Τζουλιάνο Τζέμα ή Μοντγκόμερι Γουντ;


1965 Adios Gringoτου Κώστα Γ. Καρδερίνη

Τον έχουν αποκαλέσει «αγγελοπρόσωπο πιστολέρο» και «βασιλιά των γουέστερν σπαγκέτι». Η φήμη του ως θρυλικού Ρίνγκο εξαπλώθηκε από την Ευρώπη ως τη Μέση Ανατολή για να φτάσει να κατακτήσει και την Ιαπωνία. Επισκεπτόμενος τη Χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου, σε ώριμη πια ηλικία, γνώρισε τη λατρεία σούπερ σταρ και οι κοπέλες στο δρόμο λιγώνονταν για ένα του βλέμμα. Η πέρασή του ήταν τόσο μεγάλη ώστε γιαπωνέζικος οίκος μόδας λάνσαρε σειρά φινετσάτων ρούχων με το όνομά του, ενώ πασίγνωστη αυτοκινητοβιομηχανία κυκλοφόρησε δυο τύπους πολυτελών σκούτερ με την επωνυμία Suzuki-Gemma.
Η παιδική του ηλικία (γεν. 1938) σημαδεύτηκε από μια έκρηξη βόμβας στη διάρκεια του πολέμου (1944) που έσκασε στα μούτρα του ενώ αυτός έπαιζε σε κάποιο χωράφι, προκαλώντας του αρκετά τραύματα κι αφήνοντας μια ουλή στο αριστερό μάγουλο. Στα παιχνίδια με τους φίλους του άρεσε να μιμείται τον αγαπημένο του ηθοποιό, Μπαρτ Λάγκαστερ. Από τότε ήταν ιδιαίτερα αθλητικός τύπος. Έφηβος ασχολήθηκε με την ενόργανη και κατόπιν με το μποξ. Έχοντας καβατζώσει τα 70 συνέχισε να αθλείται κάνοντας κολύμπι, ιππασία, ορειβασία και αλεξίπτωτο.
Ο κινηματογράφος όμως τον τράβηξε από πολύ νωρίς. Ξεκίνησε ως κασκαντέρ και έξτρα στις λεγόμενες «ταινίες του μανδύα» (Μπεν Χουρ) και στις αμερικάνικες παραγωγές που γυρίζονταν τότε στην Τσινετσιτά. Σε μια τέτοια ταινία (Μεσσαλίνα, 1960) τον πρόσεξε ο δεύτερος σκηνοθέτης Ντούτσιο Τέσαρι και του πρόσφερε πρωταγωνιστικό ρόλο στον δικό του επικό Τύραννο των Θηβών (1962). Αυτός ήταν που απογείωσε την καριέρα του Τζέμα με μια σειρά ταινιών, κυρίως γουέστερν σπαγκέτι, από τη χρυσή εποχή του επώνυμου πιστολά (Ένα πιστόλι για τον Ρίνγκο, Η επιστροφή του Ρίνγκο, Σάρκα και πιστόλι) ως τη δύση του είδους και την ανατολή της εξωτικής περιπέτειας (Τα καθάρματα, Καλύτερα νεκροί, Σαφάρι Εξπρές, Στο ναό των Αζτέκων).

1964 Ringo
Τρεις ακόμη σκηνοθέτες συνέβαλαν καθοριστικά στη μετονομασία του Τζέμα σε Μοντγκόμερι Γουντ.
Ο «βρόμικος» Μικέλε Λούπο που τον βοήθησε να στραπατσάρει το μοντέλο του καλού ήρωα (Μασίστας ο πιο σκληρός τιμωρός, Αριζόνα Κολτ, Μπεν και Τσάρλι, Ένα αξιοσέβαστο κάθαρμα, Άφρικα Εξπρές, Καλιφόρνια). Ο «νονός» Τζιόρτζιο Φερόνι (ή Calvin J. Paget) που προσπάθησε να εισβάλλει στην αμερικανική αγορά σκυλεύοντας τον Λεόνε, με τη χαλαρή δολαροτριλογία Ένα τρύπιο δολλάριο / Για μερικά παραπάνω δολλάρια / Αριζόνα Κιντ και κατόπιν με τη μεταγραφή του Ρομπέν των Δασών (Ο κόκκινος τοξότης, 1970). Κι ο επιτυχέστερος Τονίνο Βαλέρι (Εκδίκησις μέχρι θανάτου, Ο ανθρωποκυνηγός του Τέξας) που έφτασε αισίως ως τη δική του Μπατερφλάι (Un bel di vedremo, 1997).

