ΣΙΝΕΜΑ 2015:ΤΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΠΟΥ ΞΕΧΩΡΙΣΑΝ


(Αναδημοσίευση από την «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ»,25/12/2015)

Ανίτα   ΄ Εκμπεργκ

 Ανίτα ΄ Εκμπεργκ

του Αλέξη Ν. Δερμεντζόγλου
dermetzo@otenet.gr

Ο κινηματογράφος είναι ένα σύνολο στάσεων και εικόνων και, πέρα από ταινίες, είναι προσωπικές κρίσεις, νέα ταλέντα, «επιστροφές» μεγάλων καλλιτεχνών αλλά και απώλειες. Το σινεμά είναι ταυτόχρονα μεράκι και ψυχαγωγία, μεγάλα κενά αλλά και αιφνιδιαστική άνοδος. Χαρές και λύπες, μυθοπλασίες, και ντοκουμέντα ζωής και θάνατοι σ’ ένα μίξερ που η βιομηχανία του θεάματος γνωρίζει να αλέθει τα πάντα. Σταρ και ταινίες που εύκολα ξεχνιούνται, απώλειες που ξεπερνιούνται γιατί, όπως το λέει και το τραγούδι, Το σόου πρέπει να συνεχιστεί.
Ποια ήταν, λοιπόν, τα πρόσωπα του 2015 και ποια εκείνα που δεν θα ξαναδούμε γιατί έφυγαν ανεπιστρεπτί; Ποιοι δημιουργοί επιμένουν και βρίσκονται πάντα στην κορυφή;
Λογικό είναι να αρχίσω από τους επιμένοντες, που όμως δεν χάνουν τη φρεσκάδα τους, το χρυσαφί χρώμα τους. Ο Στίβεν Σπίλμπεργκ βρίσκεται για πάνω από 40 χρόνια στο σινεμά και εξακολουθεί να μας προσφέρει ταινίες υψηλής ψυχαγωγικής κλάσης με δεξιοτεχνική αφήγηση, στιλ και άποψη. Έτσι φέτος Η γέφυρα των κατασκόπων μπορεί να μην κέρδισε και τις καλύτερες κριτικές, ωστόσο δεν παύει να είναι μια εξαιρετική ταινία με υψηλές κατασκευαστικές αξίες.

Η γέφυρα των κατασκόπων

Η γέφυρα των κατασκόπων

Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΜΙΛΕΡ
Πέρασαν τουλάχιστον 35 χρόνια από τότε που οι Έλληνες έμαθαν τον Τζορτζ Μίλερ από τη μακρινή Αυστραλία. Ο νέος του Mad Max: ο δρόμος της οργής χωρίς έστω τον Μελ Γκίμπσον είναι μια κορυφαία ταινία καλύτερη ίσως εκείνων του παρελθόντος.
Σε ό,τι αφορά στα πρόσωπα, η αγέραστη και γοητευτική Τζούλιαν Μουρ ανεβαίνει συνεχώς . Με δύο προτάσεις και ένα Όσκαρ είναι ιδιαίτερα πειστική τόσο ως πάσχουσα από Άλτσχάιμερ (Still Alice) όσο και ως ξεπεσμένη σταρ που κάνει το παν για να κερδίσει την κορυφή (Οδηγός επιτυχίας). Κατά τα άλλα, η Ρούνεϊ Μάρα (Carol) ίσως διεκδικήσει Όσκαρ για τον έξοχο ρόλο της στην ταινία του Τοντ Χέινς.
Στους άνδρες έχουμε ένα συγκλονιστικό συναγωνισμό δύο σπουδαίων σταρ που γεννήθηκαν το 1977 και τώρα ωριμάζουν. Ο πληθωρικός Βρετανός Τομ Χάρντι που παίζει ιδιαίτερα δυναμικά ήταν πολύ καλός σε τρεις ρόλους. Mad max: Ο δρόμος της οργής, Child 14», Δίδυμοι θρύλοι (έξοχος σε διπλό ρόλο). Ο Γερμανός Μάικλ Φασμπέντερ καλός στο Slow west εντυπωσίασε ως Μακμπέθ.

