με ορισμένες άλλες ταινίες του σκηνοθέτη, ο θάνατος δεν είναι τυχαίος. [..]
Μαγεμένος από την τελετουργία της σκοτεινής αίθουσας ο Τριφό εμμένει πεισματικά προσκολλημένος, σ’ όλες τις ταινίες του, στην απόλαυση της αφήγησης -αναζητά την γοητεία των προσώπων (δηλαδή των ηθοποιών), επικεντρώνεται στις εντάσεις του διαλόγου, προσαρμόζει το κινηματογραφικό κάδρο στις διαστάσεις του ανθρώπινου προσώπου: Αυτά είναι και κάποια από τα στοιχεία που προσδιορίζουν την μαγεία των κινηματογραφικών του εικόνων. Αν όμως τα προηγούμενα είναι κάποια στοιχεία που φέρνουν τον Τριφό κοντά σε μια Χολιγουντιανή εκδοχή του κινηματογράφου, είναι ο πυρήνας του έργου του που συγγενεύει με την ευρωπαϊκή αντίληψη για τον κινηματογράφο, δηλαδή τον κινηματογράφο ως έκθεση των έμμονων ιδεών, ως έκφραση ενός προσωπικού σύμπαντος. Σ’ αυτό το προσωπικό σύμπαν οι οδύνες και οι ηδονές, τα πάθη και τα τραύματα της ψυχής εκτίθενται σε δημόσια θέα: η αδυναμία του αρσενικού απέναντι στην δυναστική γυναικεία παρουσία (Ζιλ Και Ζιμ, Πυροβολείστε τον Πιανίστα), η φετιχιστική λατρεία του γυναικείου σώματος (Απαλό Δέρμα), η κινηματογραφοφιλία ως καταφύγιο παραμυθίας. Καθώς ήταν «ένας άνδρας που αγαπούσε τις γυναίκες» ο Τριφό τοποθετεί τη γυναικεία παρουσία στο κέντρο του κινηματογραφικού του κόσμου: τα γυναικεία πρόσωπα συνήθως παρουσιάζονται συναισθηματικά αυτάρκη, δυνατά και ικανά να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες του βίου. Οι γυναίκες στις ταινίες του Τριφό καθορίζουν με την παρουσία τους την αφήγηση, προσδιορίζουν το πλαίσιο στο οποίο θα κινηθεί, επιβάλλουν τους όρους του παιχνιδιού, προκαλούν την λύση της μυθοπλασίας. Σε αντίθεση με αυτές τις γυναικείες παρουσίες οι άνδρες παρουσιάζονται ως συναισθηματικά ανώριμοι, αμφίθυμοι, αδύναμοι να σηκώσουν τα βάρη και τις ευθύνες μιας σχέσης (Παράνομο Κρεβάτι), πρόσωπα που αναζητούν απεγνωσμένα την αγάπη, την στοργή, την κατανόηση (Η Αγάπη το Βάζει στα Πόδια). Η ηθική υπεροχή των γυναικών απέναντι στα ανδρικά πρόσωπα των ταινιών προκαλεί τις συγκρούσεις στην δραματική πλοκή, οδηγεί σε κορύφωση την αφήγηση. Παραπαίοντας ανάμεσα σε δυνατές γυναικείες παρουσίες, διχασμένοι και μετέωροι, ένοχοι επειδή αδυνατούν να ελέγξουν το πόθο και το πάθος τους για την γυναίκα, οι άνδρες συνιστούν το ουσιαστικό πρόβλημα της αφήγησης. Έτσι η δραματική πλοκή καλείται να επιλύσει το «ανδρικό πρόβλημα», δηλαδή να δώσει μια λύση και μια διέξοδο στον ανδρικό πόθο. […]»

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s