1966 ArizonaColtΗ σπαγκέτι κυριαρχία του έληξε μετά τον Τζάνγκο του Φράνκο Νέρο και τον Τρινιτά του Τέρενς Χιλ.
Αυτό δεν σημαίνει ότι ο Τζουλιάνο Τζέμα τυποποιήθηκε στα γουέστερν και τις περιπέτειες. Έχει υπηρετήσει όλα σχεδόν τα είδη και αρκετούς σημαντικούς σκηνοθέτες. Από τον περφεξιονιστή Βισκόντι (Γατόπαρδος) ως τους παραγνωρισμένους Ορσίνι (Κορμπάρι, Καυτή σάρκα του Βορρά) και Σκουϊτιέρι (Ο νόμος είμαι εγώ, Ο τσάμπιον του υποκόσμου, Κλαρέτα Πετάτσι). Από τους κωμικούς Κορμπούτσι (Η πιο αστεία μέρα του πολέμου, Ο άσπρος ο μαύρος και ο κίτρινος) και Μονιτσέλι (Ας ελπίσουμε ότι θα ‘ναι κορίτσι) ως το δραματικό Κομεντσίνι (Έγκλημα αγάπης). Από τους φραμπαλάδες Μπαρμπόνι και Φούλτσι (Αλ Καπόνε εναντίον Τρινιτά, Δύο Τρινιτά… βαράμε δυνατά, Ομάδα κρούσεως λουφαδόρων, Σίφουνας στο πιστόλι… ακαταμάχητος στο ξύλο!) ως τον αστυνομικό Νταμιάνι (Ατίθασος και σκληρός, Με τους δικούς μου όρους) και τον αιμοσταγή Αρζέντο (Τενέμπρε).

1966 Per_pochi_dollari_ancora
Αναμφίβολα η κορυφαία στιγμή της ερμηνευτικής του τέχνης ήταν Η μεγάλη νύχτα των συνταγματαρχών (1976) του Βαλέριο Ζουρλίνι που του απέφερε το βαρύτιμο βραβείο Νταβίντ ντι Ντονατέλο. Έκτοτε τιμήθηκε σε διεθνή φεστιβάλ (Μόντρεαλ, Κάρλοβι Βάρι, Νέα Υόρκη) και αξιώθηκε πολλά βραβεία και τιμές εντός χώρας. Στα ενδιάμεσα των ταινιών κατόρθωσε να υλοποιήσει άλλο ένα μεγάλο του όνειρο: σπούδασε γλυπτική και έφτασε να αναγνωριστεί ως ένας σημαντικός καλλιτέχνης στην πλαστική των μετάλλων.
Η νέα χιλιετία τον βρήκε να διαπρέπει στην ιταλική τηλεόραση και του πρόσφερε ρόλους σε εμβληματικές ταινίες του Βισέντε Αράντα (Mad Love) και του Γούντι Άλεν (Στη Ρώμη με αγάπη). Ετοιμαζόταν δε να συμμετάσχει στο ιστορικό δράμα Ντοβίλ.
Δυστυχώς, ένα μήνα αφότου έκλεισε τα 75, ο ακμαιότατος Τζουλιάνο Τζέμα έπεσε θύμα τροχαίου ατυχήματος κοντά στη αγαπημένη του Ρώμη και κατέληξε λίγο μετά τη μεταφορά του στο νοσοκομείο της Τσιβιταβέκια.