Μάντ Μάξ:Ο δρόμος της οργής

Μάντ Μάξ:Ο δρόμος της οργής

Η ΑΞΕΧΑΣΤΗ ΑΝΙΤΑ
Αν μου ζητήσουν να αναφέρω το κορυφαίο γεγονός του 2015, τότε θα μεταφερόμουν στον περασμένο Απρίλιο, όταν πέθανε στα 107 (!) του ο Πορτογάλος δημιουργός Μανουέλ Ντ’ Ολιβέιρα. Δούλευε μέχρι τέλους, υπέγραψε 64 φιλμ και έδειξε ότι η τέχνη σε ανανεώνει σε όλα τα επίπεδα. Και μια και αναφέρομαι σε απώλειες, σημαντική και εκείνη του Ιταλού υπέργηρου πολιτικού δημιουργού Φραντσέσκο Ρόζι (Τζουλιάνο ο αρχιληστής). Σημαδεύει ένα τέλος εποχής η απώλεια της Ανίτα Έκμπεργκ, που σε τίποτα δεν θύμιζε την εντυπωσιακή σταρ του παρελθόντος. Όταν την ανακαλούμε στη Γλυκιά ζωή του Φελίνι, τότε δικαιούμαστε να καταλήξουμε στην άποψη για το τέλος εποχής.
Η Ιταλία μας κομίζει συνειρμούς κι έτσι ο χαμός της Λάουρα Αντονέλι θυμίζει την Μαλίτσια από τη δεκαετία του `70. Σε βαθύτατα γηρατειά έφυγε και η Μορίν Ο’ Χάρα που ο Χίτκσοκ την είχε ξεχωρίσει και αξιοποιήσει νεότατη (Η ταβέρνα της Τζαμάικα). Χάσαμε και μια από τις οικείες κινηματογραφικές φιγούρες. Έφυγε σε βαθύτατα γεράματα ο κόμης Δράκουλας, ο Κρίστοφερ Λι. Όταν τη δεκαετία του `50 έγινε η αναβίωση του μύθου από τον Τέρενς Φίσερ, ο Λι υπήρξε ο ιδανικός ενσάρκωσης.

Ο ΜΕΤΡ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ
Και μια και αναφέρομαι στον τρόμο, ο Γουές Κρέιβεν έφυγε οριστικά, αφού μας παρέδωσε τη φιγούρα του τρομερού Φρέντι με τα μεγάλα νύχια στη γνωστή σειρά ταινιών Εφιάλτης στο δρόμο με τις λεύκες. Ο γοητευτικός Ομάρ Σαρίφ δεν είναι πια εδώ, όπως και ο δυναμικός Ροντ Τέιλορ (Τα πουλιά), ενώ πέρασε μάλλον απαρατήρητη η απώλεια δύο Ιταλών: Ο Σέρτζιο Σολίμα υπήρξε ένας από τους μετρ του γουέστερν σπαγγέτι (Αίμα και για αίμα, Ο εκδικητής του διαβόλου). Βαθύτατα πολιτικοποιημένος, μέγας φορμαλιστής συνδύαζε την άποψη, την ιδεολογία, την τελετουργική αφήγηση με το στιλ και την κατασκευαστική αξία. Στα 90 του αποχώρησε για το αλλού ο Γκάμπριελ Φερτσέτι με σπουδαίους ρόλους σε ταινίες από Αντονιόνι, Λεόνε, Καβάνι και άλλων. Γοητευτικός, στιλάτος, ωραίος μοιραίος αλλά και καλός ηθοποιός θα τον θυμόμαστε για ένα στιλ ανδρός που δεν υπάρχει πια.

Κρίστοφερ Λή

Κρίστοφερ Λή

ΚΑΛΑ ΚΙΝΟΥΜΕΝΑ ΣΚΙΤΣΑ
Περνώντας τώρα σε άλλα σημαντικά γεγονότα, θα παρατηρήσουμε τη σημαντική άνοδο τόσο εισπρακτικά όσο και ποιοτικά του κινούμενου σκίτσου που κινείται εμπορικά πολύ καλά τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην Ελλάδα. Τυπικό παράδειγμα το πολύ όμορφο Μαλλά κουβάρια. Όσο για τη χώρα μας, κατά το έξω πάμε καλά, κατάφερε πλέον να αποχτήσει ένα σκηνοθετικό δίδυμο γύρω στα 40, που βραβεύεται στο εξωτερικό. Είναι, λοιπόν, δύο φίλοι που ακολουθούν περίπου τις ίδιες αφηγηματικές επιλογές, δεν τους πολυκαταλαβαίνουν στην Ελλάδα, αλλά τους τιμούν σε ξένα φεστιβάλ.

ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΙΔΥΜΟ ΕΠΙΤΥΧΙΩΝ
Ο Γιώργος Λάνθιμος (Αστακός) έρχεται βραβευμένος από τις Κάνες και η Αθηνά Τσαγκάρη (Chevalier) τιμημένη σε διάφορα φεστιβάλ με κορυφαίο το πρώτο βραβείο στο Λονδίνο.
Κατά τα άλλα, τα εισιτήρια των κινηματογράφων στην Ελλάδα είναι σταθεροποιημένα χωρίς όμως να σημαίνει πως θεωρούνται ικανοποιητικά. Μεγάλη προσφορά ταινιών, λιγοστή η επιθυμία των θεατών, όλα αυτά καθρεφτίζουν το καταθλιπτικό πνεύμα της εποχής και τη φαντασίωση της μεγάλης φυγής, όχι όμως μέσα από την έβδομη τέχνη.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s