«Πέντε καλά γλιάφια … τρία φράγκα»


Η νέα  ταινία του Δημήτρη Τράγγαλου

Exif_JPEG_PICTUREΕυχαριστούμε θερμά τον σκηνοθέτη για τις πρώτες πληροφορίες που δίνει αποκλειστικά στο ΚΕΜΕΣ για την νέα του ταινία «Πέντε καλά γλιάφια … τρία φράγκα».

«Γλιάφια στην τοπολαλιά του χωριού μας (κατάγομαι από την κωμόπολη Ελάτεια του Νομού Φθιώτιδας) ονομάζονται όλα τα αρχαία νομίσματα (ελληνικά ρωμαϊκά που βρίσκαμε σαν παιδιά στον μεγάλης έκτασης και απροστάτευτο αρχαιολογικό χώρο της αρχαίας Ελάτειας αλλά και στην γύρω από αυτόν περιοχή.
Κατά τον Παυσανία «Ελάτεια δε των εν Φωκεύσι μεγίστη πόλεων εστί μετά γε τους Δελφούς».
Φράγκα ονομάζονταν οι δραχμές.
Δεν είναι ξεκάθαρο αν η ταινία κατατάσσεται στις ταινίες μυθοπλασίας ή στα ντοκιμαντέρ. Γιατί ενώ είναι όλη δραματοποιημένη, όλα τα στοιχεία της είναι πραγματικά. Προσωπικά θα επιθυμούσα να γίνει αποδεκτή ως ντοκιμαντέρ.
Η ταινία είναι μεγάλου μήκους και καταγράφει προσωπικά βιώματα.
Εδώ και καιρό είμαι κοντά στην ολοκλήρωση ενός βιβλίου γύρω από την παιδική ζωή στην Ελάτεια τη δεκαετία του 1960 και την τοπολαλιά της περιοχής. Από τα περιεχόμενα του βιβλίου «δανείζομαι» τα κεφάλαια που αναφέρονται στον αρχαιολογικό χώρο με τα «επικίνδυνα», «τολμηρά» και «απαγορευμένα» παιχνίδια (σφεντόνες, πετροπόλεμος κλπ) για να στήσω την ταινία αυτή.
Τα γυρίσματα ξεκίνησαν πριν από ένα χρόνο περίπου με κενά διαστήματα ενδιάμεσα και όλα έγιναν στην Ελάτεια με ψηφιακό FHD. Επίσης χρησιμοποιώ και αρχειακό υλικό από το προσωπικό μου αρχείο που προέρχεται από S-8 mm, 16 mm και mini DV.
Η ταινία δεν έχει διαλόγους παρά μόνο αφηγήσεις τριών προσώπων:
α) Αφήγηση άνδρα (εγώ σήμερα)
β) Αφήγηση αγοριού (εγώ στην ηλικία των 13 χρόνων)
γ) Αφήγηση γυναίκας (καθηγήτριά μου στο γυμνάσιο).

Αυτή τη στιγμή παράλληλα με το μοντάζ ολοκληρώνεται η σύνταξη των κειμένων και η μουσική.

IMG_0570ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΘΕΣΗ
Ένας εξηντάχρονος άντρας (εγώ) γράφει ένα βιβλίο στο laptop. Οι πηγές του προέρχονται από τα παρακάτω:
1. Το διάβασμα αποσπασμάτων από το βιβλίο μιας καθηγήτριας φιλολόγου που είχε στο γυμνάσιο, η οποία πολύ αργότερα έγραψε το βιβλίο αυτό που περιέχει αναφορές στα χρόνια που πέρασε στο χωριό και στα παιδιά που δίδασκε.

2. Το προσωπικό αρχειακό υλικό που προβάλλεται στο laptop και από μηχανή προβολής 16 mm.