1965 UnDollaroBucatoΕπιλογή από τη φιλμογραφία του Giuliano Gemma
1958 Καπετάν Ντολτσεβίτας /Venezia, la luna e tu (Ιταλία /Γαλλία, 107′) Dino Risi
1959 Arrangiatevi! /You’re on Your Own (Ιταλία, 105′) Mauro Bolognini
1959 Η γυναίκα μου, αυτό το τέρας /Il nemico di mia moglie (Ιταλία, 100′) Gianni Puccini, Gabriele Palmieri
1959 Μπεν Χουρ /Ben-Hur (ΗΠ, 212′) William Wyler
1960 A qualcuna piace calvo (Ιταλία, 91′) Mario Amendola
1960 Οι Κοζάκοι /I Cosacchi (Ιταλία /Γαλλία, 114′) Viktor Tourjansky, Giorgio Venturini
1960 Μεσσαλίνα /Messalina Venere imperatrice (Ιταλία, 96′) Vittorio Cottafavi
1961 Ο πλανήτης των ζωντανών νεκρών /Il pianeta degli uomini spenti /Battle of the Worlds (Ιταλία, 84′) Antonio Margheriti
1961 Io amo… tu ami (Ιταλία) Alessandro Blasetti
1962 Βοκκάκιος ’70 /Boccaccio ’70 (Ιταλία /Γαλλία, 205′) Vittorio De Sica, Federico Fellini, Mario Monicelli, Luchino Visconti
1962 Ο Τύραννος των Θηβών /Arrivano i titani (Ιταλία /Γαλλία, 111′) Duccio Tessari
1962 Ο Γατόπαρδος /Il Gattopardo (Ιταλία /Γαλλία, 187′) Luchino Visconti
1963 Η πιο αστεία μέρα του πολέμου /Il giorno piu corto (Ιταλία, 95′) Sergio Corbucci
1963 Σεχραζάντ /Sheherazade (Γαλλία /Ιταλία /Ισπανία, 124′) Pierre Gaspard-Huit
1963 Μασίστας, ο πιο σκληρός τιμωρός /Maciste l’eroe piu grande del mondo (Ιταλία, 80′) Michele Lupo
1963 Οι δυο αδιάφθοροι εκδικηταί /Οι δυο μονομάχοι /I due gladiatori (Ιταλία, 100′) Mario Caiano
1964 Ercole contro i figli del sole /Ηρακλής εναντίον των γιων του Ήλιου (Ιταλία /Ισπανία, 88′) Osvaldo Civirani
1964 Αγγελική, η μαρκησία των αγγέλων /Angelique, marquise des anges /Angelica (Γαλλία /Δ.Γερμανία /Ιταλία, 115′) Bernard Borderie
1964 Η επέλασις των λεγεώνων /Ο εκδικητής της αρένας /Οι τελευταίοι σκλάβοι /La rivolta dei pretoriani (Ιταλία, 95′) Alfonso Brescia
1964 Αήττητος Βίκινγκς /Erik il vikingo (Ιταλία, 95′) Mario Caiano
1965 Ένα πιστόλι για τον Ρίνγκο / Ο Σαντάνα στην κόλαση των αετών /Una pistola per Ringo (Ιταλία /Ισπανία, 98′) Duccio Tessari
1965 Ένα κορίτσι όλο φωτιά /La ragazzola (Ιταλία, 90′) Giuseppe Orlandini
1965 Αγγελική, η αδάμαστη /Merveilleuse Angelique /Angelica alla corte del re (Γαλλία /Ιταλία /Δ.Γερμανία, 105′) Bernard Borderie
1965 Ένα τρύπιο δολλάριο /Un dollaro bucato (Ιταλία, 98′) Giorgio Ferroni
1965 Η επιστροφή του Ρίνγκο /Επιστρέφω από το θάνατο /Il ritorno di Ringo (Ισπανία /Ιταλία, 104′) Duccio Tessari
1965 Αντίο γκρίνγκο /Adios gringo (Ιταλία /Γαλλία /Ισπανία, 100′) Giorgio Stegani
1966 Σάρκα και πιστόλι /Kiss Kiss… Bang Bang (Ισπανία /Ιταλία, 112′) Duccio Tessari
1966 Αριζόνα Κολτ /Man from Nowhere /Arizona Colt (Ιταλία /Γαλλία, 104′) Michele Lupo
1966 Per pochi dollari ancora /Die Now, Pay Later /For a Few Extra Dollars /Για μερικά παραπάνω δολλάρια (Ιταλία /Γαλλία /Ισπανία, 105′) Giorgio Ferroni
1967 Αριζόνα Κιντ /Wanted /Wanted – El Cobra (Ιταλία, 107′) Giorgio Ferroni
