Η ΣΗΜΑΔΙΑΚΗ 11Η ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ: ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΙΝΟΣΕΤ ΣΤΟΥΣ ΔΙΔΥΜΟΥΣ


 

Ο αγνοούμενος

Ο αγνοούμενος

Αναδημοσίευση  από την «ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ», 09/09/2013

Γράφει ο Αλέξης Ν.Δερμεντζόγλου

 Είναι να απορεί κανείς με την επίσημη Ιστορία που όχι μόνον δεν χαρίζεται σε κανένα, ούτε απλά επαναλαμβάνεται όπως συνηθίζαμε να διατυπώνουμε, αλλά και σκαρώνει μακάβριες φάρσες, τροποποιεί δεδομένα, ανατρέπει. Κάποιες φορές χρειάζονται πολλά χρόνια ,άλλες φορές λίγες δεκαετίες .Υπάρχει λοιπόν μια ανατριχιαστική συγκυρία ,που θα την «μετρήσουμε» μεθαύριο Τετάρτη 11 Σεπτεμβρίου ,που γεφυρώνει μόλις σε 28 χρόνια. Στις 11 Σεπτεμβρίου λοιπόν του 1973 με τον κωδικό «Βρέχει στο Σαντιάγκο» ο Πινοσέτ και ο στρατός ανέτρεψαν την νόμιμη κυβέρνηση της Χιλής, ενώ ο Σαλβαντόρ Αλλιέντε αναγκάστηκε να αυτοκτονήσει. Την δικτατορία οργάνωσε η CIA των ΗΠΑ με στήριξη  ισχυρών οικονομικών  συμφερόντων της τότε Δυτικής της Γερμανίας, φαρμακευτικών εταιρειών  και άλλων. Αυτό ήταν ακόμα μια επίδειξη πυγμής των ΗΠΑ ότι δηλαδή στην Λατινική Αμερική δεν θα επιτρέψουν να αλλάξουν και άλλο οι ισορροπίες, μετά  την εδραίωση του Κάστρο στην Κούβα.΄Ηταν οι σκληροπυρηνικές τεχνικές των  Νίξον και  Κίσσινγκερ.

Mashuca

Mashuca

28 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ

Εικοσιοχτώ χρόνια μετά, και πάλι στις 11Σεπτεμβρίοου,ένα ωραίο πρωινό, έπεσαν αεροπλάνα στους Δίδυμους Πύργους στο εμπορικό κέντρο του Μανχάταν στην Νέα Υόρκη, έγιναν επιθέσεις και αλλού και για πρώτη φορά στην ιστορία τους οι ΗΠΑ ένοιωσαν ισχυρή απειλή από μια εισβολή από τα έξω. Ακολούθησαν οι πόλεμοι στο Αφγανιστάν και ο δεύτερος στο Ιράκ. Είχαμε αργότερα και την επίθεση στο Λονδίνο, αλλά αυτή η ιστορία έδειξε να ξεπερνάει την …τρομοκρατία. ΄Ηταν ίσως ένας αντάρτικος πόλεμος και μια μεγάλη ασύμμετρη απειλή ,γιατί ποτέ κανένας δεν θα ορκιζόταν με σιγουριά από πού θα φθάσει ο κίνδυνος και που θα χτυπήσει. Οι ΗΠΑ είχαν δεχθεί άλλη μια τέτοια αιφνιδιαστική επίθεση  στις 7 Δεκεμβρίου του 1941 στο Πέρλ Χάρμπορ αλλά τότε είχαν  να αντιμετωπίσουν μια κανονική και ταχτική στρατιωτική δύναμη, της Ιαπωνίας.

Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΗΣ ΧΙΛΗΣ

Πίσω τώρα στα 1973 και 2001,όλα δείχνουν πως οι Αμερικανοί με την διακυβέρνηση του κ.Ομπάμα καμιά διάθεση δεν δείχνουν να ασχοληθούν με δικτατορίες στην Λατινική Αμερική. Φαίνεται το τεράστιο σύστημα παρακολούθησης επικοινωνιών, τηλεφωνημάτων και e-mail,που αποκάλυψε ο κύριος Σνόουντεν , να αποδεικνύει πως η υπερατλαντική δημοκρατία δρά ιδίως προληπτικά δια των πληροφοριών .Σε σχέση με το δεύτερο δεδομένο, αν μπορεί δηλαδή η χώρα να απειληθεί από απρόσμενη και ασύμμετρη απειλή, όπως το 2001,η ιστορία με τον Μαραθώνιο της Βοστώνης φέτος δείχνει πως η απάντηση είναι ναι. Πάντα λοιπόν ο απρόβλεπτος ανθρώπινος παράγοντας ή πιο σκοτεινοί σχεδιασμοί θα μπορούν να υπερβαίνουν τις πληροφορίες. Το σινεμά δεν έμεινε αδιάφορο σ΄ όλα αυτά. Κατέγραψε και τις δύο τραγικές συγκυρίες της 11ης Σεπτεμβρίου. Για την δικτατορία στην Χιλή η πιο αναγνωρισμένη ταινία είναι «Ο αγνοούμενος»(1982) του Κώστα Γαβρά που καθορίζει και το εύρος της αμερικάνικης παρέμβασης. Ο Χιλιανός Ελβιο  Σότο, που ξέφυγε από την χώρα, γύρισε το πολύ ενδιαφέρον φίλμ «Φλόγες πάνω από το Σαντιάγκο», με καλή αναπαράσταση των γεγονότων. Πρόσφατα σχετικά είδαμε μια πολύ ευαίσθητη ταινία γυρισμένη στη Χιλή μετά τον Πινοσέτ ,το «Mashuca»(2004)του Χιλιανού Αντρές  Γούντ:Είναι οι ημέρες πρίν την δικτατορία μέσα από  τα μάτια δύο μικρών παιδιών.

Σαλβαντόρ Αλλιέντε

Σαλβαντόρ Αλλιέντε

ΟΙ ΕΠΙΒΑΤΕΣ ΠΟΥ ΑΝΤΙΣΤΑΘΗΚΑΝ

Αξίζει τον κόπο να σημειωθεί πως βλέπουμε και τις περιβόητες διαδηλώσεις της κατσαρόλας, όπου γυναίκες μεγαλοαστών και στρατιωτικών είχαν βγεί στους δρόμους  αναζητώντας δήθεν τροφή. ΄Ηταν τότε που η απεργία με το συνδικάτο των φορτηγατζήδων έκοψε την μακρόστενη χώρα στη μέση, στερώντας προμήθειες. Όλα αυτά βέβαια οργανώθηκαν με την καθοδήγηση των μυστικών υπηρεσιών.

Είχαμε επίσης εξαιρετικά ντοκυμανταίρ, όπως το «Σαλβαντόρ Αλλιέντε» (2004)του Χιλιανού Πατρίτσιο Γκουσμάν και τον αξιοσημείωτο «Πόλεμο με τις μούμιες» των Χαϊνόφσκι και Σόϊμαν. ΄Οσο για την 11η Σεπτεμβρίου του 2001, που σόκαρε την κοινή γνώμη όλου του κόσμου ,είχαμε αρχικά μια επικέντρωση στην τραγική πτήση 93.Το αεροπλάνο αυτής της πτήσης δέχτηκε επίθεση από αεροπειρατές. Οι επιβάτες αντιστάθηκαν ,δεν τους άφησαν και σκοτώθηκαν ηρωικά μαζί τους, μια και το ακυβέρνητο αεροπλάνο συνετρίβη στο έδαφος.Είχαμε αρχικά μια εξαιρετική τηλεταινία του Πήτερ Μάρπλ  «Flight 93»(2006) και την ίδια χρονιά από τον Πώλ Γκρίνγκρας  την «Πτήση 93», φίλμ με εξαιρετικό μοντάζ και ντοκυμανταιρίστικο στυλ.