3. Από την περιπλάνησή του με έναν παιδικό φίλο και συμμαθητή του, στον αρχαιολογικό χώρο της Ελάτειας (άλλοτε λιβάδι για τα ζώα του χωριού) και φωτογράφηση όσων ερειπίων βρίσκονται διασκορπισμένα στο χώρο. Κατά την περιπλάνηση αυτή οι δύο άντρες βλέπουν με συνεχή φλας μπακ τις εξερευνήσεις και τα παιχνίδια που έκαναν ως παιδιά στις «σπηλιές» (τάφοι νεκροταφείου μυκηναϊκής περιόδου). Μεταξύ αυτών των δραστηριοτήτων ήταν και το ψάξιμο αρχαίων νομισμάτων (γλιαφιών) που βρίσκονταν στην επιφάνεια του εδάφους κυρίως μετά από βροχή. Τα νομίσματα αυτά τα αγόραζε ο «γέρος με το σκουφάκι» που ήταν άγνωστο από πού ερχόταν, με αντάλλαγμα λιγοστά «φράγκα». Για τα παιδιά όμως (μέσα στην άγνοιά τους λόγω έλλειψης παιδείας) αξία είχαν τα λιγοστά «φράγκα» παρά τα ίδια τα «γλιάφια». Με τα λιγοστά κέρματα είχαν τη δυνατότητα να ψωνίσουν κάποιο παιχνίδι και να παρακολουθήσουν το θέαμα του «γύρου του θανάτου» στο παζάρι που γινόταν στο χωριό κάθε φθινόπωρο. Το παιδί εντυπωσιασμένο από το γύρο του θανάτου παίζει με παιχνίδι δικής του επινόησης.

IMG_1408ΒΑΣΙΚΟΙ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ
Οι ιδιαιτερότητες της παραγωγής ήταν τέτοιες που με ανάγκασαν πολλές αρμοδιότητες να τις αναλάβω μόνος μου. Έτσι οι βασικοί συντελεστές διαμορφώνονται ως εξής:
Δημήτρης Τράγγαλος: Παραγωγή, Οργάνωση και εκτέλεση παραγωγής, Σενάριο, Σκηνοθεσία, Ενδυματολογία
Κρατάω επίσης το βασικό ρόλο ερμηνείας.

Διονύσης Πετρουτσόπουλος: Διεύθυνση Φωτογραφίας

Αλέξανδρος Τριανταφύλλου: Μουσική

Όλοι οι άλλοι που υποδύονται ρόλους είναι γνωστοί και φίλοι.»

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΩΜΑ ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΤΡΑΓΓΑΛΟΥ

Γεννήθηκε στην Ελάτεια Φθιώτιδας

Σπούδασε στην Ανωτέρα Σχολή Ηλεκτρονικών Αναστασιάδη, στο Πανεπιστήμιο Πάτρας – Μαθηματικό Τμήμα και στη Σχολή Σταυράκου – Σκηνοθεσία κινητογράφου

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ
Συμμετοχή, εργασία και παραγωγή κινηματογραφικών ταινιών μικρού και μεγάλου μήκους και παράλληλη παράδοση ιδιαιτέρων μαθημάτων ως καθηγητής μαθηματικών.
Καθηγητής στη σχολή Κινηματογράφου-Τηλεόρασης της Ευγενίας Χατζίκου, στο μάθημα «Κινούμενο Σχέδιο».
Καθηγητής στη σχολή Κινηματογράφου-Τηλεόρασης του Λυκούρ¬γου Σταυράκου, στα μαθήματα «Μοντάζ Κινηματογράφου», «Ασπρόμαυρη Φωτογραφία», «Κινούμενο σχέδιο» και «Μαθηματικά».
Εισηγητής σε Σεμινάρια που διεξήχθησαν στην Αθήνα και σε άλλες με¬γάλες πόλεις, με θέματα: «Αισθητική της φωτογραφίας» – «Ασπρόμαυρη φωτογραφία» – «Το μοντάζ στο κινούμενο σχέδιο» – «Η χρήση της μουσικής και των ήχων στο κινούμενο σχέδιο» – «Το σενάριο στο κινού¬μενο σχέδιο».