1967 Ατέλειωτες ημέρες της εκδικήσεως /I lunghi giorni della vendetta (Ιταλία /Γαλλία /Ισπανία, 105′) Florestano Vancini
1967 Εκδίκησις μέχρι θανάτου /I giorni dell’ira (Ιταλία /Δ.Γερμανία, 95′) Tonino Valerii
1968 Γρήγορος σαν αστραπή, βίαιος σαν καταιγίδα /Γρήγορος σαν αστραπή, σκληρός σαν ατσάλι /Μπίλι Μπόι, το πιο γρήγορο πιστόλι /Εκδίκησις στην κοιλάδα των κεραυνών /…e per tetto un cielo di stelle /A Sky Full of Stars for a Roof (Ιταλία, 100′) Giulio Petroni
1968 Τα καθάρματα /I bastardi /Sons of Satan (Ιταλία /Γαλλία /Δ.Γερμανία, 102′) Duccio Tessari
1969 Βία κάτω από τον ήλιο /Violenza al sole /Blow Hot, Blow Cold (Ιταλία, 100′) Florestano Vancini
1969 Ο ανθρωποκυνηγός του Τέξας /Ο κυνηγός των 7 συμμοριών /Il prezzo del potere /The Price of Power (Ιταλία /Ισπανία, 90′) Tonino Valerii
1969 Καλύτερα νεκροί /Οι κακοποιοί /Vivi o, preferibilmente, morti /Alive or Preferably Dead /Sundance and the Kid (Ιταλία /Ισπανία, 103′) Duccio Tessari
1970 Κορμπάρι, ο επαναστάτης /Corbari (Ιταλία, 90′) Valentino Orsini
1970 Όταν οι γυναίκες είχαν ουρά /Quando le donne avevano la coda /When Women Had Tails (Ιταλία, 105′) Pasquale Festa Campanile
1970 Ο κόκκινος τοξότης /L’arciere di fuoco (Ισπανία /Ιταλία /Γαλλία, 103′) Giorgio Ferroni
1971 Καυτή σάρκα του βορρά /L’amante dell’Orsa Maggiore (Ιταλία /Γαλλία /Δ.Γερμανία, 110′) Valentino Orsini
1972 Μπεν και Τσάρλι /Amigo, Stay Away /Amico, stammi lontano almeno un palmo (Ιταλία /Γαλλία, 109′) Michele Lupo
1972 Ένα αξιοσέβαστο κάθαρμα /Μεγάλη επαφή /Un uomo da rispettare /The Master Touch (Ιταλία /Δ.Γερμανία, 112′) Michele Lupo
1973 Αυτοκράτωρ του εγκλήματος /Il maschio ruspante (Ιταλία, 93′) Antonio Racioppi
1973 Αλ Καπόνε εναντίον Τρινιτά /Δυο άγγελοι του σαματά /Θα γίνει του Τρινιτά το κάγκελο /Anche gli angeli mangiano fagioli /Even Angels Eat Beans (Ιταλία /Γαλλία /Ισπανία, 111′) Enzo Barboni
1973 Ο άνθρωπος των χιλίων κινδύνων /Troppo rischio per un uomo solo /The Magnificent Dare Devil (Ιταλία, 110′) Luciano Ercoli
1974 Έγκλημα αγάπης /Delitto d’amore /Somewhere Beyond Love (Ιταλία, 108′) Luigi Comencini
1974 Δύο Τρινιτά… βαράμε δυνατά /Anche gli angeli tirano di destro /Charleston (Ιταλία, 111′) Enzo Barboni
1975 Ο άσπρος, ο μαύρος και ο κίτρινος /Ο καλός, ο κακός και ο κίτρινος /Il bianco, il giallo, il nero (Ιταλία /Ισπανία /Γαλλία, 99′) Sergio Corbucci
1975 Africa Express /Άφρικα Εξπρές (Ιταλία /Δ.Γερμανία, 98′) Michele Lupo
1976 Safari Express /Σαφάρι Εξπρές (Ιταλία, 93′) Duccio Tessari
1976 Η μεγάλη νύχτα των συνταγματαρχών /Il deserto dei Tartari (Ιταλία /Γαλλία /Δ.Γερμανία, 140′) Valerio Zurlini
1977 Καλιφόρνια /California /Καλιφόρνια, αντίο (Ιταλία /Ισπανία, 98′) Michele Lupo
1977 Ο νόμος είμαι εγώ /Il prefetto di ferro (Ιταλία, 110′) Pasquale Squitieri
1978 Ο τσάμπιον του υποκόσμου /Corleone (Ιταλία, 108′) Pasquale Squitieri
1978 Έγκλημα χωρίς δολοφόνο /Circuito chiuso (Ιταλία, τηλεταινία 88′) Giuliano Montaldo