Πτήση 93

Πτήση 93

ΟΙ ΗΡΩΙΚΟΙ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΕΣ

Θα ακολουθήσουν το δραματικό χρονικό «Οι πυροσβέστες της Νέας Υόρκης», ενώ ο Μάικλ Μούρ θα περάσει τα 100 εκατομμύρια εισπράξεις με το βραβευμένο με ΄Οσκαρ ντοκυμανταίρ  «Φαρενάιτ 9/11». Ο ΄Ολιβερ Στόουν με ντοκυμανταιρίστικο στυλ θα μας προσφέρει τους «Δίδυμους Πύργους» με τον Νίκολας Κέητζ στον ρόλο ενός διασωθέντος ηρωικού πυροσβέστη. Δυνατό μοντάζ, ένταση αλλά και μελόδραμα επικρατούν. Στα 2011 θα δούμε μια άκρως ευαίσθητη και ανθρώπινη ταινία από τον Στήβεν Ντάλντρυ ,το «Εξαιρετικά δυνατό και απίστευτα κοντά»με τους Σάντρα Μπούλοκ ,Τόμ Χάνκς: Ο πατέρας ενός παιδιού σκοτώνεται την 11η Σεπτεμβρίου. Αργότερα ο γιός αναζητάει επίμονα  σ΄ όλη την Νέα Υόρκη που ακριβώς μπορεί να ταιριάζει ένα κλειδί που του άφησε ο πατέρας. Σπουδαία χαμηλότονη ταινία.

Δίδυμοι Πύργοι

Δίδυμοι Πύργοι

ΟΙ ΝΕΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΙΣΟΡΡΟΠΙΩΝ

Πέρα από τα διάφορα ντοκυμανταίρ και τις θεωρίες συνωμοσίας  που αναπτύχθηκαν, υπάρχουν πάντα τα ερωτηματικά πως και με ποιές διαδικασίες ετοιμάστηκε η επίθεση στους Δίδυμους Πύργους.Επ΄ αυτού υπάρχει μια ενδιαφέρουσα, σκοτεινή ταινία,οι «Ημέρες Σεπτεμβρίου»(2006)με την Ζυλιέτ Μπινός .Η μυθοπλασία μας μεταφέρει 10 ημέρες πρίν το συνταραχτικό γεγονός.  Την 1η Σεπτεμβρίου  ένας πράκτορας λοιπόν των μυστικών υπηρεσιών ανακαλύπτει σημαντικά στοιχεία για την επίθεση που θα επακολουθήσει και φτάνει η ένταση του θρίλερ. Φυσικά αυτή η ιστορία της επίθεσης στη Νέα Υόρκη αποτελεί ένα βαρύτατα «τραυματικό» γεγονός για τους Αμερικανούς. Η εξόντωση του Μπίν Λάντεν (δείτε και την ταινία της Μπιγκελόου  «ZeroDarkthirty»)μετά από δεκαετή αναζήτηση προσέφερε κάποια ανακούφιση στην ανασφάλεια. Στις 19 Σεπτεμβρίου προβάλλεται ,όπως ήδη έγραψα, ο «Λευκός οίκος σε πτώση»του Ρόλαντ Εμεριχ,όπου οι τρομοκράτες είναι Αμερικανοί ακροδεξιοί και εθνικιστές που υποκινούνται από διαβρωμένους πολιτικούς και στρατιωτικούς.

Αυτή  η γέφυρα των 28 χρόνων δείχνει πως οι Αμερικανοί εγκαταλείπουν τις επεμβάσεις σε ξένες χώρες  και οργανώνουν μια τεράστια ομπρέλα προστασίας στη χώρα τους. Φαίνεται πως χάρις στα ισχυρότατα δίκτυα παρακολούθησης , στοχεύουν στο εξωτερικό σε άρρηκτες συμμαχίες με χώρες που παρουσιάζουν σταθερότητα, και σε πλήρη αποφυγή υποκίνησης και οργάνωσης δικτατοριών και δολοφονιών ξένων ηγετών. ΄Οσο για την χώρα τους, η αποτροπή οποιασδήποτε ιδεολογικής κατεύθυνσης τρομοκρατικής ενέργειας, είναι το μεγάλο μέλημά τους.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s