Καθηγητής στο μάθημα «Τέχνη και Τεχνική στο κλασσικό κινούμενο σχέδιο» σε επιδοτούμενο σεμινάριο διάρκειας 5 μηνών που διοργανώθηκε από τη Λαϊκή Επιμόρφωση του Υπουργείου Νέας Γενιάς.
Επιμέλεια στην εκπομπή-αφιέρωμα στο Ελληνικό κινούμενο σχέδιο της σειράς ΠΕΡΙΣΚΟΠΙΟ, παραγωγής ΕΤΙ
Σκηνοθεσία σε σειρά οκτώ εξάλεπτων ντοκιμαντέρ για λογαριασμό του Υπουργείου Γεωργίας με γενικό τίτλο «ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΜΕΝΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΒΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΩΝ».
Καθηγητής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης – Σχο¬λή Καλών Τεχνών – Τμήμα Κινηματογράφου, στο μάθημα Μοντάζ Κινηματο¬γράφου.
Σκηνοθεσία εννέα ντοκιμαντέρ σε πέντε γλώσσες παραγωγής ΣΕΓΜ και Υπουργείου Εξωτερικών (ΥΠΕΞ).
Μέλος επιτροπής για τη διαμόρφωση πλαισίου επαγγελματικού προσανατολισμού για την κινούμενη εικόνα του Υπουργείου Εργασίας.
Εργάστηκε στην ΕΡΤ ΑΕ, με την ειδικότητα του μοντέρ κινηματογραφίας.
ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟ ΕΡΓΟ – ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΤΑΙΝΙΩΝ
Από το 1980 έως σήμερα ασχολείται με τον κινηματογράφο δημιουργώντας ταινίες που καλύπτουν τα περισσότερα κινηματογραφικά είδη: Ταινίες με υπόθεση, ντοκιμαντέρ και ταινίες κινουμένων σχεδίων.
ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ
■ Ταινίες super 8mm – 1970 έως 1978, Παραγωγή δώδεκα δραματοποιημένων και πειραματικών ταινιών.
Συμμετοχή στα αντίστοιχα ελληνικά φεστι¬βάλ δημιουργών ταινιών super 8mm με πολλές διακρίσεις.
■ «ΜΠΑΡΤΑΦΛΑΤΣΑ 1» – 1979, Ταινία κινουμένων σχεδίων, Έγχρωμη, 16mm, διάρκεια 07 – Παραγωγή, σενάριο, σχέδια και κίνηση Δ. Τράγγαλος.
■ «Η ΠΑΤΡΑ ΔΕΙΧΝΕΙ ΤΟ ΔΡΟΜΟ ΤΟΥ ΑΓΩΝΑ» – 1979, Ντοκιμαντέρ, Έγχρωμο, 16mm, διάρκεια 35΄- Παραγωγή, σενάριο, σκηνοθεσία, φωτογραφία, μοντάζ Δ. Τράγγαλος. Κείμενα – Αφήγηση Λ. Αγγελιδάκης.

