“Η ΜΗΤΕΡΑ ΜΟΥ”


(αναδημοσίευση από την ΕΠΟΧΗ, 25/12/2015)

madre

Δύσκολοι αποχαιρετισμοί

του Στράτου Κερσανίδη

Συνήθως, από μια ηλικία και μετά, η ζωή των ανθρώπων κυλάει μέσα από συνεχείς αφαιρέσεις. Μικραίνει, αφενός σε διάρκεια, αφετέρου σε περιεχόμενο, με το δεύτερο να είναι περισσότερο οδυνηρό. Ως αφαιρέσεις νοούνται οι »αναχωρήσεις» ανθρώπων οι οποίοι γεμίζουν τη ζωή μας και την τυλίγουν σαν αραχνοΰφαντο προστατευτικό κουκούλι. Κι όσο περνά ο χρόνος το κουκούλι αρχίζει να φθείρεται, να τρυπάει και γινόμαστε έρμαια της συμπαντικής μοναξιάς η οποία αποτελεί τη βάση της ανθρώπινης τραγωδίας. Η ζωή μας είναι οι απουσίες της, ως μια από αυτές θα τελειώσουμε κι εμείς. Ερχόμαστε ως πρόσθεση και καταλήγουμε ως αφαίρεση, ζούμε μέσα σε καθημερινές αριθμητικές πράξεις ως αριθμοί, μέρη ενός θαύματος, εκλεκτοί μιας δύναμης η οποία μας επέλεξε να γευτούμε αυτό το θαύμα. Η ζωή είναι ωραία ακόμη και μέσα από τους δύσκολους αποχαιρετισμούς και έχει, ούτως ή άλλως, επόμενη μέρα ως αρχή της συνέχειάς της.
Με την ταινία, “Η μητέρα μου” (Mia madre), ο Νάνι Μορέτι κέρδισε το βραβείο της Οικουμενικής Επιτροπής στο φετινό Φεστιβάλ των Κανών. Με το δικό του τρόπο, ο ιταλός σκηνοθέτης, διαπραγματεύεται την πορεία προς μία αναμενόμενη αποχώρηση. Διαπραγματεύεται τα συναισθήματα των ανθρώπων, των άμεσα εμπλεκόμενων, μέσα από μια καθημερινότητα η οποία συνεχίζεται, δεν είναι δυνατόν να σταματήσει.
Η Μαργκερίτα, είναι σκηνοθέτιδα και γυρίζει μια ταινία στην οποία πρωταγωνιστεί ένας διάσημος αμερικανός ηθοποιός, ο Μπάρι Χάγκινς, ο οποίος έχει τις ιδιοτροπίες που συνήθως έχουν οι διάσημοι! Την ίδια ώρα η μητέρα της βρίσκεται στο νοσοκομείο και οι γιατροί δεν είναι καθόλου αισιόδοξοι για την εξέλιξη της υγείας της. Η Μαργκερίτα με τον αδελφό της, Τζοβάνι, την επισκέπτονται καθημερινά, ενώ εκείνη ανυπομονεί να επιστρέψει στο σπίτι της. Τα δυο αδέλφια γνωρίζουν πως η κατάστασή της δεν έχει επιστροφή. Και ενώ η Μαργκερίτα είναι τυλιγμένη με ένα πέπλο θλίψης εξαιτίας του επερχόμενου τέλους, προσπαθεί να τελειώσει τα γυρίσματα της ταινίας της με τον αμερικανό σταρ να δημιουργεί συνεχή προβλήματα. Ταυτόχρονα όμως έχει να αντιμετωπίσει και τα δικά της προσωπικά προβλήματα που έχουν να κάνουν με την κρίση της ηλικίας, με την κόρη της η οποία βρίσκεται στην εφηβεία αλλά και με το φόβο πως τίποτε δεν κάνει όπως πρέπει.
Με την »τρυφερή» σκηνοθετική προσέγγιση, η οποία χαρακτηρίζει τις ταινίες του Νάνι Μορέτι, ο θεατής πλησιάζει πολύ κοντά στους ήρωές του. Γίνονται δικοί του άνθρωποι, το δράμα τους γίνεται και δικό του. Η ματιά του απεμπολεί τον ακαδημαϊσμό της γραμμικής αφήγησης και όπως το συνηθίζει, εμπλέκει την πραγματικότητα, με τις σκέψεις, τα όνειρα και τη φαντασία των ηρώων. Άλλωστε, όπως λέει κι ο ίδιος ο σκηνοθέτης: “Είναι σημαντικό να λες μια ιστορία απαλλαγμένη από ακαδημαϊσμούς, να έχει μία αφήγηση που δεν αυτοπεριορίζεται, να ξέρει τους κανόνες, αλλά να μπορείς να κινηθείς και χωρίς αυτούς. Παρ’ όλα αυτά, είναι επίσης σημαντικό να σου ακούγεται αληθινή και να εκφράζει αυτό που θέλεις να πεις. Δεν πρέπει να έχεις μία επίπεδη και συνηθισμένη σχέση με το υλικό που θέλεις να παρουσιάσεις”. Και συνεχίζει: “Ο αφηγηματικός χρόνος αντανακλά τις διαφορετικές συναισθηματικές καταστάσεις της Μαργκερίτα μέσα στις οποίες όλα υπάρχουν με το ίδιο αίσθημα του επείγοντος”.
Το σενάριο απολύτως »αληθινό», χωρίς υπερβολές και αβανταδόρικες συγκινησιακές εξάρσεις, συνομιλεί με τον καθένα. Και τούτη η »συνομιλία», γίνεται ακόμη αμεσότερη χάρις στη σκηνοθετική ματιά του Μορέτι, ο οποίος δε χάνει το χιούμορ του σκηνοθετώντας μια ταινία, στο επίκεντρο της οποίας βρίσκεται μια αναμενόμενη αναχώρηση.
Η Τζούλια Λαζαρίνι, με ένα διαρκές πικρό χαμόγελο στο πρόσωπο και βλέμμα που υποκρύπτει αγωνία και αβεβαιότητα δίνει, είναι ιδανική στο ρόλο της Μαργκερίτα. Από την άλλη, ο Τζον Τορτούρο, είναι θαυμάσιος στο ρόλο του ιδιόρρυθμοι αμερικανού σταρ. Τέλος, ο ίδιος ο σκηνοθέτης, εμφανίζεται στο ρόλο του Τζοβάνι.
strakersan@gmail.com
http://kersanidis.wordpress.com

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s