1978 Η μάχη του Μάρεθ /Il grande attacco (Ιταλία /Δ.Γερμανία /Γιουγκοσλαβία, 90′) Umberto Lenzi
1978 Σίφουνας στο πιστόλι… ακαταμάχητος στο ξύλο! /Sella d’argento /They Died with Their Boots On (Ιταλία, 100′) Lucio Fulci
1979 Ατίθασος και σκληρός /Un uomo in ginocchio /A man on his knees (Ιταλία, 105′) Damiano Damiani
1980 Κολβέζι: Επιχείρηση Λεοπάρδαλη /La legion saute sur Kolwezi (Γαλλία, 96′) Raoul Coutard
1980 Η προειδοποίηση /Με τους δικούς μου όρους /L’avvertimento (Ιταλία, 108′) Damiano Damiani
1981 La baraonda /Confusion (Ιταλία, 107′) Florestano Vancini
1981 Ομάδα κρούσεως λουφαδόρων /Ciao nemico /Odd Squad (Ιταλία, 82′) Enzo Barboni
1982 Τενέμπρε, ο παρανοϊκός δολοφόνος /Σκιές /Tenebre (Ιταλία, 110′) Dario Argento
1983 Afghanistan pourquoi? (Μαρόκο) Abdellah Masbahi
1983 Σουπερμάρκετ /Pajaros de ciudad /Senza un attimo di respiro (Ισπανία /Ιταλία) Jose Maria Sanchez Alvaro
1983 Le cercle des passions /Circle of Passions (Γαλλία /Ιταλία /Ισπανία, 108′) Claude d’Anna
1984 Claretta /Claretta Petacci /Κλαρέτα Πετάτσι (Ιταλία, 127′) Pasquale Squitieri
1985 Στο ναό των Αζτέκων /Tex e il signore degli abissi (Ιταλία, 90′) Duccio Tessari
1985-86 Caccia al ladro d’autore (Ιταλία, τηλεσειρά) Sergio Martino, Tonino Valerii, Duccio Tessari
1986 Ας ελπίσουμε ότι θα ‘ναι κορίτσι /Speriamo che sia femmina /Let’s Hope It’s a Girl (Ιταλία /Γαλλία, 120′) Mario Monicelli
1987 Chateauroux district /Il padre americano (Γαλλία. 85′) Philippe Charigot
1986 Rally (Ιταλία, τηλεσειρά) Sergio Martino
1986 Affari di famiglia (Ιταλία, τηλεταινία 600′) Marcello Fondato
1988 Al acecho /L’agguato /Ready to Fight (Ισπανία, 88′) Gerardo Herrero
1988 Ο αντίπαλος /Qualcuno paghera /The Opponent (Ιταλία, 90′) Sergio Martino
1990 I promessi sposi (Ιταλία, μίνι τηλεσειρά) Massimo Lopez, Anna Marchesini, Tullio Solenghi
1990 Dagli Appennini alle Ande (Ιταλία /Αργεντινή, μίνι τηλεσειρά 300′) Pino Passalacqua
1990 Non aprite all’uomo nero /Don’t Open the Door for the Man in Black (Ιταλία /Γαλλία, τηλεταινία) Giulio Questi
1991 La moglie nella cornice (Ιταλία /Γαλλία /Γερμανία, μίνι τηλεσειρά 300′) Philippe Monnier
1991 Firenze no kaze ni dakarete /Melancholy of Florence (Ιταλία /Ιαπωνία) Seiji Izumi
1991 Ya no hay hombres /Non ci sono piu uomini (Αργεντινή, 92′) Alberto Fischerman
1997 Un bel di vedremo (Ιταλία, 90′) Tonino Valerii
1999 Un uomo per bene /Un homme comme il faut (Ιταλία, 119′) Maurizio Zaccaro
2000 La donna del delitto (Ιταλία, 95′) Corrado Colombo
2001 Juana la Loca /Mad Love (Ισπανία /Ιταλία /Πορτογαλία, 115′) Vicente Aranda
2006 Ιερή αναζήτηση /L’inchiesta /The Final Inquiry (Ιταλία, /Ισπανία /ΗΠ /Βουλγαρία, 112′) Giulio Base
2012 Στη Ρώμη με αγάπη /To Rome With Love (ΗΠ/ Ιταλία /Ισπανία, 112’) Woody Allen
2014 Deauville /Ντοβίλ (Ιταλία /ΗΒ /ΗΠ) Miguel Cruz Carretero

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s