■ «ΜΠΑΡΤΑΦΛΑΤΣΑ 2» – 1981, Ταινία κινουμένων σχεδίων, Έγχρωμη, 16mm, διάρκεια 08΄- Παραγωγή, σενάριο, σχέδια και κίνηση Δ. Τράγγαλος. Συμμετοχή στο Φεστιβάλ Δράμας
■ «ΓΙΑ ΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ» – 1983, Ταινία με υπόθεση, ασπρόμαυρη, 16mm, διάρκεια 12′- Ηθοποιοί: Ν. Αναγνωστόπουλος – Κ. Τζουβάρας. Παραγωγή, σενάριο, σκηνοθεσία, μοντάζ Δ. Τράγγαλος. Φωτογραφία Σ. Μπάχλας, Μουσική Γ. Καλκάνης .
■ «ΔΙΑΚΟΣΙΕΣ ΔΕΚΑΠΕΝΤΕ ΚΑΙ ΜΙΑ» – 1984, Ταινία κινουμένων σχεδίων και ζωντανών δραματοποιημένων λήψεων, Έγχρωμη, 35 mm, διάρκεια 07′-Συμπαραγωγή Δ. Τράγγαλου και Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου. Σενάριο, σχέδια και κίνηση Δ. Τράγγαλος. Φωτογραφία Ηλ. Κωνσταντακόπουλος, Μοντάζ Ν. Αμπατζής, Μουσική Γ. Καλκάνης. Συμμετοχή στα Φεστιβάλ Δράμας και Θεσσαλονίκης.
■ «ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΒΑΡΕΤΗ» – 1987, Ταινία κινουμένων σχεδίων, Έγχρωμη, 35 mm, διάρκεια 09′ – Συμπαραγωγή Δ. Τράγγαλου και Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου. Σενάριο, σχέδια και κίνηση Δ. Τράγγαλος. Συμμετοχή στα Φεστιβάλ Δρά¬μας, Θεσσαλονίκης, Στουτγάρδης και Βάρνας.
■ «ΤΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ» – 1992, Ταινία με υπόθεση-Μεγάλου μήκους, Έγχρωμη, 16mm, διάρκεια 75′. Ηθοποιοί: Γ. Φέστα – Β. Καζάν – Πα-ραγωγή, σενάριο, σκηνοθεσία, μοντάζ Δ. Τράγγαλος, Φωτογραφία Η. Κωνσταντακόπολος, Χρ. Ασημακόπουλος, Μουσική: Γ. Κουρμούζας, ‘Ηχοληψία Γ. Κωνσταντινόπουλος. Συμμετοχή στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.
■ «ΕΛΑΤΕΙΑ» – 1995, Ντοκιμαντέρ, Έγχρωμο, 16mm, διάρκεια 59′ Παραγω-γή, σενάριο, σκηνοθεσία, φωτογραφία, ηχοληψία, μοντάζ Δ. Τράγγαλος, Κείμενα Γ. Γαϊτάνος, Αφήγηση Αλ. Κωστάλας, Α. Χριστοφιδάκη Συμμετοχή στο Φεστιβάλ Δράμας.
■ «ΕΙΤΕ ΘΑΝΑΤΟΣ ΕΙΤΕ ΛΕΥΤΕΡΙΑ» – 1997, Ντοκιμαντέρ, Έγχρωμο, 16mm, διάρκεια 34′, Παραγωγή Εκπαιδευτική Τηλεόραση ΥΠΕΠΘ.
Σενά¬ριο, σκηνοθεσία, φωτογραφία, ηχοληψία, μοντάζ Δ. Τράγγαλος, Κείμενα Σ. Σφυρόερα, Αφήγηση Μ. Κατράκης, Α. Χριστοφιδάκη. Συμμετοχή στο Φε¬στιβάλ Δράμας.
■ «ΓΑΪΔΟΥΡΟΝΗΣΙ» – 2002, Ντοκιμαντέρ, Έγχρωμο, 16mm, διάρκεια 27’. Συμπαραγωγή με την ΕΤΙ. Σενάριο, σκηνοθεσία, φωτογραφία, ηχοληψία, μοντάζ Δ. Τράγγαλος, Κείμενα Φ. Μελανίτου, Αφήγηση Κ. Τσάκωνας. Συμ-μετοχή στο Φεστιβάλ Δράμας.

ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ
• «ΔΙΑΚΟΣΕΣ ΔΕΚΑΠΕΝΤΕ ΚΑΙ ΜΙΑ» 1984 – Κρατικό βραβείο – Ενισχυόμενη ταινία από το ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
• «ΤΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ» 1992 – Κρατικό βραβείο ταινίας μεγάλου μήκους – Έπαινος ταινίας ποιότητας από το ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.

ΑΛΛΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
• Δημιουργία σημειώσεων και εποπτικού υλικού για διδακτική χρήση στα μα-θήματα: «Μοντάζ Κινηματογράφου» και «Κλασσικό Κινούμενο Σχέδιο».
• Καλλιτεχνική επιμέλεια σε δύο κινηματογραφημένες εκπομπές της ΕΤ1 με θέμα: «Το κινούμενο σχέδιο στην Ελλάδα».
• Συμμετοχή σε ομαδικές εκθέσεις φωτογραφίας και ζωγραφικής.
• Δημοσίευση σκίτσων σε διάφορες εφημερίδες.
• Δημοσίευση άρθρων για το κινούμενο σχέδιο σε εφημερίδες και περιοδικά.
• Κατασκευή ελληνικών λαϊκών μουσικών οργάνων.
• Μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών (ΕΕΣ).
• Μέλος της Εταιρίας Τεχνικών Ελληνικού Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ).
• Μέλος του Οργανισμού Συλλογικής Διαχείρισης Πνευματικών Δικαιωμάτων «ΑΘΗΝΑ».
• Μέλος του Οργανισμού Συλλογικής Διαχείρισης Θεατρικών και Οπτικοακουστικών Έργων «ΙΣΟΚΡΑΤΗΣ».
• Μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Δευτεροβάθμιας συνδικαλιστικής οργάνωσης ΠΟΣΠΕΡΤ.
• Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του πρωτοβάθμιου καλλιτεχνικού σωματείου των εργαζομένων της ΕΡΤ.
• Πρόεδρος του συλλόγου Φοιτητική Ομάδα Κινηματογράφου Θεάτρου (ΦΟΚΘ) Πάτρας.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s